Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesin pussilakanat, tyynyliinat ja lakanat 75 asteessa ja...

Vierailija
08.06.2014 |

....tulipas tosi raikkaan tuoksuista pyykkiä. Olen tähän mennessä pessyt 60 asteessa. Lakanat ovat vanhoja ja hyvälaatuisia, eivätkä menneet miksikään 75 asteesta. Ennen vanhaanhan pyykki ihan keitettiin. Mietin, että voisko joka kolmannella pesulla pestä 75 asteessa vai meneekö lakanat pitkässä juoksussa huonoksi?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sen virheen, että pesin 90 asteessa pyyhkeet ennenkuin olin pessyt konetta tyhjänä. Lopputuloksena pyyhkeet haisi TODELLA pahalle, sellaiselle palaneelle pölylle. Yäk.

Vierailija
22/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvan vuodevaatteet tarvitsee niin korkeita lämpötiloja. Pölypunkkeja tutkittiin joku vuosi sitten ja niitä oli tosi vähän nykyisissä tekstiileissä ja patjoissa. 60 riittää mulle ja käytän lusähuuhtelua ja aina nestemäistä pesuainetta. Ennen vanhaan ihmiset tekivät likaisia fyysisiä töitä eikä pesukoneita ollut. Siksi ainoa keino oli keittää vesi muuripadassa ja pestä siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ystävää, pesee kaikki vaatteensa 40,myös pikkarit,yöks. Mä pese aika ajoin myös pyyhkeet 90 asteessa, muutoin 60.

Vierailija
24/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 09:32"]Ei mene miksikään, ei ainakaan huonommaksi. Kuumassa tarvitset vähemmän pesuainetta ja voit käyttää vaikka pesupähkinöitä ja varsinkin pyyhkeet tuntuvat puhtailta pitempään.

Harmi kun nykyisin ei koneissa ole yleensä mitään välilämpötilaa 60 ja 90 välillä, ei ihan joka kerta viitsi 90 asteen pesua käyttää. Matalia lämpötiloja kyllä löytyy kylmästä ja 20 asteesta 60 asteeseen kymmenen asteen välein, paitsi 50 joka olisi moneen tarpeeseen hyvä.

[/quote]mulla ainakin on 50 astetta mahd valita ja käytänkin usein.10 v vanha kone.

Vierailija
25/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 10:07"]

Harvan vuodevaatteet tarvitsee niin korkeita lämpötiloja. Pölypunkkeja tutkittiin joku vuosi sitten ja niitä oli tosi vähän nykyisissä tekstiileissä ja patjoissa. 60 riittää mulle ja käytän lusähuuhtelua ja aina nestemäistä pesuainetta. Ennen vanhaan ihmiset tekivät likaisia fyysisiä töitä eikä pesukoneita ollut. Siksi ainoa keino oli keittää vesi muuripadassa ja pestä siinä.

[/quote]

Nyt ei olekaan kyse pölypunkeista vaan esim. flunssa, vatsatauti tai kihomatokierteestä, joka voi hyvinkin katketa, kun pestään tarpeeksi kovilla lämpötiloilla kaikki pyykki. Kuten ennen vanhaan tehtiinkin.

Jos pyykki haisee tunkkaiselle, siinä haisee bakteerit muun mönjän lisäksi. Bakteerit haisee (kuten keittiön rätti on paha bakteeripesä ja haisee).

40 kympissä ei vain saa esim. alushousuja puhtaiksi, mikäli yhtään on ulostetta niissä.

Vierailija
26/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koneessa portaaton lämmönsäätö95 asteeseen asti. Kone on 15vuotta vanha cylinda.

vanhoja tai valkoisia puuvilla- ja pellavaliinavaatteita voi pestä kovissa lämpötiloissa. Värilliset eivät kuitenkaan kestä sitä, vaan harmaantuvat ja haalistuvat. Niinpä ei kannata mennä liian pitkälle tässä innossaan.

Vierailija
27/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 on riittänyt meille petivaatteisiin ja pyyhkeisiin, samoin vaatteet 40:ssä. Ei ile ikinä ollut täitä tai kihomatoja, eikä flunssakierteitä, 6-henkinen perhe, 3-20v lapset.

Vierailija
28/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin pesukone kaipaa keittopesua silloin tällöin, jos ei tee kalkinpoistoa.

Koettu on, pyykkiin tuli harmaita jälkiä.

