Te jotka kestovaippailette
tai käytätte harsoja tai mitälie, niin kuinka usein vauvanne kakkaa tai pissaa? Oma kolmeviikkoinen kun tunkee tavaraa alapäästään koko ajan, niin mietin että jos en käyttäisi kertayttövaippoja, niin pesisin pyykkiä aivan jatkuvasti enkä muuta ehtisi tekemäänkään. Enkä ilkeyttäni kysele, vaan puhtaasti mielenkiinnosta.
Kommentit (16)
Hyi, kyllä minä ainakin huuhdoin kaikki maitokakkavaipat!
Mutta ap:n kysymykseen: kun vaippoja on tarpeeksi, niitä ei tarvitse olla koko ajan pesemässä. Itselläni oli n. kolmen päivän tarpeiksi: osa kaapissa/käytössä, osa pyykissä, osa kuivumassa. Tulihan sitä pyykkiä, muutakin kuin vaippoja vauvan kanssa, mutta en kokenut sitä raskaaksi. Konehan ne pesi.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 06:42"]Hyi, kyllä minä ainakin huuhdoin kaikki maitokakkavaipat!
Mutta ap:n kysymykseen: kun vaippoja on tarpeeksi, niitä ei tarvitse olla koko ajan pesemässä. Itselläni oli n. kolmen päivän tarpeiksi: osa kaapissa/käytössä, osa pyykissä, osa kuivumassa. Tulihan sitä pyykkiä, muutakin kuin vaippoja vauvan kanssa, mutta en kokenut sitä raskaaksi. Konehan ne pesi.
[/quote]
Paljonko on tarpeeksi? Minkälaista "settiä" suosittelet? Odotan esikoista ja tarkoitus olisi ommella muutamia valmiiksi - tällä hetkellä on 3kpl villiksiä, 4 taskuvaippaa ja kolmet kuori+sisävaippayhdistelmät S-koossa.
En ole vielä synnyttänyt mutta ajattelin aloittaa kertavaipoilla ja myöhemmin siirtyä kestoihin. Neuvolan terkkari suositteli niin koska alussa vauva kakkaa koko ajan.
En muista tarkkaan paljonko mulla oli. Oisko ollut reilu 20?
Itse suosin taskuvaippoja joissa oli ulkopuoli pul-kangasta ja sisäpuoli coolmaxia. Imut tein bambusta. Mulla oli enimmäkseen Hahtuvahullun vaippoja, mutta myös Bumgeniuksia ja Nupsukoita.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 00:05"]
niin mietin että jos en käyttäisi kertayttövaippoja, niin pesisin pyykkiä aivan jatkuvasti enkä muuta ehtisi tekemäänkään.
[/quote]
Mikähän siinä pyykinpesussa on työlästä? Jos sitä vaippaa joutuu noin usein vaihtamaan niin silloinhan se kestovaipan voi suoraan heittää pyykkikoneeseen ja koneellisen mahtuu helposti 15 vaippaa. Kun kone on täysi niin päälle. Kyllä sen 15 vaippaa aika nopeesti narulle ripustaa ja narulta suoraan käyttöön. Meillä oli vaipoille semmonen pieni pyöreä riippuva teline. Ja mä pesin samassa koneessa muutakin pyykkiä.
Meillä oli alussa kamala kasa kirppareilta halvalla hallittuja Imse vimsen sisävaippoja, niitä joita oli aikanaan äitiyspakkauksessa (en tiedä onko nykyään) ja taiteltuja harsoja. Koneen jos pyöräytti joka toinen tai kolmas päivä niin hyvin riitti. Alkuun en suosittele taskuja tai all-in-one -vaippoja, nopeasti kuivuvat sisävaipat tai harsot on hyviä. Mulla oli kuopuksen kanssa kestovaipat käytössä kun asuttiin Japanissakin ja olin enemmän kuin tyytyväinen.
(Jokainen saa tehdä oman valinnan, en yritä ja halua päteä, tai nostaa itseäni jalustalle. kerron vaan että ei se ole niin hankalaa kuin jotkut anti-kestovaippailijat, esim. aikanaan anoppini, julistavat)
Riisipaperi mukaan. Pahimmat kakkakököt jää siihen ja saa laitettua pönttöön.
Mä aloitin kestoilun, kun vauva oli 1 kk ikäinen. Ei kakannut enää koko aikaa, vaan jotain 3 tunnin välein, mikä oli sopiva vaippojen vaihtoväli. Vaippoja kului siis n. 5-6 kpl päivässä, joten 3 päivän pesuvälillä riittää n. 20-25 vaippaa (tämän pidempää aikaa ei kannatakaan säilyttää likaisia vaippoja). Huuhtelin aina kakat hanan alla ja laitoin huuhdellut vaipat odottamaan pesua. Isomman vauvan kanssa (joka syö kiinteitä ja kakka on kiinteämpää) riitti usein kun kakat kumos vaipasta vessanpönttöön, vähän huuhteli käsisuihkulla jos ei muuten irronnu.
Kertakäyttövaippoja käytin aikanaan, Paljon helpompaa, en ajatellut nk kestävää kehitystä.
