Etätyö ja vanhemmat ihmiset
Onko koskaan vanhemman sukupolven kanssa tullut keskusteluissa aiheeksi etätyö, kun ovat kysyneet mitä tekee työkseen? Ovatko ihan ymmärtäneet konseptia? Nykypäivänä digityöhön riittää tehokas läppäri ja toimiva netti. Varmasti kasarilla normi toimistohommat eivät olleet näin simppeleitä. Oma isänikin on äimistellyt asiaa ettei tarvitse lähteä mihkään ja työmatka on sängyltä tietokoneelle. Isäll' ikää 70 vee ja ollut insinööri toimistohommissa koko työuransa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Riippuukohan se oikeastaan iästä? Kolmen-neljänkympin ikäiset esimiehetkin saattavat epäillä, ettei alaisilla tule työnteosta mitään, jos ei olla toimistolla ja joku ei ole koko ajan vahtimassa. Ovat ihan julkisesti perustelleet miksi heidän firmassa ei voi tehdä etätöitä.
Tai voi riippua alasta, mitä työtä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se lorvailua. Mä sain potkut koska en osannut peitellä lorvailuani. Toiset osaa sitä paremmin. Mä olin ennen koronaa ollut koko yli 30-vuotisen työurani toimistolla, viihdyin hyvin, kävin työkavereiden ja myös pomojen kanssa lounaalla. Silloin minut huomattiin. Kun minä pakotettuna siirryin etätöitä tekemään, ei kestänyt kauaa ennenkuin tummat pilvet alkoi näkyä. Ensin lopetettiin toimeksianto jota tein kesälomaani, sitten kesäloman aikana julistettiiin firmassa YT:t, sitten lomautus 1 kk, sitten potkut.
Olkaa te iloisia joilla töitä vielä on.
Lorvailijoiden kuuluukin saada potkut.
Useimmat tekevät etätöissä ihan oikeasti niitä samoja töitä, kuin tekisivät toimistollakin. Minun puolisoni on ollut etätöissä niin ahkera, että sai nyt ensimmäistä kertaa koko työuransa aikana joululoman, ja se kestikin melkein 2 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se lorvailua. Mä sain potkut koska en osannut peitellä lorvailuani. Toiset osaa sitä paremmin. Mä olin ennen koronaa ollut koko yli 30-vuotisen työurani toimistolla, viihdyin hyvin, kävin työkavereiden ja myös pomojen kanssa lounaalla. Silloin minut huomattiin. Kun minä pakotettuna siirryin etätöitä tekemään, ei kestänyt kauaa ennenkuin tummat pilvet alkoi näkyä. Ensin lopetettiin toimeksianto jota tein kesälomaani, sitten kesäloman aikana julistettiiin firmassa YT:t, sitten lomautus 1 kk, sitten potkut.
Olkaa te iloisia joilla töitä vielä on.
Osalla varmaan alkoholi/alkoholismi nousee pintaan etätyöaikana, kun kukaan ei ole vahtimassa, vaan on itse vastuussa kaikesta. Kaikille etätyö ei sovikaan. Itse esim. olen harrastanut tietotekniikkaa koko ikäni, joten hyppy tehdä etätöitä ei ole suuri. Samantyyppistä olen harrastellut vapaa-ajallani omalla koneella, joten ei tämä iso asia ole tehdä samoja asioita työnä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli kuusikymppiset tekevät etätöitä, joten tilanne on monille normaalielämää.
Eikö niiden kuuluisi olla jo eläkkeellä?
Tämä on aikuisten keskustelu.
15 vuotta sitten tein töitä kotona, tosin toiminimellä. Aika monelle oli epäselvä ajatus, että en ollut valmis vastaanottamaan vieraita ja en voinut pitää lomaa heidän vierailujensa aikatauluissa tai lähteä auttamaan lapsuudenkodissa koska minulla ei ole töitä. Nykyinen insinöörityöni on konttorilla vain siksi, että esimiehellä on kivikautiset ajatukset, vaikka on alle 60. Mutta kyllä nykyään sama porukka ymmärtää paremmin kuin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat on 75 v, molemmat työuransa insinöörinä tehneitä, ja ymmärtävät oikein hyvin etätyön. Molemmat on sitä mieltä että on loistava juttu jo ihan ympäristönkin kannalta, ettei autolla suhata edes takaisin konttoreille kun työn voi kerran tehdä kotonakin.
