Ekaluokkalainen yksin kotona koulun jälkeen?
Kyseessä 6-vuotias(huhtikussa syntynyt) ekaluokkalainen tyttö, joka olisi yksin kotona koulunjälkeen. Koulu loppuu 12-14 ja vanhemmat pääse töistä klo 15.30-16.30.
Mitä ajatuksia?
Kommentit (29)
Riippuu ihan täysin lapsesta, erot pärjäämisessä ovat valtavia. Mä olin itse aikoinaan ysäreillä kotona yksin iltapäivät ekaluokalta (6-vuotiaasta) asti, ihan omasta tahdostani, ja hyvin meni. En muista koskaan pelänneeni yhtään mitään. Laitoin evästä ja tein läksyt. Ikinä ei ollut muuta ongelmaa kuin muiden lasten kauhistelevat vanhemmat, jotka eivät meinanneet uskoa että ihan äidin luvalla olen omin päin, ja yrittivät väkisin holhota. Omatoimiselle ja pikkuvanhalle hoitopaikassa tms olo voi tuntua todella ahdistavaltakin. Ei yksin olo siis ainakaan ole itsestään selvästi huono asia. Mutta ihan lapsen luonteesta, tarpeista ja omatoimisuudesta riippuen.
Eikö nuorimmat ekaluokkalaiset (yleensä syksyllä syntyneet) ole etusijalla?
Mun mielestä normaali tuonikäinen pärjäisi aivan hyvin. Tuon ajan tekee vaikka läksyjä/lukee/katsoo videoita/pelaa. Jos lapsi ei ole omatoiminen, eväätkin voi tehdä jääkaappiin valmiiksi.
Kuntalaisia pitää kohdella tasapuolisesti. Siksi kaikille halukkaille on aina se ip hoito tarjolla. Jotkut eivät tarvitse kun ovat työttömiä tai köyhiä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:14"]
Kuntalaisia pitää kohdella tasapuolisesti. Siksi kaikille halukkaille on aina se ip hoito tarjolla. Jotkut eivät tarvitse kun ovat työttömiä tai köyhiä.
[/quote]ei kai työttömän lapsi mene iltapäiväkerhoon??? Antakoot paikan jonka vanhemmat käy työssä.
Minkä hemmetin takia te sitten maksatte esikouluikäisten päivähoitomaksuja? Eskaria on 4h päivässä ja se on ilmaista, sitten vaan mukula yksin kotiin . Syys-ja talvilomalla saa olla ihan koko päivän yksn kotona, kivaa!
Tilanne olisi ihan sama kuin ap.lla. Miksi siis kaikki lapseni eska kaverit olivat hoidossa vielä eskapäivän (jos vanhemmat töissä) jälkeen kerran näin monesta olisi ihan ok. Jättää pieni 6v. Yksin kotiin useammaksi tunniksi 5 päivänö viikossa :(!
Täällä ainakaan ei ekaluokkalaisilla ollut ikinä koulua klo.14 saakka. Pääsivät viimeistään klo.13 tai sitten klo. 11 tai 12.
Kyllä perhepäivähoitaja ottaa kouluikäisen lapsen! Hyvänen aika, soita kunnan perhepäivähoidon ohjaajalle!
t. pph, jolla on joka syksy ja kevät joku iltapäivähoidossa
Siis ehdoton Ei yksinololle