Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyö ja vanhemmat ihmiset

Vierailija
01.01.2021 |

Onko koskaan vanhemman sukupolven kanssa tullut keskusteluissa aiheeksi etätyö, kun ovat kysyneet mitä tekee työkseen? Ovatko ihan ymmärtäneet konseptia? Nykypäivänä digityöhön riittää tehokas läppäri ja toimiva netti. Varmasti kasarilla normi toimistohommat eivät olleet näin simppeleitä. Oma isänikin on äimistellyt asiaa ettei tarvitse lähteä mihkään ja työmatka on sängyltä tietokoneelle. Isäll' ikää 70 vee ja ollut insinööri toimistohommissa koko työuransa.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies osti opiskeluaikana tietokoneen 1987, kun seurusteltiin. Kallis se oli ja osamaksulla, mä sitten kävin hänen luonaan tekemässä jotain kirjallisia koulutöitä. CPM-kone taisi olla. Meidän eka lapsi syntyi 1991 ja silloin siirsin äitin yrityksen kirjanpidon tietokoneelle, joka meillä oli kotona ja huomattavasti jo tehokkaampi kuin tuo miehen eka. Muistan kun vauva sylissä tein hommia, hoidin nimittäin sen kirjanpidon. Mä myös kävin parikin ohjelmointikurssia kun olin töissä välivuonna 80-luvun puolivälissä Basicia, Cobolia, Fortrania, Pascalia. Mulla on todistuksiakin näistä ja nykyään huvittaa, kun koneilla istuttiin pareina ja koneet käynnistettiin aina korpuilta. Ctrl-Alt-del tuhosi koneen sisällön. Älkää lapset, jotka ette olleet tuolloin edes syntyneet, viitsikö väittää muuta kuin näistä asioista löytyy ihan googellakin tietoa. 

Vierailija
62/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on 76 ja on tehnyt töitä tietokoneilla koko työuransa. Hänelle ei ole millään tavalla vaikeaa ymmärtää etätöitä.

Aika vanhana on äitisi sitten työuransa aloittanut :D

Tietokoneita oli Suomessa käytössä jo 1920-luvulla ja tietokoneet oli pienissäkin yrityksissä jo 70-luvulla ja kaupoissa elektroniset kassakoneet, joiden tiedot siirtyivät suoraan tietokoneelle.

Menin työelämään opiskelun ohella v. 1973 ja kirjanpitoa tein tietokoneella. Ja kotona maksoin laskuja netin kautta jo v. 89 ja tällä palstalla eka kerran kirjoittelin jo 90-luvun alussa eli 30v sitten, kun lapset olivat pieniä.

Eli tämän päivän 70-80v on tietotekniikka ollut kyllä käytössä heidän koko työhistorian ajan. Ja internettikin 30v.

no ei olleet. Tämä on nyt huvittavin sekoilu vähään aikaan. Tietotekniikka yleistyi oikeasti vasta 1990-luvulla. 70-luvulla ne olivat käytössä lähinnä laskentateknologiassa äärimmäisen harvoissa tutkimuslaitoksissa rajoitetuilla tieteenaloilla.

Minä aloitin työurani 70-luvun alussa kirjanpitäjänä ja palkanlaskijana ja kaikki hoidettiin tietokoneella. Ja oli n. 20 heng. yritys. Eikä minulla opiskelun pohjalta olisi ollut hajuakaan, miten se oli hoidettu ruutuvihkojen avulla tai muutoin, koska sitä ei edes koulussa opetettu. Tosin siihen aikaan tietokoneissa käytettiin lerppuja, myöhemmin korppuja ja diskettäjä. Ja oma tietokone oli kotona jo 1987.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on 76 ja on tehnyt töitä tietokoneilla koko työuransa. Hänelle ei ole millään tavalla vaikeaa ymmärtää etätöitä.

Aika vanhana on äitisi sitten työuransa aloittanut :D

Äitini oli 10v kun Suomessa aloitettiin rakentamaan ensimmäistä tietokonetta. Silloin äitini ei vielä ollut työelämässä. 60-luvun puolessa välissä, kun äitini opiskeli yliopistossa, tietokoneita oli jo laajasti käytössä niin yliopistoissa kuin esim pankeissa. Äitini teki uransa talousalalla.

