"Hip hei hutsu" taitaa todella olla merkittävin nuorisoelokuva
Kuka katsoi tämän tänään? Jos et katsonut, niin se on edelleen Areenassa. Elokuva herätti aikamoisia tunteita ja myös muistoja nuoruudesta lähes 50 vuoden takaa. Tyttöjen leimaaminen on juuri tuollaista, oli ja on etenkin nyt netin aikana. Tuo elokuvahan on vuodelta 2004. Jos se olisi kuvattu nyt, niin nettikiusaaminen olisi vahmemmin esillä.
Tuli mieleen, että tuon elokuvan voisi näyttää koulussa ihan pakollisena oppina kaikille 12-13 -vuotiaille. Ja kiusaajien pitäisi saada ankarampi rangaistus. Opettaja pelkäsivät puuttua asioihin ja pelkäävät kai edelleen. Hutsuksi leimaaminen pitäisi olla ihan oikeasti rikollista kun siitä on niin kauaskantoiset seuraukset.
Itsekin muistan yhden tytön nuoruudesta joka "kuulemma" oli kaikkien kanssa eräässä tilaisuudessa.. Nyt tämä on valitettavasti ensimmäinen asia, jonka muistan hänestä. Ja tapahtuneesta on jo noin 45 vuotta.
Katsokaa ihmeessä tämä elokuva. Minulle ainakin tuli surullinen olo tämän tytön puolesta, seuranneesta kiusaamisesta, nuorisojoukon valtapeleistä ja muusta.
Kommentit (22)
Katsoin elokuvan Areenasta ja tajusin, että pääosan esittäjä muistuttaa Susanna Lainetta.
Yläasteella reilu 10 vuotta sitten minua luokkaa alempana oli tyttö, jota kutsuttiin "euron h**raksi", koska mukamas antoi kaikille eurosta. En valitettavasti edes muista enää hänen etunimeään, vain tuon nimityksen. Hänestä liikkui kaikenlaisia juoruja, näin jälkikäteen ajatellen en usko minkään niistä olevan totta, tai ainakin niitä oli liioiteltu. Pari kertaa tuli hengattua hänen kanssaan samassa porukassa, ja minulle oli aina ihan mukava. Jotain ongelmia hänellä selvästi oli (kotiolot tuskin ihan tasapainoiset) ja haki huomiota mm. pukeutumalla paljastavasti. Tuolloin itsekin angstisena teininä en ajatellut asiaa sen enempää, mutta nyt tunnen myötätuntoa häntä kohtaan. Toivon, että hänellä on sittemmin mennyt elämässään paremmin.