Pesin pussilakanat, tyynyliinat ja lakanat 75 asteessa ja...
....tulipas tosi raikkaan tuoksuista pyykkiä. Olen tähän mennessä pessyt 60 asteessa. Lakanat ovat vanhoja ja hyvälaatuisia, eivätkä menneet miksikään 75 asteesta. Ennen vanhaanhan pyykki ihan keitettiin. Mietin, että voisko joka kolmannella pesulla pestä 75 asteessa vai meneekö lakanat pitkässä juoksussa huonoksi?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:25"]
Täytyykin tarkistaa, että mitä lämpötiloja meidän pesukoneessamme on! :) Eli lakanat ja pyyhkeet voi pestä 75-90 asteessa? Mitä vaatteita voi huoletta pestä 60 asteessa? Pidän puhtaudesta!
[/quote]
Puuvilla ja pellava kestävät hyvin kuumia pesuja, silkki ja villa eivät. Minun strategiani on, että pesen uudet lakanat ja pyyhkeet, farkut ja trikoopaidat yms pari kolme ensimmäistä pesua siinä lämpötilassa mikä pesulapussa lukee. Eli esim. pyyhkeet 6-kympissä ja puuvillapaidat 4-kympissä. Kun noita tekstiilejä on käytetty ja pesty pari kertaa, nostan pesulämpötilan maksimiin eli meidän koneessa 90 asteeseen. Ikinä ei ole vielä mikään kutistunut, haalistunut tai muuten mennyt pilalle. Kannattaa muistaa että lika kuluttaa kuituja enemmän kuin (liika) pesu.
Osaako kukaan neuvoa, kestääkö puuvillasatiini 90 astetta? Lappu sanoo tietysti että max. 60, mutta eihän niitä ole aihetta uskoa.
Huvittaa muuten, kun mieheni, joka pesee hyvin, hyvin harvoin pyykkiä, eikä siis tiedä koko taiteenlajista mitään, mäkättää minulle vaatteiden pesemisestä 60 asteessa. "Tää puuvillapaita pitää sitten pestä kolmessakympissä! Ja nää farkut korkeintaan neljässäkympissä!" Huoh :D Sinne vaan koneeseen sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 15:36"]
Ainakin mulla on kestänyt värit Finlaysonin ja Marimekon lakanoissa 90 pesua.
[/quote]
Sama. Vanhimmat ovat 90-luvulta.
Oon pessyt Marimekon puuvillasatiinia 90 asteessa, ja kestää ihan hyvin. Aika moni materiaali muuten kestää 90 asteen pesun, esim. kestovaipoissa on teknisiä kankaita (fleece, coolmax) ja niitä on hyvä pestä ainakin kerran kuukaudessa 90 asteessa, muuten pesu 60 asteessa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:46"]
Kertokaa nyt tyhmälle, että millaisia vaatteita ei voi pestä kuudessakympissä. Atopia vaivaa ja haluaisin varmuudeksi pestä korkeammassa lämpötilassa. Esimerkiksi valkoisesta sukista vaan ei lähde lika kunnolla.
Voiko esimerkiksi farkut, collegehousut/hupparit, neuleet (ei villaa, vaan noita perusneuleita), t-paidat (mitä käy printille?) ja kauluspaidat pestä 60 asteessa? Pelkään vaatteiden kutistumista :(
[/quote]
Bambusukat kestävät 60 asteista pesua, valkoiset tulevat puhtaiksi ainakin riittävän. Kiristämättömiä sukkia pesty yleensäkin 60 ssä näitä valkoisia.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 09:27"]Pesen suunnillee kaiken 60 asteessa. Eron huomaa erityisesti, jos vaatteet unohtuu yhtään koneeseen. 40 asteessa pestyyn pyykkiin tulee tosi nopeasti tunkkainen haju toisin ku 60 asteessa pestyyn.
[/quote]
No jos olet noin käsi, niin sinuna lopettaisin pyykinpesun kokonaan. Miten voi "unohtua koneeseen"???!
[/quote]
No, sattuu olemaan alaikäisiä huollettavia ja vähän muutakin hommaa kuin pyykinpesu. Ja se unohtuminen tarkoittaa paria-kolmea tuntia. Onneksi masilma on täynnä onnistuneita ja täydellisiä pyykinpesijöitä. Jospa meillekin sitten jostain liikenis sellainen, ku ei tässä taloudessa muut (miestä lukuun ottamatta) vielä kykene huolehtimaan pyykeistä ja mies on töissä, minä ä-lomalla. Et huomannu sellaista pikkujuttua, että jollain saattaa olla muutakin tekemistä kuin vahtia 2h pyykinpesukonetta, ettei pyykit vaan pääse unohtumaan koneeseen..
