Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korvikevauvan kanssa elämä oli paljon selkeämpää kuin täysimetetyn

Vierailija
08.06.2014 |

Esikoisen imetys lähti heti alusta asti väärille raiteille eikä täysimetykseen päästy imetystuen, sairaalan imetyspolin eikä neuvolankaan avulla. Osittaisimetin vähän aikaa mutta pääasiassa mentiin korvikkeella. Harmittelin asiaa kovasti ja pitkään, ja tämän toisen vauvan raskausaikanakin stressasin sitä, onnistuuko imetys tällä kertaa ja mitä voin tehdä toisin. En edes ymmärrä miksi tästä tuli minulle niin tärkeä asia, en voi kuvitella että esikoinen tuntuisi esim läheisemmältä vaikka olisin imettänyt, terveenä tuo on ollut kuin mikä jne.

Tällä kertaa imetys lähtikin heti hyvin vauhtiin, vauva imi hyvällä otteella ja maito lähti nousuun, lisämaitoja ei ole tarvittu. On kasvanut upeasti, painoa on kertynyt oikein hyvin ainakin tähän asti. En ole stressannut imetysasioita vielä kertaakaan, päin vastoin olen ollut hyvin tyytyväinen ja uskon sen stressaamattomuudenkin edistäneen täysimetyksen onnistumista.

Ikää on nyt reilu 2 kk ja nyt alkaa kuitenkin ihmetyttää, mikä tässä on niin hemmetin hienoa. Pullovauvalle kun tarjosi sopivan kokoisen maitoannoksen ja röyhtäytti päälle, tiesi aika hyvin kuinka kauan hän on tyytyväinen ja milloin taas nälkäinen, välissä seurusteltiin ja nukuttiin. Elämää oli helppo suunnitella, yöt nukuttiin aikas hyvin jo melko varhain muistaakseni.

Nyt vauva imee rintaa, nukahtaa helposti siihen, hetken päästä havahtuu taas nälkäisenä, huutaa, en tiedä minkä verran saa imettyä, saako siis riittävästi vai jääkö nälkäiseksi (en heru pumpulle joten hankala arvioida maidon tuloa ja riittävyyttä). Ikää siis reilut 2 kk ja ehkä viikon verran ollut ihan hulabaloota tämä, nyt sitten tulikin mieleen eikö maito enää riitä. olen yrittänyt tihentää imetystä (ja sitä vauva on vaatinutkin), rinnat eivät enää tunnu täyteläisiltä vaan ihan löysiltä ja siksikin tuntuu, että homma meni yhtäkkiä paljon hankalammaksi. Myös yöt on olleet vaikeita, nukkui jo yhtäjaksoisen 6-7 tunnin pätkänkin, mutta nyt taas yölläkin syödään 1,5 tunnin välein, kuten myös päivällä.

En myöskään ole tuntenut vauvaa kohtaan sen enempää läheisyyttä kuin pullolla syöttäessä, tietyissä tilanteissa olisi paljon helpompaa tarjota ateria pullosta, vaikka on toki kiva kun pulloja ei tarvi pestä ja keitellä. Ravitsemuksellisesti, noh, enpä tiedä. Esikoinen siis ollut terveenä ja kasvanut hyvin, joten en usko ollenkaan etteikö korvike olisi yhtä hyvää kuin äidinmaito.

Jotenkin nyt tympii koko imetysrumba, ja olen lähellä luovuttaa ja siirtyä pullotteluun :(

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vielä, ennen kaikkea pulloruokittu esikoinen vaikutti paljon tyytyväisemmältä! Oli hyväntuulinen kun masu oli varmasti täynnä, sai nukuttua kunnolla ja jaksoi sitten seurustellakin hyvin. Oli aina niin hymyileväinen, nyt tuntuu että vauva on jatkuvasti nälkäinen (?) vaikka kuinka imettelisi, ei jaksa nukkua kuin puolen tunnin pätkiä jne.

Vierailija
2/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap jatkaa vielä, tunsin itseni myös jotenkin paremmaksi äidiksi kun osasin vastata paremmin vauvan tarpeisiin, vaikken imettämään pystynytkään. Tiesin kuitenkin jos hänellä oli nälkä, kun ruokailu oli säännöllisempää, siten tiesin myös koska hän väsyi tai jos vielä itketti, oli masu kipeä. Nyt edelleen 2 kk:n jälkeen arvailen, olisiko taas nälkä, vai sattuuko vatsaan muuten, vai mikä mahtaa olla... tämä on ihan haahuilua itseltäni ja kaiken kokeilua verrattuna esikoisen kanssa elämän selkeyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa blaa. Toiset tekee mitä haluaa, toiset mitä osaa.

Vierailija
4/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin tunteesi, ja kannustan joko imettämään enemmän "rytmittäen" tai antamasn korviketta ruokailun päätteeksi. Täällä saat varmasti imetyskannattajat kimppuusi, mutta koeta löytää se tapa ruokkia vauvaasi joka tekee hänestä tyytyväisen ja sinusta varmemman. Vauva aistii myös epävarmuuden "onkohan nyt nälkä" tyyliset pohdiskelut..

Esikoinen oli minulla pullotuokittu ja imetin pikkusiskon systermillä:

- yksi rinta kunnes lapsi lopettaa

- röyhtäytys

- lisää samasta rinnasta.

