Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyypin 1 Diabetes, Onko kysyttävää?

Vierailija
08.06.2014 |

Eli siis olen 15v tyttö, sairastuin diabetekseen elokuussa vuonna 2012. eli n 2 vuotta ollut nyt. Onko kellään mitään kysyttävää tai jotakin mielessä tästä sairauksesta? Ihan rohkeesti vaan saa kysyä ihan kaikkea.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsairaudet ovat huomattava riskitekijä ja tekevät tästäkin taudista 'dramaattisen.' Hoitanut itseäni moitteettomasti jo 15 vuotta kun sairaus ollut ja silti sain äskettäin retinopatia-diagnoosin sekä toisessa jalassa verenkierrossa ongelmaa. :) vaikka nuori olen ja pitk.aik. v-s aina ollut alle 9!

Vierailija
2/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 02:17"]Lisäsairaudet ovat huomattava riskitekijä ja tekevät tästäkin taudista 'dramaattisen.' Hoitanut itseäni moitteettomasti jo 15 vuotta kun sairaus ollut ja silti sain äskettäin retinopatia-diagnoosin sekä toisessa jalassa verenkierrossa ongelmaa. :) vaikka nuori olen ja pitk.aik. v-s aina ollut alle 9!

[/quote]

Miksi hymiö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ole oikeastaan kysymys, mutta lähipiirissä on eräs ala-asteikäinen poika, joka syö ja juo ihan hirveästi kaikkea makeaa eikä vanhemmat paljon kiellä (vähän toppuuttelevat, mutta eivät tee asialle mitään). Kerralla menee monta keksiä, muita leivonnaisia, mehua, limsaa yms. Poika ei juurikaan liiku ja on tukeva. Kerran näin sen vihon, johon merkitään hiilarit sun muut, sokeriarvot vaihteli välillä 8 - 26!! Tähän asti voinut kuitenkin kai ihan hyvin, mutta mitähän tuostakin voi pidemmällä aikavälillä seurata, mietin vaan.

Vierailija
4/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 02:28"]

Tää ei ole oikeastaan kysymys, mutta lähipiirissä on eräs ala-asteikäinen poika, joka syö ja juo ihan hirveästi kaikkea makeaa eikä vanhemmat paljon kiellä (vähän toppuuttelevat, mutta eivät tee asialle mitään). Kerralla menee monta keksiä, muita leivonnaisia, mehua, limsaa yms. Poika ei juurikaan liiku ja on tukeva. Kerran näin sen vihon, johon merkitään hiilarit sun muut, sokeriarvot vaihteli välillä 8 - 26!! Tähän asti voinut kuitenkin kai ihan hyvin, mutta mitähän tuostakin voi pidemmällä aikavälillä seurata, mietin vaan.

[/quote]

Niin siis unohtui mainita, että pojalla on tyypin 1 diabetes.

Vierailija
5/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tuota sehän on terveysriski, mutta itsellänikin menee välillä yllättäen sokerit 20 tai yli ja herkkuja tulee syötyä,mutta kai hän sitä itse lääkäreiden kanssa joutuu selvittelemään. Ja seurauksia en oikein juuri muista, mut oli verenkiertohäiriöitä, sydänvikoja yms. toivottavasti saa hoitotasapainon paremmaks :/

Vierailija
6/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii aattelin just et jos jotakin kiinnostaa tai mietityttää, onhan se googlekin tietoa täynnä :D

Vierailija
7/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasin väärään kohtaan.

Vierailija
8/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen diabeetikkopojan äiti ja kysyttävää riittää:

Onko ollut pahoja hypoja?

Pelkäätkö hypoja?

Onko kadonneet tai rikkoutuneet hoitokamat aiheuttaneet ongelmia?

Oletko matkustellut paljon?

Tunnetko korkeat sokerit olossa?

Heräätkö usein öisin syömään?

Vierailija
9/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän apidraa ja lantusta. En esitä teiniä, en vain näköjään sitten osaa kirjottaa :D

Vierailija
10/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysyttävää, koska olen itse 19v ykköstyypin diabeetikko. Sairastuin paljon nuorempana kuin sinä (6v). Jaksamisia :)!

Vierailija
11/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako 1 tyypin diabetes elinikään?

Onko siitä haittaa jos diabeetikko syö paljon herkkuja/roskaruokaa?