Kestääkö värit 95 astetta? Mullon pääasiassa marimekon pussilakanoita, enkä niitä usjalla noin kuumasa pestä. Eikä ole tunkkasia, kun heti koneen pysähdyttyä ripustaa kuivumaan.
Ainakin mulla on kestänyt värit Finlaysonin ja Marimekon lakanoissa 90 pesua.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:46"]
Kertokaa nyt tyhmälle, että millaisia vaatteita ei voi pestä kuudessakympissä. Atopia vaivaa ja haluaisin varmuudeksi pestä korkeammassa lämpötilassa. Esimerkiksi valkoisesta sukista vaan ei lähde lika kunnolla.
Voiko esimerkiksi farkut, collegehousut/hupparit, neuleet (ei villaa, vaan noita perusneuleita), t-paidat (mitä käy printille?) ja kauluspaidat pestä 60 asteessa? Pelkään vaatteiden kutistumista :(
[/quote]
Itse pesen aina T-paidat 60 asteessa ja ei ne printit miksikään mene, ennemminkin ne T-paidat on jo niin "out of fashion" parin vuoden jälkeen että siirtyvät lattiaräteiksi. Farkut olen pessyt kanssa kuudessakympissä ihan halvimmista henkkamaukoista kalliimpiin merkkifarkkuihin eikä ne ole menneet miksikään, puuvillaahan ne ovat.
90-95 asteessa sitten valkoiset lakanat ja astiapyyhkeet jos sellaisia on sekä normaalit värilliset pyyhkeet aina välillä. Vanhassa koneessa oli myös 70 ja 80 asteen ohjelmat niin niillä tuli pestyä värilliset lakanat, nykyään ne on pakko pestä 60:ssä kun ei ole vaihtoehtoja.
Ensinnäkin, hurraahuutoja kaikille "käsille"! On se nyt kumma, että naiset täällä soimaavat toisia pyykkien koneeseen jättämisestä! Ollaanko palattu 50-luvulle?
Ja asiaan: kuten täällä useimmat, pesen myös kaiken paitsi silkin, villan, ulkovaatteet ja joskus viskoosin reilusti pesuohjetta kuumemmissa lämpötiloissa. Ainoat, jotka tästä toisinaan selvästi kärsivät, ovat teinien ja miehen tekokuituiset urheiluvaatteet. Silloin esim. liimatut vetoketjut ja erilaiset koristetekstit tai heijastinnauhat saattavat irrota. Otan kuitenkin sen riskin, koska ne ovat niin ankaran hikisiä, että alkavat muuten haista. Nämä poislukien, suurin osa pyykistämme on luonnonkuituja, erityisesti puuvillaa. Käytän paljon valkoista puuvillaa, pesen vähintään 60 asteessa. Samoin pellava.
Minulla on muutaman vuoden vanha Miele, jossa on paljon ohjelmia, myös näitä pitkiä "säästöohjelmia". Roskaa, sanon minä. Siinä on mm. kaksi 60 asteen ohjelmaa, joista toinen pesee pitkään alle 60 asteessa, mutta pesutuloksen pitäisi olla "kuin" 60 asteessa. Ei ole. Pesin tällä aluksi lähes kaiken, jolloin muutamassa kuukaudessa sekä kone että pyykit alkoivat haista. Ei kiitos enää. Nykyään peruspyykit oikeassa 60 asteessa, silkit, villat, rintsikat, kaikki muut neuleet paitsi puuvillaneuleet hienopesussa max 40. Lakanat, pyyhkeet, valkoiset puuvillavaatteet jne 60 tai enemmän.
Loraus etikkaa huuhteluun, ei mitään karsean hajuisia huuhteluaineita, jotka likaavat pyykin. Ja yksi jota voin suositella lähes kaikkeen tahranpesuun, on sappisaippua. Sillä käsittely noin vartti ennen pesua.