Vierailija
29/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te löyhkäävistä pyykeistä kärsivät! :) Ratkaisu voisi olla tässä:

http://yle.fi/uutiset/loyhka_lahtee_pesukoneesta_sitruunahapolla/5877191

täällä tarkat ohjeet: 

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/laakejaterveystieto/useinkysyttya/Pages/Sitruunahappokalkkisaostumiin.aspx

Olen itse jo pari vuotta tehnyt sitruunahappokäsittelyä säännöllisesti pesukoneelle, astianpesukoneelle, kahvinkeittimelle ja vedenkeittimelle ja siihen loppui tunkkaisuudet :) Apteekista löytyy, ei ole kallista, muutaman euron/pussi.

Vierailija
30/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 09:27"]Pesen suunnillee kaiken 60 asteessa. Eron huomaa erityisesti, jos vaatteet unohtuu yhtään koneeseen. 40 asteessa pestyyn pyykkiin tulee tosi nopeasti tunkkainen haju toisin ku 60 asteessa pestyyn.

[/quote]

No jos olet noin käsi, niin sinuna lopettaisin pyykinpesun kokonaan. Miten voi "unohtua koneeseen"???!

Vierailija
31/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt tyhmälle, että millaisia vaatteita ei voi pestä kuudessakympissä. Atopia vaivaa ja haluaisin varmuudeksi pestä korkeammassa lämpötilassa. Esimerkiksi valkoisesta sukista vaan ei lähde lika kunnolla.

Voiko esimerkiksi farkut, collegehousut/hupparit, neuleet (ei villaa, vaan noita perusneuleita), t-paidat (mitä käy printille?) ja kauluspaidat pestä 60 asteessa? Pelkään vaatteiden kutistumista :(

Vierailija
32/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauluspaidat, farkut jne voit pestä 60 asteessa, eivät kutistu jos ovat voittopuolisesti puuvillaa.

Kuka hullu käyttää valkoisia sukkia?????? Miksi? Hankaa sappisaippuaa pohjiin ennen pesua, mutta silti... onko sen työn arvoista?

Vierailija
33/57 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauluspaidat, farkut jne voit pestä 60 asteessa, eivät kutistu jos ovat voittopuolisesti puuvillaa.

Kuka hullu käyttää valkoisia sukkia?????? Miksi? Hankaa sappisaippuaa pohjiin ennen pesua, mutta silti... onko sen työn arvoista?

Vierailija
34/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin tälle sivulle katselemaan onko kenelläkään kokemusta eri tyynyliinojen hyvä/paha Kokemusta Tyynyliinojen Materjaaleista Kuten Kuinka Paljon On Eroja Esim.. Silkki Satiini Pellava Cotton Ynnä Muita Kankaita Kuulin Että Normaaleja Pöpöjä Joista Tulee Jopa Finneja Kun Tyynyliina On Liian Hyvää Kangasta ONKO SIINÄ PERÄÄ? T.ap-S

Vierailija
35/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

I

Vierailija
36/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 09:27"]Pesen suunnillee kaiken 60 asteessa. Eron huomaa erityisesti, jos vaatteet unohtuu yhtään koneeseen. 40 asteessa pestyyn pyykkiin tulee tosi nopeasti tunkkainen haju toisin ku 60 asteessa pestyyn.

[/quote]

No jos olet noin käsi, niin sinuna lopettaisin pyykinpesun kokonaan. Miten voi "unohtua koneeseen"???!

[/quote]

Täällä kans äippävapaalla oleva "käsi". Kahvinkeitin on unohtunut päälle moneksi tunniksi ja kahvi palanut pannuun kiinni. Makaronilaatikko unohtui tuossa kerran yöksi pöydälle ja roskiinhan se oli aamulla heitettävä. Ja kyllä, ne pyykit on muutamaan kertaan unohtunut koneeseen. Mutta eipä ole meidän maailma siihen kaatunut vaikka äiti onkin tällainen valvomisesta sekaisin oleva käsi.

Vierailija
37/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen kaikki pyyhkeet ja lakanat 95 asteessa. Siistissä sisätyössä "likaantuneita" vaatteita pestään tiuhaan 40:n pikaohjelmalla, välillä pyöräytetään kuudessakympissä. Sekoitteet ja viskoosi eivät tykkää kuumasta, mutta puuvillakuitu ei puhdistu alle 60 asteessa, joten vaatteiden käyttöikää ehdottomasti pidentää niiden peseminen edes silloin tällöin riittävän kuumassa.

Vierailija
39/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin tarkistaa, että mitä lämpötiloja meidän pesukoneessamme on! :)

Eli lakanat ja pyyhkeet voi pestä 75-90 asteessa? Mitä vaatteita voi huoletta pestä 60 asteessa? Pidän puhtaudesta!

Vierailija
40/57 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut normiviikko, pesen 60 asteessa joka toinen viikko. Käytän lisähuuhteluita ja pitkää ohjelmaa. On sopivan puhdasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan