Avoimessa yliopistossa opiskelleet!
Mitä siellä luennoilla tapahtuu? Pitääkö esitellä itsensä suorittaa ryhmätöitä jne vai saako olla ihan rauhassa ja vain kuunnella luentoa?
Kommentit (19)
Muakin kiinnostaa, ja kun en ole yliopistossa opiskellut niin olisko jollain tietoa?
Olen ollut opiskelemassa avoimessa yliopistossa ja enkä juuri ole luennoilla käynyt. Siellä on paljon sellaista verkkomatskua, joten saa olla rauhassa...
No yhdellä 25 op opintokokonaisuudella esiteltiin nimellä ja oli paljon ryhmätöitä, koska oltiin niin pitkään yhdessä. Toisilla kursseilla taas ei esitelty. Riippuu ihan opettajasta.
Suurin osa on luentoja joissa vaan istutaan ja kuunnellaan. Varsinkin perusopinnoissa, joista siis aloitetaan.
Ihan riippuu aineesta ja kurssista ja opettajasta. Olen käynytt avoimessa seminaareja, joissa esitellään itsensä, tehdään ryhmätöitä ja esitelmiä ja on pakko olla läsnä. Ja sitten olen käynyt verkkokursseja. Taso on sama kuin varsinaisen yliopiston puolella, minäkin täydensin tutkintoja avoimen kursseilla.
Ettekö te avoimeen kaipaavat nyt ymmärrä: riippuu ihan opettajasta, miten se menee. Joskus luentokursseillakin on esittelykierros ja ryhmäkeskusteluja, lukupiirejä ym., joskus taas ei ole. Kukaan ei pysty teille sitä täältä varmaksi sanomaan, ei edes me jotka ollaan yliopistosta valmistuttu ja käyty avoimenkin kursseja tutkinnon päälle. Lukekaa nyt aluksi ne kurssien kuvaukset niin siitä se lähtee.
Mun perusopintokokonaisuudessa ei ollut yhtään kurssia, jossa ois pitänyt a. ottaa kontaktia muihin opiskelijoihin b. tehdä ryhmätöitä.
Kaikki kurssit oli joko luentokursseja, joissa istua pökötettiin luentosalissa ja kuunneltiin luennoitsijaa. Matskut tuli myöhemmin moodleen, joten ei tarvinnut muistiinpanojakaan tehdä. Sitten oli tentittäviä kursseja. Lue kirjat ja mene tenttiin. Elämäni helpoimmat 25op. Tietenkin ihmisille sopii eri opiskelutavat eri lailla. Itse murjotan mieluiten yksin kirjojen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 14:46"]
Ettekö te avoimeen kaipaavat nyt ymmärrä: riippuu ihan opettajasta, miten se menee. Joskus luentokursseillakin on esittelykierros ja ryhmäkeskusteluja, lukupiirejä ym., joskus taas ei ole. Kukaan ei pysty teille sitä täältä varmaksi sanomaan, ei edes me jotka ollaan yliopistosta valmistuttu ja käyty avoimenkin kursseja tutkinnon päälle. Lukekaa nyt aluksi ne kurssien kuvaukset niin siitä se lähtee.
[/quote] Näinhän se menee. Toisaalta vihjeitä voi löytyä esimerkikisi osallistujamäärästä. Jos on 50 ihmistä kurssilla, niin harvemmin aletaan mihinkään esittelykierroksiin. Toisaalta pienemmissä ryhmissä saatetaan vähän jotain tutustumis/esittelykierrosta käydäkin. Opettaja- ja kurssikohtaista.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 14:46"]
[/quote] Näinhän se menee. Toisaalta vihjeitä voi löytyä esimerkikisi osallistujamäärästä. Jos on 50 ihmistä kurssilla, niin harvemmin aletaan mihinkään esittelykierroksiin. Toisaalta pienemmissä ryhmissä saatetaan vähän jotain tutustumis/esittelykierrosta käydäkin. Opettaja- ja kurssikohtaista.
