12v poika, koko loman saanut pakottaa, että olisi yhteydessä kavereihin, velttoilisi vaan kotona ,
Koko joululoman poika vetelehtisi kotona. Pelata ei saa, jos ei ole muuten aktiivinen. Joukkuelajin ja luokan whatsup ryhmissä pojan puhelimessa näen, kun lapset kyselevät toisiaan ulos ja tekemään jotain. Oma poika ei suostu kirjoittamaan mitään kumpaankaan ryhmään, saati tekemään mitään ryhmissä kyselijöiden kanssa. Olemme pakottaneet hänet ottamaan itse yhteyttä muihin lapsiin, hirveän riidan seurauksena tarviten sitten laittaa jollekin viestiä. Olemme tolkuttaneet hänelle, että jos 12v istuu sisällä aikuisten kanssa, tai yksin kun me vanhemmat aktiivisesti lähdemme jonnekin, aika huonosti on asiat. Nyt taas tämä aamu oli pakottamista että olisi yhteydessä ikäisiinsä, mutta ei suostu, joten teimme päätöksen, että emme enää patista, vatelehtiköön sisällä yksin jatkossa lomat ja kaiken muunkin ajan, me aikuiset emme enää ole seuraneiteinä ja teemme aikuisten asioita ja elämme omaa elämäämme. Ei tuon ikäisen tarvi enää käydä kävelyllä ja lenkeillä aikuisten kanssa, vaan olla ikäistensä seurassa.
Kommentit (31)
Ehkä tuon ikäinenkin nauttii siitä kun ei tarvi koko aikaa mennä johonkin suuntaan ja saa levätä välillä. Anna pojan olla lomalla rauhassa jos niin haluaa. Arki on kyllä kiireinen monella. Lapsetkin tarvii taukoa välillä.
Kannattaisiko mieluummin jutella lapsen kanssa rauhassa miksei halua? Voi olla monta syytä taustalla, tosi ahdistavaa painostaa. Kuulostaa myös siltä ettet itse viihdy pojan seurassa, harmi. Miksi poika haluaisi nähdä sinua aikuisena, jos viestität ettei hänen seuransa kelpaa enää tietyn iän jälkeen?
Mitä ihmettä sinä olet sitä paitsi tehnyt pojan puhelimella ja whatsup-ryhmissä? Pakko olla trolli, kunnon kauhumutsi :D
Mun 14v nauttii lomalla omasta rauhasta ja lepäämisestä. Ei tulisi mieleenkään pakottaa muiden seuraan ellei itse halua lähteä, etenkin tänä aikana en ymmärrä mitä järkeä olisi mennä tapaamaan muita ihmisiä, itsekään en mene mihinkään vartavasten ihmisten luokse. Lisäksi jos et tiedä kiusataanko lasta tai mitä muita sosiaalisia juttuja voi olla menossa, voisit vähän vaikka jutella lapsen kanssa et mikä käytökseen on syynä. Eivät kaikki ihmiset ole innokkaita olemaan muiden seurassa, ei se ole mikään itseisarvo että vain menemisen takia menee ulos leikkimään.
Joskus nuoretkin kaipaa omaa aikaa. Se, että lomalla on vaan kotona ja rentoutuu, on ihan normaalia.
Kerro nyt ensin, mitä itse olet tehnyt kavereidesi kanssa joululomalla? Siis kavereiden, ei puolison.
Paljon on minunkin poikani ollut kotona. Tänään menee kaverinsa kanssa laskemaan pulkalla mäkeä ja isänsä kanssa on käynyt pipolätkää pelaamassa. T. Ammattivalittaja
Jokaisella on oikeus olla välillä omassa rauhassaan. Ei kenelläkään ole lomalla velvollisuutta olla sosiaalinen jos ei siltä tunnu. Kunhan koulu taas alkaa, niin kuitenkin joutuu olla ihmisten kanssa tekemisissä, halusi tai ei.
Onko sulla menny jotain ohi viimeisen vuoden aikana? Nut on KORONAaika, silloin ei tavata kavereita ja rymytä niiden kanssa.