Onko hypoglykemia aina vakava asia?

Entä jos on syömättä pitkiä aikoja, onko jotain haittaa?

Vierailija
12/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:40"]Olen diabeetikkopojan äiti ja kysyttävää riittää:

Onko ollut pahoja hypoja?

Pelkäätkö hypoja?

Onko kadonneet tai rikkoutuneet hoitokamat aiheuttaneet ongelmia?

Oletko matkustellut paljon?

Tunnetko korkeat sokerit olossa?

Heräätkö usein öisin syömään?

[/quote]

Pahoin hypo mikä oli niin se taisi olla 1.2, se tosissaan pelotti, ja piti korjata suurella määrällä hiilareita kun ei meinannut millään nousta. Hypoja en muuten pelkää, sillä ne on helposti korjattavissa, ja jos yöllä tulee niin herään niihin ja herätän heti äitini ruokkimaan minut. Yhtään mitään ei ole vielä kadonnut tai rikkoutunut, mutta eiköhän nekin helposti voi korvata. En ole matkustellut ulkomaille mutta eri kaupunkiin olen. Harmittaa aina ottaa hirveästi varalääkkeitä ja neuloja. En osaa eritellä korkeaa sokeria. Välillä tiedän vain jos olen pistänyt liian vähän ja alkaa väsyttämään ja lievästi janottamaan. Öisin minulla ei ole yhtään nälkä ja yleensä jos on hypo, juon tripin tai syön suklaarivin. :)

Vierailija
13/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätät äidin ruokkimaan sinut hypojen tullessa? Uskallatko muuttaa kotoa pois yksin asumaan. 

Vierailija
14/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:47"]Vaikuttaako 1 tyypin diabetes elinikään?

Onko siitä haittaa jos diabeetikko syö paljon herkkuja/roskaruokaa?

Onko hypoglykemia aina vakava asia?

Entä jos on syömättä pitkiä aikoja, onko jotain haittaa?

[/quote]

Netin mukaan elinikä on lyhyempi mutta lääkärit sanovat sen olevan normaali tai sen mukainen miten itseäni hoidan. On roskaruuasta paljon haittaa, mutta siihen lääkärit yleensä puuttuu. Hypoglykemiaa pitäisi välttää, sillä jos saa niitä usein voi menettää näköään. Jos yöllä tuleekin hypo ja i herää niin se on sitten kuolema. Itse olen ollut koko päivän syömättä, vähän verensokeri pomppi, mutta ei tipahtanut, ihme ja kumma.

Vierailija
15/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:51"]Herätät äidin ruokkimaan sinut hypojen tullessa? Uskallatko muuttaa kotoa pois yksin asumaan. 

[/quote]

Sanoin vähän huonosti. Siis jossain 1.8-2.8 hypoissa sillä sillon en voi melkein edes kävellä niin en keittiöön uskalla yksin porhaltaa. Ja niimpä sitä minäkin olen miettinyt, ei ainakaan ole moneen vuoteen vielä halua muuttaa pois.

Vierailija
16/20 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:04"]Ei ole koska ei ole mikään vakava sairaus oikein hoidettuna. Aina ihmiset dramatisoimassa diabetestä. T toinen samanlainen

[/quote]

Diabetes on todella vakava sairaus! T. Pienen diabeetikkotytön isä

Vierailija
17/20 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koska ei ole mikään vakava sairaus oikein hoidettuna. Aina ihmiset dramatisoimassa diabetestä. T toinen samanlainen

Vierailija
18/20 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä insuliinjea käytät? Mitsi pitää kirjoittaa noin surkeata kieltä, kun leikkii teiniä? Sairaukseja...

Vierailija
19/20 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa... Ykköstyypin diabetes on kuitenkin sairaus joka lyhentää huomattavasti elinaikaennustetta. Joillekin se oikea hoito löytyy helpommin ja toisilla ei hoitotasapaino kohdillaan vaikka kuinka yrittäisivat. Erikseen sitten ne joita ei niin paljon nappaa tehdä asioita kunnolla.

Vierailija
20/20 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Libre low ja sormesta 6,5.laitoin libre eilen illalla noin klo 18.klo 5 herään low lukemaan,otin hunajaa 2 eri kertaa ,ei nouse.30 min kesti että nousi 2.5.onko jollekin käynyt näin ja olisko libre jotenkin viallinen vai mitä tapahtui