Luulen, että yrittäjäinnokkaat puolueet vastustavat etätöitä. Kauppoihin ei mennä heräteostoksille ruokiksella, ravintolassa ei lounasteta, kahviloissa ei käydä niin paljon.
Lisäksi polttoaineveroa menetetään ja julkisesta liikenteestä puuttuu porukkaa.
Etätyö on ihanaa ja helppoa, saa pitää taukoa koko ajan
Isäni (80v) ei ole ollut mitään ongelmia ymmärtää etätöitä. Hän on tehnyt työuransa ammatissa, jossa osa töistä on aina tehty kotona. Äitini oli kotiäiti, eikä hän aina kamalan hyvin ymmärtänyt sitä, että isä teki töitä kotona, koska se ei hänen silmiinsä "näyttänyt" työnteolta. Mutta siltä pohjalta hän toisaalta ymmärtää, kun sanon, ettei puolisoni etätöitä tehdessään näe eikä kuule, mitä ympärillä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti teki etätöitä jo 1970-luvulla, joten ihan hulluja juttuja nämä, että vanhukset ei tajuaisi mitään etätöistä. Sen sijaan monella kolmekymppisellä on outo oletus, että etätöissä vedetään viiniä ja katsellaan elokuvia ja jotenkin työnantaja ei saa ikinä tietää, että ei tehtykään töitä.
Missä olet moneen tuollaiseen 3kymppiseen törmännyt?
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta sitten tein töitä kotona, tosin toiminimellä. Aika monelle oli epäselvä ajatus, että en ollut valmis vastaanottamaan vieraita ja en voinut pitää lomaa heidän vierailujensa aikatauluissa tai lähteä auttamaan lapsuudenkodissa koska minulla ei ole töitä. Nykyinen insinöörityöni on konttorilla vain siksi, että esimiehellä on kivikautiset ajatukset, vaikka on alle 60. Mutta kyllä nykyään sama porukka ymmärtää paremmin kuin silloin.
Kaverin mies on inssinä ja raitis, mutta luulen, että pelkäävät töitä tehtävän juopuneena.
Vaarallista, jos suunnitelmat on tehty humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti eläkeikää on koko ajan nostettu sen mukaan, miten pitkään opiskellaan. Nyt valmistumisikä taitaa olla jo yli 30v, minun nuoruudessani 25v ikäinen ilman päättötodistusta tai vakituista työpaikkaa oli ihmettelyn aihe.
Enemmän siihen on kyllä vaikuttanut väestön ikääntyminen. Eläkkeelle jäävillä on nykyään edessään parikymmentä vuotta elinikää vielä, mikä on aivan eri tilanne kuin aikoinaan eläkejärjestelmää luotaessa, jolloin ihmiset kuolivat paljon nuorempina.
Juuri näin. Kun aikoinaan eläkejärjestelmä luotiin, eläkeläisen oletettiin olevan eläkkeellä 1-8 vuotta.
Kertoo karua kieltä siitä, että eläkettä ei oikeastaan edes haluta maksaa, ei tuolloin eikä nyt. Ihmisille uskotellaan, että joo joo saat näin paljon eläkettä, mutta toivomme, että kuolet jo vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti eläkeikää on koko ajan nostettu sen mukaan, miten pitkään opiskellaan. Nyt valmistumisikä taitaa olla jo yli 30v, minun nuoruudessani 25v ikäinen ilman päättötodistusta tai vakituista työpaikkaa oli ihmettelyn aihe.
Enemmän siihen on kyllä vaikuttanut väestön ikääntyminen. Eläkkeelle jäävillä on nykyään edessään parikymmentä vuotta elinikää vielä, mikä on aivan eri tilanne kuin aikoinaan eläkejärjestelmää luotaessa, jolloin ihmiset kuolivat paljon nuorempina.
Ei, eläkettä määritettäessä lasketaan sekä se, miten monta vuotta eläkettä kerrytät kuin se, miten monta vuotta sitä saat. Jos töihin mentäisiin edelleen 16 v iässä kuten monet vielä 1960-luvulla teki, niin 40 työvuotta tulisi täyteen jo 56 v iässä. Nyt pitää olla melkein 70v ennen kuin työvuodet karttuvat.