On juteltu vaikka kuinka paljon. Ei mitään kiusaamista. Muut saman ikäiset näyttää whatsup ryhmien perusteella olevan ikäistensä seurassa ja näkeehän sen jo kun menee ulos, siellä lapset ovat yhdessä. En ymmärrä miksi oma poika haluaa vätystellä isän ja äidin kanssa.
Ja oli koronaa tai ei, muut lapset silti edes HALUAVAT olla ikäistensä kanssa, mutta tuo on ilmeisesti jo 12v syrjäytynyt.
Anna sen olla rauhassa jos ei se halua. Kukin suorittakoot lomansa kuten itse tahtoo, ehkä hän kaipaa lomaa myös ikätovereistaan. Ne menkööt joilla menojalkaa vipattaa, ei kaikkien tarvitse silti käyttäytyä samoin.
Terveisin kotona viihtyvien lasten äiti
Tuo kuulostaa lapsen kiusaamiselta. Olet ap todella kauhea vanhempi.
Minä lakkasin tuossa iässä pyytämästä luokkakavereita seuraksi kun halusivat harvoin olla minun kanssani. Siinä ei auttanut että äiti saarnasi ja kettuili yksinolosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä lakkasin tuossa iässä pyytämästä luokkakavereita seuraksi kun halusivat harvoin olla minun kanssani. Siinä ei auttanut että äiti saarnasi ja kettuili yksinolosta.
Miksei kanssasi haluttu olla? Oletko edelleen yksinäinen?
Aika jännä. Meillä lapset olleet koko loman aktiivisia ja kaveteita löytyy. En minäkään tiedä yhtään tuon ikäistä, joka viihtyisi en vanhempien seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuon ikäinenkin nauttii siitä kun ei tarvi koko aikaa mennä johonkin suuntaan ja saa levätä välillä. Anna pojan olla lomalla rauhassa jos niin haluaa. Arki on kyllä kiireinen monella. Lapsetkin tarvii taukoa välillä.
Meidän lapsia ei lomalla ole juuri kotona näkynyt. Reippaita ovat. Eivät elä 12-13 -vuotiaana vanhainkotielämää.
Tota menoo kun jatkat, niin ei tartte aikuisiällä odotella lastaan käymään, sähän vaan traumatisoit lastas tolla tyylillä sen sijaan että olisit huolehtiva.
Anna lapsen olla rauhassa kuten haluaa. Lasten sosiaalinen tarve vaihtelee. Miksi ei saisi olla välillä introvertti? Oma lapseni ei yhdessä vaiheessa halunnut tavata kavereitaan juuri ollenkaan. Hän mielummin piirsi, maalasi ja askarteli omassa huoneessaan ovi kiinni. Sama henkilö nyt 16-vuotiaana on todella sosiaalinen tyyppi (joka notkuu välillä kotona pyjamassa pari päivää putkeen). On tärkeää, että oma perhe hyväksyy lapsen sellaisena, kun hän on. Jos lapsi 12-vuotiaana haluaa viettää aikaa vanhempiensa seurassa, nauti siitä täysillä. Parin vuoden päästä hän ei välttämättä suostu tekemään mitään vanhempiensa kanssa ja kommunikointikin voi olla tosi minimaalista äyskintää.
Meillä taas loma on nimenomaan aikaa, että vietetään kotona perheen kanssa eikä luuhata pitkin kyliä...
Meidän 12-veen toive oli, kun loman alussa kysyin asiaa, että saisi lomalla pelata pleikkaa, lukea kirjoja, eikä tarvisi mennä mihinkään tai nähdä ketään.
En nyt pitäis ap:n lasta syrjäytyneenä jos haluaa viettää aikaa vanhempien kanssa. Musta on ihanaa, jos 12 vee vielä tahtoo tehdä yhdessa jotain. Ap:n lapsella nyt kuitenkin on harrastus ja käy koulua, että eiköhän siellä niitä kavereita ole, kun kerran kuuluu whatsup ryhmiinkin.
Mitä jos kaverit vaikka kiusaavat? Ja haluat pakottaa lapsesi heidän seuraan?