Meillä esikoinen oli oikea kakkamasiina, kakkaa oli joka vaipassa sinne asti, kunnes vauva alkoi syödä enemmän kiinteitä. Me aloitettiin kestojen (aluksi harsot) käyttö heti kotiin tultua. Ei se mun mielestä ole erityisen työlästä. Pienen vauvan maitokakka ei ole ällöttävää, joten jätin kakkavaipat pesuvatiin odottamaan ja huuhtelin useamman kerralla. Siinä vaiheessa, kun kakasta tulee paskaa, olen pyrkinyt huuhtelemaan kakkavaipan mahdollisimman pian.
Meillä käytettiin harsoja sinne puoleen vuoteen asti ja sen jälkeen sisätäyttövaippoja ja taskuvaippoja. Ei se pyykinpesu musta ole mitenkään työlästä, siihen tulee rutiini. Meillä käytettiin ja käytetään tällä seuraavallakin lapsella villahousuja, jotka pestään käsin. Kertakäyttövaipoista tuppaa sitten tulemaan muuta pyykkiä, kun falskaavat enemmän.
Koko ajan? Minulla oli kaksi lasta kestoissa yhtä aikaa ja aikaa jäi ruhtinaallisesti kaikkeen muuhunkin, esimerkiksi ulkoiluun kaksi kertaa päiväsä, lukemiseen sohvalla, muuhun siivoamiseen.
Mäkään en ihan ymmärrä tuota ajatusta, että pyykkiä pitäisi pestä "koko ajan", mutta varmaan se onkin enemmän ennakkoluulo tuntematonta asiaa kohtaan - tuntuu, että kestovaipat ja niiden kanssa puljaaminen on jotain hirveän työlästä, vaikka niihin kehittyy hyvin nopeasti rutiini. Toki mulla on kokemusta vasta yhden lapsen kanssa puljaamisesta (kohta sitten kokemukseni karttuu), mutta mulla on yksi äitituttu tästä läheltä, jolla on neljä lasta ja joka on käyttänyt kestoja kahdella nuorimmalla, eikä hän pidä sitä mitenkään erityisen isona hommana.
12
Ekan lapsen kanssa en kestoillut, tunsin että vaipparalli olisi ollut liikaa ja oli kauan löysävatsainen, tokan kanssa aloin 3kk ikäisestä ja löysin lopuksi meidän käyttöön hyvän mallin, pesu 2-3 päivän välein. Mies joskus kiroas niiden kanssa mutta on samaa mieltä teeti kaupasta kannata ostaa kerttiksiä. Meillä karttisvaipat käytössä yöllä ja jossain tilanteissa kun en jaksa kakkajuttuja. Ja pienen alle 9kk oli helppo laittaa kakalle pottaan kun oli kovempi kakka niin näki milloin aloitti työn.
Meillä on kestovaipatuksesta jo kolmisen vuotta aikaa, mutta muistelisin, ettei meidän vauva mitenkään hirveästi sitä kakkaa työntänyt. Jossain välissä oli aika, kun poika kakkasi kaksi kertaa viikossa. Sitä pissaa kyllä tuli.
Meillä oli käytössä harsot eri tavoilla taiteltuna ja villahousut tai kuorivaippa. Myös ne äp:n ImseVimse flanellit oli käytössä. Yöllä käytettiin kertakäyttöistä, koska harso tai se flanelli ei kestänyt pitkää yötä ja minä halusin nukkua yöllä enkä vaihtaa vaippaa. Sitten löysin BumGenius taskuvaipat ja niillä mentiinkin loppuaika yötä päivää. BumGeniukseen sai laitettua ihan mitä tahansa imumateriaaliksi. Harsoja, niitä Imsen flanelleja, pieniä froteepyyhkeitä, meillä oli yökäytössä imuna myös hahtuvalangasta neulottuja villaimuja. BumGenius oli aina pintakuiva pisun jälkeen.
Mun mielestä kestoissa on sekin hyvä puoli, että koskaa ei lopu taloudesta vaipat. Ei iske paniikki jouluaattoiltana, että ei helvata nyt meni viimeinen vaippa, vaan taloudesta löytyy aina jotain minkä voi tunkea villahousuihin tai kuoreen, jos on pyykinpesu venynyt tai jopa unohtunut.
Mä tein sen pesun kanssa niin, että pyykkikoneen luona oli kori, jossa tyynyliina pingotettuna pyykkipussiksi. Märkä vaippa vaan siihen pyykkipussiin ja sitten kun niitä on tarpeeksi, vaipat ja tyynyliina kaikki koneeseen.
Käytin ekan kuukauden kertiksiä. Ovat pienen iholle parempia, vähän vanhempana vaipat alkaa hangata enempi ja sitten kestot on parempia. Alkuun lähes joka vaipassa on kakkaa mutta maitokakka lähtee pyykkikoneessa. Vasta kiinteitä syövällä tarvii huuhtoa vaippaa. Vanhempana vauva kakkaa kerran päivässä ja senkin pottaan 6 kk iästä eteenpäin.
Itse asiassa siirryin kestovaippoihin koska kertiksiä meni ihan älyttömästi joten kestovaipat on helpompia. Tunkee vaan koneeseen ja narulle. Ei tarvii kantaa kaupasta ja roskia roskikseen koko aikaa.