Ei se nyt noin ole. Eläkeikä on laissa, ei sitä yksilöllisesti lasketa sen mukaan, koska olet tullut työelämään. Ihan kyllä jäädään samanikäisinä eläkkeelle minä (YTM, työelämään 24-vuotiaana) ja peruskoulusta suoraan työlämään siirtynyt naapurini....
Eläkekertymään se toki vaikuttaa, ei yleiseen eläkeikään - jonka nostoa on perusteltu nimenomaan väestön ikääntymisellä ja huoltosuhteen heikkenemisellä sekä sillä, että ihmiset elävät nykyään pidempään ja terveempinä kuin ennen eli heillä on myös parempi potentiaali jatkaa työssä pidempään.
Ei etätyöt ole mikään tämän päivän juttu, vaan niitä on tehty jo lähes 30v. Ja myös kannettavia tietokoneita/läppäreitä on ollut yhtä kauan. Itse tein jo etätöitä, joskus 90-luvulla erityisesti kesällä ja muutaman päivän viikossa olin toimistolla.
Eiköhän lähes kaikki ole vanhemmasta sukupolvesta ollut työssään tietotekniikan kanssa tekemisissä, kun ne yleistyvät ja oli käytössä kaikissa toimistoissa, kaupoissa ja tehtaissa jo 70-luvun alussa.
Ja kännykätkin tulivat jo 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on 76 ja on tehnyt töitä tietokoneilla koko työuransa. Hänelle ei ole millään tavalla vaikeaa ymmärtää etätöitä.
Aika vanhana on äitisi sitten työuransa aloittanut :D
Jos ap. isä on 70v insinööri, miten voi olla mahdollista, ettei ole törmännyt työssään etätöihin ja tehnyt niitä, kun hän on jäänyt työstä eläkkeelle v.2013.
Etätöitä on tehty vuosikymmeniä, jo 70-ja 80-luvulta alkaen, milloin mistäkin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on 76 ja on tehnyt töitä tietokoneilla koko työuransa. Hänelle ei ole millään tavalla vaikeaa ymmärtää etätöitä.
reippaasti päälle nelikymppisenä ilmeisesti. Vaikea kyllä uskoa, että siihen asti kotiäitinä ollut olisi päässyt 80-luvulla töihin, joissa käytetään tietokonetta, kun oli silloinkin vielä todella harvinaista. Että taitaa tosiaan tämä tyyppi valehdella, kun ei tajua, miten vähän aikaa tietokoneita on oikeasti käytetty työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Milläköhän alalla äitisi on uransa tehnyt, kun todellisuudessa tietokoneet työelämässä alkoivatmissään määrin yleistyä vasta 80-luvun puolivälin paikkeilla ja valtaosassa paikoista vielä 90-luvulla kaikki hoitui ilman tietotekniikkaa.
Jos kysyn sinulta mitä työtä teet ja vastaat etätyötä, niin kumpi meistä ei ymmärrä?
Mummo61
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneita oli Suomessa käytössä jo 1920-luvulla ja tietokoneet oli pienissäkin yrityksissä jo 70-luvulla ja kaupoissa elektroniset kassakoneet, joiden tiedot siirtyivät suoraan tietokoneelle.
Menin työelämään opiskelun ohella v. 1973 ja kirjanpitoa tein tietokoneella. Ja kotona maksoin laskuja netin kautta jo v. 89 ja tällä palstalla eka kerran kirjoittelin jo 90-luvun alussa eli 30v sitten, kun lapset olivat pieniä.
Eli tämän päivän 70-80v on tietotekniikka ollut kyllä käytössä heidän koko työhistorian ajan. Ja internettikin 30v.
Ei, eläkettä määritettäessä lasketaan sekä se, miten monta vuotta eläkettä kerrytät kuin se, miten monta vuotta sitä saat. Jos töihin mentäisiin edelleen 16 v iässä kuten monet vielä 1960-luvulla teki, niin 40 työvuotta tulisi täyteen jo 56 v iässä. Nyt pitää olla melkein 70v ennen kuin työvuodet karttuvat.