Ensimmäiset tietokoneet tulivat yliopistoille, lukuunottamatta tietotekniikan tutkimusta, 1980-luvun puolivälissä. Apulaisprofessorina tuolloin työskennellyt isäni sai Helsingin yliopiston viidennen tietokoneen vuoden 1985-paikkeilla ja se oli todellinen ihme. Jokaisen työntekijän käytössä koneet olivat vasta 1990-luvun jälkipuoliskon aikana. Eli oikeasti, älä jaksa sekoilla, kun et tiedä asiasta mitään. Yritysmaailmassa ne yleistyivät vielä hitaammin ja fibanssialaalakaan niitä eivät ennen 90-lukua käyttäneet kuin todella harvat, tietotekniikan koulutuksen omanneet työntekijät. Lienet liian nuori ymmärtääkseni, että monikin tällä palstalla on oikeasti elänyt tuon ajan ja muistaa, miten lyhyt tämä tietotekninen aikakausi oikeasti on.

Pankeissa oli tietokoneita jo 60-luvun alussa, ja ihan todelliset ihmiset niiden kanssa teki töitä, vaikka niitä ei montaa ollutkaan. Ja ihan todellisilla ihmisillä oli tietotekniikan koulutus, äidilläni kaupallisen koulutuksen lisäksi.

Tuo sinun ajatuksesi, että vuonna 85 professorille tietokone olisi ihme, on kyllä ihan pielessä. Tuona vuonna oma 15v veljeni osti oman commodore64 koneensa, ja jo useampi vuosi tuota ennen vic oli yleistynyt kotikoneena. Eli tuona vuonna jo lapsilla oli koneita, joilla pelattiin summergameseja ym. Meillä oli koulussa tietokoneluokka, kun olin 12 vuonna 85, ja opettelin basic-ohjelmointia. Eli nyt on hieman pielessä historiasi.

No höpön löpön. Oli meilläkin tietokoneluokka 80-luvun alkuvuosina kauppiksella, siellä oli kokonaista 1 kone käytettävissä, eikä sitä kyllä joka kerta avattu ollenkaan. Opeteltiin mekin basicia ja se tehtiin kirjoittamalla käskyt vihkoon.

Valmistuttuani menin pankin konttoriin töihin ja joo, varmaan keskusorganisaatiossa oli silloin tietokoneita, konttorin systeemejä en kyllä tietokoneiksi sanoisi siinä mielessä, mitä niillä nyt tarkoitetaan. Naputeltiin koodeja nauhoille, mutta esim. näyttöjä ei ollut vielä ollenkaan käytössä. Homma muistutti enemmän laskukoneen käyttöä kuin tietokoneen käyttöä.

Mä olin suurehkossa yrityksessä töissä 1983 ja konttorissa ei ollut jokaisella omaa konetta, konttorissa oli muutama yhteinen. PC:T tulivat kuitenkin 80-luvun loppupuolella käyttöön ja silloin niitä alettiin ostaa koteihin. Kyllä mulla oli näyttö käytössä, kun naputtelin asiakasrekisteriä ja kyllä niitä tietokoneiksi jo pystyi sanomaan. Ei niillä laskutoimituksia tehty, mutta silti ne olivat tietokoneita. Kesätöissä 1985 tilitoimistossa tuli koneet niin että kahta kirjanpitäjää kohti oli yksi kone, mä tein paljon tallennustöitä ja tilinpäätöksiä alettiin tehdä koneellisesti. Tuo oli jo siirtymäaikaa, tilinpäätöksiä ei juurikaan kesällä tehty, mutta muutama niitä oli syystä tai toisesta. Aika iso tilitoimisto oli. 

Vierailija
64/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies osti opiskeluaikana tietokoneen 1987, kun seurusteltiin. Kallis se oli ja osamaksulla, mä sitten kävin hänen luonaan tekemässä jotain kirjallisia koulutöitä. CPM-kone taisi olla. Meidän eka lapsi syntyi 1991 ja silloin siirsin äitin yrityksen kirjanpidon tietokoneelle, joka meillä oli kotona ja huomattavasti jo tehokkaampi kuin tuo miehen eka. Muistan kun vauva sylissä tein hommia, hoidin nimittäin sen kirjanpidon. Mä myös kävin parikin ohjelmointikurssia kun olin töissä välivuonna 80-luvun puolivälissä Basicia, Cobolia, Fortrania, Pascalia. Mulla on todistuksiakin näistä ja nykyään huvittaa, kun koneilla istuttiin pareina ja koneet käynnistettiin aina korpuilta. Ctrl-Alt-del tuhosi koneen sisällön. Älkää lapset, jotka ette olleet tuolloin edes syntyneet, viitsikö väittää muuta kuin näistä asioista löytyy ihan googellakin tietoa. 

Piti kirjoittaa lerpultahan ne käynnistettiin, korputhan tulivat vasta myöhemmin, ajatuskatkos vain tuli. 

Vierailija
65/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"1970-luvulla tietokonetta käytetään lähinnä tekniseen laskentaan. Mikroprosessori yleistyy. "Vuoden 1977 kolmikko" Apple II, Commodore PET ja TRS-80 ja ensimmäiset mikrotietokoneet esitellään. Unix ja Berkeley Software Distribution julkaistaan.

