Hallintotieteiden maisteri?
Millaisia kokemuksia työllistymisestä? Tai muita kokemuksia tutkinnosta?
Kommentit (18)
En suosittele. Tutkinto on generalisti, ja työllistyminen voi olla vaikeaa. Voit joutua aloittamaan hyvin alhaalta (esim. yksi opiskelukaveri sihteerin hommissa pikkukunnassa, toinen Kelan neuvojana) ja täytyy olla valmis muuttamaan töiden perässä useinkin. Suhteet ovat tärkeitä työllistymisessä, valtion henkilöstöleikkausten vuoksi virkauraa ei saa helpolla. Talousosaaminen esim. sivuaineilla tärkeää. Haettuani pari vuotta turhaan töitä jouduin opiskelemaan toisen tutkinnon, nyt töissä uudella alalla. HM-kavereista kaikki ovat tehneet/tekemässä toista tutkintoa siihen rinnalle.
Minulla on terveydenhoitajan tutkinto jo valmiiksi ja nyt hain hallintotieteitä opiskelemaan :) Joten juuri tätä sosterv- puolta meinasin.. Osastonhoitajaksi ilmeisesti pääsee siis.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 00:55"]
Minulla on terveydenhoitajan tutkinto jo valmiiksi ja nyt hain hallintotieteitä opiskelemaan :) Joten juuri tätä sosterv- puolta meinasin.. Osastonhoitajaksi ilmeisesti pääsee siis.
[/quote]
Nelonen oli siis ap. Kovasti siis mietinnässä, että työllistyykä tuolla mutta varmaan ainakin sosterv- puolelle pääsee?
[/quote]
Osastonhoitajaksi voi päästä yksityisellä puolella millä tahansa yliopistotutkinnolla sairaanhoitajan tutkinnon lisäksi mutta ainakin HUS vaatii hoitotieteiden opinnot yliopistossa.
Valmistaa käsittääkseni julkiselle sektorille, jonne ei juuri palkata uutta väkeä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 00:57"]
[/quote]
Osastonhoitajaksi voi päästä yksityisellä puolella millä tahansa yliopistotutkinnolla sairaanhoitajan tutkinnon lisäksi mutta ainakin HUS vaatii hoitotieteiden opinnot yliopistossa.
[/quote]
Kyllä HUS ottaa hallintotieteiden maisterit myös osastonhoitajaksi tietääkseni, koska se soveltuu esim. ylihoitajalle tutkinnoksi. Olen nähnyt mol.fi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 00:57"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä HUS ottaa hallintotieteiden maisterit myös osastonhoitajaksi tietääkseni, koska se soveltuu esim. ylihoitajalle tutkinnoksi. Olen nähnyt mol.fi.
[/quote]
Ja tässä nimenomaan kyseessä Vaasan sosiaali- ja terveyshallinnon maisterikoulutus.
Olen tänä vuonna Vaasan yliopistosta valmistumassa oleva hallintotieteiden maisteri, pääaineena julkistalouden juridiikka ja sivuaineina yritysjuridiikka sekä kirjanpito. Työkokemusta on kertynyt jo eri hallinnon aloilta esim. aluehallinto, oikeushallinto ja valtionvarainministeriö. Kyseisissä tehtävissä olen työskennellyt opintojeni aikana. Työnkuva on ollut harmaan talouden elinkeinovalvontaan, luovutusvoittojen verotukseen ja oikeudelliseen neuvontaan liittyviä selvitys ja valvontapainotteisia tehtäviä. Tällä paketilla olen saanut erinomaisen mahdollisuuden kehittää omaa substanssiosaamistani ja päässyt tutustumaan eri viranomaisten toimintatapoihin.
Kannustan nyt erityisesti niitä henkilöitä, jotka epäröivät tulevaa työllistymistään, ajattelemaan laajemmin omaa osaamistaan. Miettikää etukäteen tarkasti, minkälaisen koulutuskokonaisuuden haluatte rakentaa. Suosittelen myös tarttumaan niihin tilaisuuksiin, joita teille jo opintojen aikana tarjotaan. Etsikää opintojenne aikana erilaisia työmahdollisuuksia, jotka tukevat opintojenne sisältöä. Tätä kautta saatte muodolliselle osaamisellenne "lihaa luiden päälle". Työtä hakiessa, kannattaa erityisesti panostaa siihen, miten koulutuksenne kautta hankittua osaamista voidaan konkreettisesti hyödyntää.
tunnen vain muutaman joka sinne on päässyt, fiksua porukkaa ja ehdottomasti hyvä ala. uskon että sinne hakijat oikeasti tietävät mitä haluavat elämältään. kateelliset täällä varmaan lähinnä puhuvat ja arvostelevat, ehkä eivät edes tiedä mikä ala on kyseessä.
lääkäri kirjoitti:
tunnen vain muutaman joka sinne on päässyt, fiksua porukkaa ja ehdottomasti hyvä ala. uskon että sinne hakijat oikeasti tietävät mitä haluavat elämältään. kateelliset täällä varmaan lähinnä puhuvat ja arvostelevat, ehkä eivät edes tiedä mikä ala on kyseessä.