Jotkut haaveilevat kuivausrummusta, oma kokemukseni oli että ihan turha vehje. En usko että vähentää pölyä, sillä se rouhii pyykin kuituja kuluttaen pyykkiä nopeammin kuin tavallinen pesu. Toki osa tästä irtoavasta aineesta jää kuivausrummun nukkakeräimeen, mutta käytössä vaatteesta irtoaa lisää. Jos on tilaa ja riittävän hyvä ilmanvaihto (pyykit kuivuvat suht nopeasti, noin 8 tuntia) kuivattaa pyykit ripustamalla, ilman muuta parempi vaihtoehto mielestäni. Riittävän tehokas linkous auttaa tässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ystävää, pesee kaikki vaatteensa 40,myös pikkarit,yöks. Mä pese aika ajoin myös pyyhkeet 90 asteessa, muutoin 60.
Kaikkea ei voi pestä 90 asteessa, esim. niitä kaikkein hikisimpiä eli rintsikoita. Ne saa tuoksuvan puhtaiksi, kun liottaa niitä ämpärissä tunnin ajan ennen pesua. Liotusveteen sellaista pyykinpesuainetta, jossa on entsyymeitä. Entsyymit eivät kunnolla ehdi toimia siinä ajassa, minkä pesuohjelma kestää. Pyykit kun heittää koneeseen liotusvesineen päivineen, niin voi laittaa vastaavasti vähemmän pesuainetta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 10:07"]
40 kympissä ei vain saa esim. alushousuja puhtaiksi, mikäli yhtään on ulostetta niissä.
Harvoin pikkareissa ulostetta on. Jos on, niin se kannattaa ensin pois haman alla. Sitten likoamaan tunniksi entsyymipesuaineveteen. Puhdistuvat 40 asteessa.
Lakanoita ei tarvitse vaihtaa joka viikko. Tyynyliinoja voi vaihtaa useamminkin. Muita vaatteita ei tarvitse pestä 90 asteessa eikä edes 60 asteessa. Peskää välillä koneenne sitruunahapolla niin siellä muhivat mönjät lähtevät. Jätetään edes vähän tätä maapalloa lapsillemmekin.
Olen aina pessyt pyyhkeet 75 asteessa ja lakanat 90 asteessa. Ja kyllä, raikasta tulee.
Kävin jokin aika sitten siskon luona saunassa, ja melkein pahaa teki, kun hänen "puhtaat" pyyhkeensä haisivat aivan järkyttävästi hielle. En kehdannut mainita hänelle asiasta, mutta ehkä olisi sittenkin pitänyt... En vaan käsitä, miten tuollaista ei muka voi haistaa itse!
Minun mielestäni 50 ja 70 asteen ohjelmat (ehkä myös 80 asteen) pitäisi palauttaa kaikkiin mahdollisiin pyykinpesukoneisiin vaihtoehdoiksi 30, 40, 60 ja 90 asteen ohjelmien sekä kylmäpesun rinnalle. Electrolux on ottanut etuaskelen, kun meillä kotona uudessa pyykkikoneessa ovat lämpötilat kylmä, 20, 30, 40, 50, 60, ja 90 °C. Jostakin luin uutisen otsikolla "Se mikä oli ennen 60 °C, on tänä päivänä 50 °C", olisiko ollut just tuo Electrolux, joka tuollaista kirjoitteli. Electrolux on moniin uusiin pyykkikoneisiinsa palauttanut 50 °C lämpötilan, mikä on hyvä juttu. Minusta 70 °C (ja 80 °C) lämpötilat voisi kanssa palauttaa.
Mä oon alkanut peseen lakanat 90 asteessa (vaihtoehdot vaan joko 60 tai 90) ja valkoisia pyyhkeitä pesen välillä 90 asteessa myös. Pyyhkeet yleensä 60 asteessa, ja vaatteillekin laitan monesti 50-asteen ohjelman. Linkousta säädän pyykin mukaan, hienommille vaatteille vähemmän kierroksia. Pyyhkeisiin ei kannata laittaa huuhteluainetta (kuivaa paremmin), eikä pestä yhdessä muiden vaatteiden kanssa (vaatteet nukkaantuu). Huuhteluaineen sijaan voi myös käyttää etikkaa, tulee raikasta pyykkiä :) Laitan yleensä tosi vähän pesuainetta ja hyvin puhdistuu pyykki silti. Kuivaan vaatteet ulkona aina kun mahdollista. Kuivauslingosta haaveilen, tulis vähemmän pölyä sisätiloihin :)