1980-luvulla mikrotietokoneet yleistyvät voimakkaasti. Isotkin tietokoneet olivat enää huonekalun kokoisia ja kirjoituskone korvautuu henkilökohtaisella tietokoneella."

Wikipediasta katkelma, tämä tieto on ihan oikein. 

Vierailija
66/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on lähemmäs kuuttakymmentä vuotta tietokoneilla töitä tehnyt tai sitten on melko lyhyt työura.

Ei kaikki ole aloittaneet töitä 16-vuotiaana, mutta ei se harvinaista ole, että olisi aloittanut tietokoneilla hommat jo 60-luvulla. Riippuu siitä missä on ollut töissä. Raahen tietokonealan oppilaitoksen perustamisvuosi on 1972.

Vierailija
67/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin heppoisin perustein ap. tarkastelee etätöitä, jos sen tekemiseen riittää vain tehokas läppäri ja toimiva netti.

Ei todella riitä. Ja nyt koronan aikaan otettiin käyttöön nopealla aikataululla etätyöt, mutta samaan aikaan rikotaan räikeästi lainsäädäntöä ja ihmisten oikeusturvaa ja etätyön työympäristö on aivan lapsen kengissä ja riskialtis.

Jo laki velvoittaa työnantajia pitämään asiakas- ja yhteistyökumppanien tiedot salaisena ja ulkopuolisilta näkymättömissä, samoin yrityksen omat liikesalaisuudet ja tiedot, mutta nyt etätöiden aikana kukaan ei niitä valvo, ei ainakaan yritysjohto, vuotavatko yrityssalaisuudet kilpailijalle tai asiakkaiden herkkäluotoiset asiat muiden luettavaksi esim. potilastietoja tai vastaavia.

Ap. kuulostaa naivilta ja herkkäuskoiselta, ettei riskejä olisi etätöissä, eikä kukaan voisi väärin käyttää tai luovuttaa tietoja eteenpäin esim. etätyöntekijän perheenjäsenet.

Ehkä isä-vanhuksen kysymyksessä oli totuuden siemen, kun maailman sivun on myyty/luovutettu yrityksen tietoja ja salaisuuksia kilpailijalle ja medialle. Eihän ole monta viikkoa, kun ministeriön salaiset tiedot vuoti julkisuuteen, jonka todennäköisesti mahdollisti etätyöt.

Vierailija
68/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli kuusikymppiset tekevät etätöitä, joten tilanne on monille normaalielämää.

Eikö niiden kuuluisi olla jo eläkkeellä?

Harmillisesti eläkeikää on koko ajan nostettu sen mukaan, miten pitkään opiskellaan. Nyt valmistumisikä taitaa olla jo yli 30v, minun nuoruudessani 25v ikäinen ilman päättötodistusta tai vakituista työpaikkaa oli ihmettelyn aihe.

Enemmän siihen on kyllä vaikuttanut väestön ikääntyminen. Eläkkeelle jäävillä on nykyään edessään parikymmentä vuotta elinikää vielä, mikä on aivan eri tilanne kuin aikoinaan eläkejärjestelmää luotaessa, jolloin ihmiset kuolivat paljon nuorempina.

Kyllä sydän ja verisuonisairaudet ovat edelleen yleinen tappaja 50v ikäisissä. Minulla kuoli miespuolinen työkaveri 55v ja hetkeä myöhemmin toinen 50v naispuolinen työkaveri. Sydänkohtaus. Minulla olisi muutama vuosi viiteen kymppiin ja on alkanut mietityttämään että onko sama kohtalo. Työelämässä olen ollut todella nuoresta asti ja nähnyt miten vaatimukset jatkuvasti kirityvät ja mehut imetään duunareista viimeistä myöten. Ei tällaista rääkkiä kukaan oikeasti jaksa.

Itse en noita vaatimuksia pysty täyttämään ja teen vain sen mitä työaikana kerkeää tekemään. Eläköityvien ja kuolleiden tilalle ei palkata uusia vaan työtehtävät vain annetaan muille. Minunkin pitäisi tehdä kahden eläköityneen ja yhden kuolleen työtehtävät omien lisäksi. Stressi vain jatkuvassti lisääntyy, mutta mitä enemmän tulee työtehtäviä niin hidastan vain työtahtia. Henkihän siinä lähtee jos töiden takia stressaa. Työelämä on mennyt pilalle.

Yksi työkaveri yrittää tehdä kuuliaisesti esimiesten vaatimukseet ja kun kaikki ylityörajat on täynnä niin tekee ilman palkkaa yöllä töitä ilmaiseksi että saa vaatimukset täytettyä. Välillä on monta viikkoa sairauslomalla työuupumuksen takia ja ottaa pumpusta jo kolmekymppisenä. Ehkä se vielä oppii ettei kannata stressata tai jos ei opi niin sitten menee hautaan.