Ai oikein päässeet? Alahan on todella helppo päästä sisään ja ainakin omasta tuttavapiiristäni sinne on hakenut lähinnä ihmisiä, joilla on ollut huonot yo-paperit ja eivät oikein ole parempaakaan keksineet. Alalla varmasti tekevälle töitä löytyy, palkkaus yms. tuskin on kummoinen.
Esimerkiksi Tampereelle Hallintotieteisiin on todella vaikea päästä ja laajat vaikutusmahdollisuudet omiin opintoihin antavat hyvät eväät työelämään. Yleensä alan kautta huonosti työllistyneiden ongelmana on se, etteivät he ole itse olleet aktiivisia ja hakeneet osaamista ja kokemusta, joka auttaisi heitä hyviin tehtäviin urallaan. Jos haluaa vain varman ammatin eikä kunnianhimoa löydy, kannattaa hakea mielummin vaikka opettajaksi. Hallintotieteet tarjoavat todella hyvät mahdollisuudet, määrätietoisille ihmisille, mutta jos mahdollisuuksia ei hyödynnä vaan olettaa tutkinnon itsessään takaavan riittävän työuran, kannattaa ryhtyä, vaikka sitten kokiksi.
HTM mausteilla. 12 työhakemusta, 0 työpaikkaa.
Laitoin paperit sisään, mutta kadun jo tässä vaiheessa. Miten kuivaa paperin pyöristystä maailmassa voikaan olla...
Ei ole kuivaa 🤓 paperinpyöritystä. Antaa erittäin hyvät mahdollisuudet toimia kunnan ja valtion hallinnossa ja myös yksityisellä puolella. Itselläni on substanssiosaamista lisäksi kasvatustieteen ja yhteiskuntatieteiden alalta ja olen saanut urani aikana tehdä erittäin mielenkiintoisia työtehtäviä. Erityisesti sote- osaamista arvostetaan nyt kun on tämä uudistus tuloillaan. Itselläni kiinnostus ihmisten hyvinvointiin, hallinnon ymmärrys ja oikeudellinen osaaminen ovat olleet hyviä valtteja työpaikkaa haettaessa.
HTM yksi tutkinto ja lisäksi 2 muuta kirjoitti:
Ei ole kuivaa 🤓 paperinpyöritystä. Antaa erittäin hyvät mahdollisuudet toimia kunnan ja valtion hallinnossa ja myös yksityisellä puolella. Itselläni on substanssiosaamista lisäksi kasvatustieteen ja yhteiskuntatieteiden alalta ja olen saanut urani aikana tehdä erittäin mielenkiintoisia työtehtäviä. Erityisesti sote- osaamista arvostetaan nyt kun on tämä uudistus tuloillaan. Itselläni kiinnostus ihmisten hyvinvointiin, hallinnon ymmärrys ja oikeudellinen osaaminen ovat olleet hyviä valtteja työpaikkaa haettaessa.
Kiitos vastauksestasi. Kaikki mitä olen tähän mennessä hallintotieteestä irti saanut, on juuri jotain noin ympäripyöreän tärkeää jargonia. Hyvä, että olet löytänyt paikkasi, oma mielenkiintoni ei tuohon riitä.
Kieli pitkällä sitä sote-uudistusta odottaen,
Se katuva hakija.
Täällä yksi Tampereelta aikoinaan valmistunut HTM. Luin sivuaineinaopintoina tilintarkastajan tutkintoon vaaditut opinnot ja sillä tiellä vielä ollaan. Pääsin heti valmistuttuani vakipaikkaa ja töitä on saanut tehdä niskavääränä sen jälkeen, välillä vähän liikaakin.😅
Voisikohan HTM olla hyvä lisäkoulutus luokanopelle, joka haluaa pois opetusalalta? Tässä pyörittelen eri vaihtoehtoja, mitä tehdä elämälläni.
Nykyään työllisyys on heikkoa monella alalla, josta ei valmistu suoraan mihinkään ammattiin, kuten lääkäriksi/juristiksi/opettajaksi. Siskoni valmistui hallintotieteiden maisteriksi, teki duunia muutamia vuosia kunnes joutui työttömäksi ja opiskeli sairaanhoitajaksi. Nyt on osastonhoitajana joten kyllä siitä tutkinnosta oli apua mutta oman alan töitä oli vaikea saada.