Vaipan vaihtoa ja seurustelua ja sitten toinen rinta - röyhtäytys ja lisää samasta rinnasta.

Koko homma saa kestää noin 1,5-2 tuntia jonka päälle noin parin tunnin unet. Jos herää jo puolen tunnin päästä annoin joko lisää rintaa tai heijasin vaunuja jotta nukahti taas.

Yöllä kaava on sama, mutta ilman seurustelua.

Näin jokainen ruokailu alkaa noin neljän tunnin välein... Vähitellen jätetään viimeiset tainnutusmaidot pois että vauva oppii nukahtamaan itse, ja väli seuraavaan syöttöön on se 3-4h.

Ja jos tuntuu, että maito ei riitä niin korviketta lisäksi. (Ja tästähän täällä palstalla poru syntyy :) )

Vierailija
5/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovemmassa äänessähän korviketta syöttävät ovat. Jos joku tulee kyselemään vinkkejä imetykseen, alkaa heti korvikkeentuputus. 

Vierailija
6/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat on niin erilaisia. Sinä ehkä yhdistät esikoisen hyväntuulisuuden ja säännöllisen rytmin korvikkeeseen, mutta välttämättä toisen kanssa elämä ei muutu radikaalisti, vaikka imetyksen vaihtaisi korvikkeeseen. Mulla on kaksi samoin ruokittua lasta, joista toinen nukkui pitkään ja säännöllisesti, oli hyväntuulinen ja "helppo" ja toinen taas itkuinen ja pätkissä nukkuva.

Vierailija
7/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja jos mä olisin alkanut lutraamaan korvikkeella, niin ei olisi paljon öitä nukuttu. Vauvalle tuli nimittäin refluksioireita mun syömistä maitotuotteista. Kun jätin maitotuotteet muutamaksi kuukaudeksi pois, oireet katosivat. Oli tyytyväinen ja helppo täysimetetty vauva.

Vierailija
8/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aihe josta vämmätään ..ei Tuu lasta,ei paskaa.jokainen tehkööt omat valintansa.pääasia että,lapsi saa tarvitsemansa ravinnon.ei kaikki ole aina niin vakavaa ja jotkut ei pysty imettää syystä tai toisesta..

Vierailija
9/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aihe josta vämmätään ..ei Tuu lasta,ei paskaa.jokainen tehkööt omat valintansa.pääasia että,lapsi saa tarvitsemansa ravinnon.ei kaikki ole aina niin vakavaa ja jotkut ei pysty imettää syystä tai toisesta..

Vierailija
10/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ihan samantapaisia kokemuksia. Ensimmäisen lapsen imetys ei onnistunut ja hän kasvoi hyvin korvikkeella, oli aina terve ja nukkui yöt hyvin. Helppoa oli vaikka pulloja joutuikin pesemään.

Toisen lapsen imetys sujui hyvin alusta alkaen ja maitoa riitti, mutta ärsytti kun en tiennyt paljonko lapsi saa maitoa ja tuntui että imettää sai jatkuvasti. Päivät oli vielä ihan ok, mutta yöt ihan hirveitä. Jotkut äidit nukkuvat hyvin vaikka lapsi imee tissiä samalla, mutta minä en nukkunut. Jaksoin 7kk kunnes tuli mitta täyteen ja aloin antaa öisin korviketta. Heti sain paremmin nukuttua ja mieskin pystyi auttamaan öisin. 

Vauvasi on vielä kovin pieni ja nyt saattaa olla tiheän imun kausi. En sinuna ihan vielä luovuttaisi vaan pyrkisin jatkamaan imetystä ainakin sen 6kk. Koita nyt ainakin vielä muutama viikko jaksaa, jos tilanne siitä tasaantuisi. Maitoa yleensä kyllä tulee vaikka rinnat ei enää tuntuisi niin pinkeiltä. Toki järki käteen homman kanssa eli toimit oman jaksamisen mukaan ja siten että lapsi saa tarpeeksi ruokaa.

Vierailija
11/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme tervettä ja tyytyväistä pullovauvaa ollut. Kaikkia on myös isä hoitanut vuoroöin ja ollaan koettu pullojuttu helpoksi, tyytyväisiä olleet vauvat. Kukin tekee ihan kuin parhaaksi näkee. Meillä on joka vauva tarvinnut lisämaitoa. Pääasia että lapsonen saa ruokaa ja kasvaa! Tsemiä ap!

Vierailija
12/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista, ihmeen paljon tuli muitakin kommentteja mutta olkoot. Kiva kuulla etten ole ihan ainoa jolla tällainen kokemus! katsotaan miten jatketaan niin, että sekä äiti ja vauva olisivat mahdollisimman tyytyväisiä :) en vaan olis uskonut, kun täysimetys oli mulle niin tärkeää, niin että nyt kitisen sitten siitä. Mutta en myöskään tiennyt sen tuntuvan näin hankalalta, siis juuri siksi kun ei tiedä onko vauva saanut tarpeeksi vai ei. ap

Vierailija
13/13 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaksi täysimetettyä lastani olivat ihan erilaisia syömisessä ja nukkumisessa, vähän kuin ap:lla. Vauvat vain ovat erilaisia noissakin asioissa, ei välttämättä liity ruokintatapaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi