Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö ja vanhemmat ihmiset

Vierailija
01.01.2021 |

Onko koskaan vanhemman sukupolven kanssa tullut keskusteluissa aiheeksi etätyö, kun ovat kysyneet mitä tekee työkseen? Ovatko ihan ymmärtäneet konseptia? Nykypäivänä digityöhön riittää tehokas läppäri ja toimiva netti. Varmasti kasarilla normi toimistohommat eivät olleet näin simppeleitä. Oma isänikin on äimistellyt asiaa ettei tarvitse lähteä mihkään ja työmatka on sängyltä tietokoneelle. Isäll' ikää 70 vee ja ollut insinööri toimistohommissa koko työuransa.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä etätyöt ovat olleet olemassa kauan. Ennen nettiä selvittiin puhelimella ja paperipostilla. Olen itse ollut etätöissä ysärin puolivälistä lähtien.

Vierailija
2/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kuusikymppiset tekevät etätöitä, joten tilanne on monille normaalielämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini joka on 80 ja entinen duunari edelleen luulee että kotona tehtävä työ on tehottomampaa lorvailua, versus sama työ toimistossa. Mieheni on etäduunissa aina ja minä toimistolla ja äitini ihmettelee aina miksei mies siivoa ym. kun kerran on kotona. Ja luulee että kotona tehdään aina lyhyempi päivä jne.

Vierailija
4/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini joka on 80 ja entinen duunari edelleen luulee että kotona tehtävä työ on tehottomampaa lorvailua, versus sama työ toimistossa. Mieheni on etäduunissa aina ja minä toimistolla ja äitini ihmettelee aina miksei mies siivoa ym. kun kerran on kotona. Ja luulee että kotona tehdään aina lyhyempi päivä jne.

Sama minun sukulaisten kanssa. Luulevat minun mieheni kanssa, vaan joko lorvivan tai surffailevan netissä kaiku päivät.

Vierailija
5/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän sukulaiset on tyhmiä. Ei minun vanhemmilla tai isovanhemmillakaan ole mitään epäselvää etätyöskentelystä.

Vierailija
6/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on 75 v, molemmat työuransa insinöörinä tehneitä, ja ymmärtävät oikein hyvin etätyön. Molemmat on sitä mieltä että on loistava juttu jo ihan ympäristönkin kannalta, ettei autolla suhata edes takaisin konttoreille kun työn voi kerran tehdä kotonakin.

Vierailija
7/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuukohan se oikeastaan iästä? Kolmen-neljänkympin ikäiset esimiehetkin saattavat epäillä, ettei alaisilla tule työnteosta mitään, jos ei olla toimistolla ja joku ei ole koko ajan vahtimassa. Ovat ihan julkisesti perustelleet miksi heidän firmassa ei voi tehdä etätöitä.

Vierailija
8/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niiden kuuluisi olla jo eläkkeellä?

Vierailija
9/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on 76 ja on tehnyt töitä tietokoneilla koko työuransa. Hänelle ei ole millään tavalla vaikeaa ymmärtää etätöitä.

Vierailija
10/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli kuusikymppisten? Mitä helv...?

Normieläkeikä on Suomessa 65 vuotta.

Vierailija
11/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä moneen vuoteen. Olen 62.

Vierailija
12/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti teki etätöitä jo 1970-luvulla, joten ihan hulluja juttuja nämä, että vanhukset ei tajuaisi mitään etätöistä. Sen sijaan monella kolmekymppisellä on outo oletus, että etätöissä vedetään viiniä ja katsellaan elokuvia ja jotenkin työnantaja ei saa ikinä tietää, että ei tehtykään töitä.

Vierailija
13/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillisesti eläkeikää on koko ajan nostettu sen mukaan, miten pitkään opiskellaan. Nyt valmistumisikä taitaa olla jo yli 30v, minun nuoruudessani 25v ikäinen ilman päättötodistusta tai vakituista työpaikkaa oli ihmettelyn aihe.

Vierailija
14/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun 1934 syntynyt äitini ymmärsi hyvin etätyön, oli ennen eläkkeelle jäämistään parikymmentä vuotta töissä sanomalehdessä ja joutui vanhoilla päivillään opettelemaan tietotekniikkaa. Minustakin siis tuli toimittaja. Äiti kuoli kesällä ja oli viime vuodet dementoitunut, joten koronasta en häneltä ole kuullut kommentteja.

Samoin isäni ymmärsi sen, että voin tehdä ajoittain juttuja kotonakin. Syntynyt 1927, nyttemmin hänkin dementoitunut ja hoitokodissa.

Sen sijaan tiedän fyysistä työtä tekeviä nuoria miehiä, joiden mielestä mitään "oikeaa" duunia ei voi tehdä tietokoneella. Heille on ilmeisesti olemassa vain ojankaivuu ja sitten muka-hommeleita...

Vierailija
15/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillisesti eläkeikää on koko ajan nostettu sen mukaan, miten pitkään opiskellaan. Nyt valmistumisikä taitaa olla jo yli 30v, minun nuoruudessani 25v ikäinen ilman päättötodistusta tai vakituista työpaikkaa oli ihmettelyn aihe.

Enemmän siihen on kyllä vaikuttanut väestön ikääntyminen. Eläkkeelle jäävillä on nykyään edessään parikymmentä vuotta elinikää vielä, mikä on aivan eri tilanne kuin aikoinaan eläkejärjestelmää luotaessa, jolloin ihmiset kuolivat paljon nuorempina.

Vierailija
16/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se lorvailua. Mä sain potkut koska en osannut peitellä lorvailuani. Toiset osaa sitä paremmin. Mä olin ennen koronaa ollut koko yli 30-vuotisen työurani toimistolla, viihdyin hyvin, kävin työkavereiden ja myös pomojen kanssa lounaalla. Silloin minut huomattiin. Kun minä pakotettuna siirryin etätöitä tekemään, ei kestänyt kauaa ennenkuin  tummat pilvet alkoi näkyä. Ensin lopetettiin toimeksianto jota tein kesälomaani, sitten kesäloman aikana julistettiiin firmassa YT:t, sitten lomautus 1 kk, sitten potkut.

Olkaa te iloisia joilla töitä vielä on. 

Vierailija
17/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on töissä liki 70 vuotiaita vanhuueläkkeellä olevia insinöörejä ja hekin tekevät nyt etätöitä.

Vierailija
18/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän siihen on kyllä vaikuttanut väestön ikääntyminen. Eläkkeelle jäävillä on nykyään edessään parikymmentä vuotta elinikää vielä, mikä on aivan eri tilanne kuin aikoinaan eläkejärjestelmää luotaessa, jolloin ihmiset kuolivat paljon nuorempina.

Juuri näin. Kun aikoinaan eläkejärjestelmä luotiin, eläkeläisen oletettiin olevan eläkkeellä 1-8 vuotta. 

Vierailija
19/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen, että luet enemmän ja muutakin kuin Seiskaa.

Vierailija
20/74 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä entisaikaan toimistolla tehtävät hommat kyllä olivat simppelimpiä kuin etätyö.

Molempia olen tehnyt. Etätyö läppärin kanssa kotona on haastavampaa ja mutkikkaampaa.