Vierailija
69/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin heppoisin perustein ap. tarkastelee etätöitä, jos sen tekemiseen riittää vain tehokas läppäri ja toimiva netti.

Ei todella riitä. Ja nyt koronan aikaan otettiin käyttöön nopealla aikataululla etätyöt, mutta samaan aikaan rikotaan räikeästi lainsäädäntöä ja ihmisten oikeusturvaa ja etätyön työympäristö on aivan lapsen kengissä ja riskialtis.

Jo laki velvoittaa työnantajia pitämään asiakas- ja yhteistyökumppanien tiedot salaisena ja ulkopuolisilta näkymättömissä, samoin yrityksen omat liikesalaisuudet ja tiedot, mutta nyt etätöiden aikana kukaan ei niitä valvo, ei ainakaan yritysjohto, vuotavatko yrityssalaisuudet kilpailijalle tai asiakkaiden herkkäluotoiset asiat muiden luettavaksi esim. potilastietoja tai vastaavia.

Ap. kuulostaa naivilta ja herkkäuskoiselta, ettei riskejä olisi etätöissä, eikä kukaan voisi väärin käyttää tai luovuttaa tietoja eteenpäin esim. etätyöntekijän perheenjäsenet.

Ehkä isä-vanhuksen kysymyksessä oli totuuden siemen, kun maailman sivun on myyty/luovutettu yrityksen tietoja ja salaisuuksia kilpailijalle ja medialle. Eihän ole monta viikkoa, kun ministeriön salaiset tiedot vuoti julkisuuteen, jonka todennäköisesti mahdollisti etätyöt.

Olin joskus, olisko ollut 2003 töissä työpaikassa, missä etätyömahdollisuus oli. Ehtoina oli tiukka työnajan seuranta ja erillinen lukittava huone. Kyllähän se on hurjaa, että GDPR tietosuoja on tiukentunut ja kuitenkin samaan aikaan lapset ja puoliso juoksentelevat taustalla kun töitä tehdään sohvalla. Samaan aikaan kun yleiset tietoturvasäännökset tiukentuu, yksittäisten työntekijöiden asenne löystyy. 

Vierailija
70/74 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännän paljastava ketju, ja kertoo paljon naisten ja äitien arvostuksesta Suomessa. Kirjoitin tähän äidistäni eilen, ja ei tullut edes mieleeni, että selvästikin useamman ihmisen mielestä jos puhutaan äidistä, tämä ihminen ei voi olla korkeasti koulutettu tietotekniikan asiantuntija. Täysin tuntemattomasta ihmisestä joku väittää, että tämä ei ole voinut työskennellä tietokoneiden kanssa tiettyyn aikaan, koska niitä oli vain harvoilla (mikä ei sekään pitänyt ihan vuosilukujen suhteen paikkaansa) ja joku oli jo sitä mieltä, ettei kotiäiti voi ylipäätään työllistyä. Eikö Suomessa oikeasti pidetä naisia oikeina työntekijöitä ollenkaan?

Vierailija
71/74 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
72/74 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 80-luvulla jo käytettiin yleisesti tietokoneita.  Itse valmistuin 1980 ja koulutukseen kuului mm. ohjelmointia CNC-työstökoneille. Joten kyllä tietokoneet olivat tuttuja jo 70-luvun puolelta, vaikka niitä ei joka pikkufirmassa silloin vielä ollut. Laskennan apuna tietokoneita on käytetty jo paljon aiemmin, joten on hyvinkin mahdollista, että on ollut niiden kanssa tekemisissä koko työuransa. 

Etätöitä tietokoneella olen tehnyt 90-luvun puolivälistä alkaen ja kotona on ollut oma tietokone 90-luvun alusta alkaen internet-yhteydellä. 

Vierailija
73/74 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli kuusikymppiset tekevät etätöitä, joten tilanne on monille normaalielämää.

Eikö niiden kuuluisi olla jo eläkkeellä?

==========

Vuonna 1954 ja sitä ennen syntyneet voivat jäädä vanhuuseläkkeelle aikaisintaan täytettyään 63 vuotta. Vuonna 1955 ja sitä myöhemmin syntyneillä vanhuuseläkeikä nousee tasaisesti kolme kuukautta vuodessa, kunnes saavutetaan 65 vuoden eläkeikä. Vuonna 1962–64 syntyneiden vanhuuseläkeiän alaraja on 65 vuotta.

Vierailija
74/74 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nuorenoloinen palstailija kyseli pari päivää sitten, että mitä ne etätyöt oikein ovat.

Monet vanhat tajuavat paremmin...