[/quote]
Voi saada vihjettä tai sitten ei. Kaikkein eniten mun tutkinnossa olisi pitänyt olla aktiivisena yhdellä isolla sosiologian luennolla.
Niin... mä esim olen todella sosiaalisesti kohtalaisen lahjakas, viihdyttävää seuraa ja yleensä porukan "kovaäänisin"... valitettavasti kärsin suunnattomasti jännittämisestä, joka ilmenee juuri itsensä esittelyn, ja esitelmien pelkona (kauhuna!). Muuten ei ole vaikeuksia osallistua keskusteluihin ym. Kurjaa että pidätte minua yliopistoon sopimattomana.
Itsensä esitteleminen jännittää valtaosaa ihmisistä. Vaikka kokemusta kertyisi kuinka, saattaa esittely kaikkien edessä olla pelottava tilanne. Esittelyttäminen js ryhmätöiden teettäminen riippuvat ihan kurssin tarpeista. Itse pistän mielelläni kierroksen, jos on luultavaa, että opiskelijoilla on eri taustat ja eri taitotasot.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 14:32"]
Olen ollut opiskelemassa avoimessa yliopistossa ja enkä juuri ole luennoilla käynyt. Siellä on paljon sellaista verkkomatskua, joten saa olla rauhassa...
[/quote]
Minä tein oman tutkintoni päälle sellaisen 25 op:n verkko-opintopaketin. Siellä piti koko ajan osallistua keskusteluun, joka vaikutti arvosteluun. Esittelykierrokset oli myös ja tietysti oltiin siellä verkossa omilla nimillä. Aika moni laittoi oman kuvankin. Myös ryhmätöitä tehtiin erilaisissa työtiloissa.
Ihan riippuu kurssista. Olen ihan tutkinto-opiskelijana yliopistossa, mutta olen käynyt käytännön syistä kolme kurssia avoimen puolella. Parilla kurssilla on ollut listalla n. 100 opiskelijaa ja luennoillakin näistä aina vähintään puolet paikalla, joten luennot ovat olleet pääasiassa luennoitsijan kuuntelemista. Yhdellä kurssilla oli listalla vain n. 30 nimeä ja luennoilla näistä kävi alle puolet, joten luennoilla oli aika paljon ryhmäkeskusteluja, pari ryhmätyötä jne. Mitään esittelykierrosta ei erikseen kuitenkaan ollut, joskus tuli toki ryhmäkeskusteluissa juteltua omista taustoista.
Ei tälläisten kysymysten esittäjien paikka ole yliopistossa tai missään muussakaan korkeakoulussa.
Ärsyttää tälläiset tyhjästä jännittävät ja hermoilevat. Täyspäisille ihmisille ei mikään ryhmätyö tai itsensä esittely ole mikään ongelma.
Mä olen tehnyt avoimen yo:n kautta varmaan 100op. Olen tehnyt 2 työharjoittelua, useita luentokursseja tentteineen, seminaareja... On ollut tenttejä, ryhmätöitä, esitelmiä, verkkokeskusteluja.
Jotenkin surullisinta tällaisissa sosiaalisten tilanteiden välttelijöissä on se, että sen välttelyn takia jäävät aina vain enemmän yksin ja kärsivät asiasta. Sitten täällä valittavat muutaman vuoden kuluttua, ettei ole ketään ystäviä.
Oikeasti kaikille ujoille ja estyneille olisi parasta hakeutua opintoihin, joissa on paljon ryhmätöitä ja itsensä esittelyä eikä vain luennolla tuppisuuna istumista ja kirjatenttejä. Tietenkin se itsekseen kököttäminen tuntuu ujosta helpommalta, mutta myöhemmin elämässä onkin sitten sen takia vielä vaikeampaa.
Ihan kurssista riippuu ja opettajasta. Sama juttu kuin tavallisissakin yliopisto-opinnoissa. Vaatimustaso on muuten ihan sitten sama kuin muutenkin. Olen itse opiskellut yliopistossa ja käynyt aikataulujen vuoksi osan sivuaineiden kursseista avoimen puolella.