Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen yksin kotona koulun jälkeen?

Vierailija
07.06.2014 |

Kyseessä 6-vuotias(huhtikussa syntynyt) ekaluokkalainen tyttö, joka olisi yksin kotona koulunjälkeen. Koulu loppuu 12-14 ja vanhemmat pääse töistä klo 15.30-16.30.

Mitä ajatuksia?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa ainakaan täällä ekaluokkalaista pphlle eikä pk.tiin. yksityiselle toki saa, mutta hoitomaksuun ei saa kunnalta mitään tukea, vaan se täytyy maksaa kokonaisuudessa itse.

Vierailija
2/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö tekemään lyhyempää työpäivää ja olisiko joku, joka voisi olla lapsen kanssa? Meillä ekaluokkalainen oli iltapäiväkerhossa ja jatkaa myös tokaluokkalaisena samassa kerhossa. Olemme järjestäneet työmme niin, että lapsi ei kulje vilkasliikenteistä koulumatkaa yksin. En voisi ajatella, että olisi yksin kotona, vaikka onkin fiksu ja taitava monella tavalla. Lapemme myös kaipaa toisten lasten seuraa. Tämä on lyhyt ja tärkeä vaihe lapsen elämässä.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh, lapsi parka jos joutuu noin pienenä (eskari-ikänen!) olemaan tuntikaupalla päivittäin yksin. Pitkiä tunteja ton ikäselle.

Mä muistan ku ite olin jo kolmannella, ja sen alkuvaiheessa iski kauhea pelkokausi yksinoloon. Ekat kaks vuotta olin ip-kerholla, kolmasluokkalaiset ei toki enää moisessa käyny. Miten monet kerrat tulikaan sinä syksynä niinä päivinä kun kaveri ei voinut olla, heitettyä reppu sisään ja mentyä itku kurkussa tyhjää kotia ja mitä lie mörköjä peläten naapuriin. SIellä onneksi asu eläkeläispariskunta joka jaksoi hetken jutella ja olla seurana, kunnes aika pian isommat sisarukseni pääsivätkin jo koulusta...
Toki tuo pelkovaihe meni nopeaa ohikin. Mutta muistan kun yritin olla yksin kotona ja koko odotusajan sydän kurkussa kuuntelin talon ääniä ja jääkaapin hurinaa sohvan pohjalle kärestyneenä kun niin jännitti.

Ja olin sentään "iso" jo, just alkusyksyllä 9v täyttänyt... :P 

Ite kyllä yrittäisin edes ekan luokan ajan järjestää jonkun vahdin niin että yksinoloa oisi mahdollisimman vähän, enintään tunti päivässä. 
Joskus tuntuu niin hullulta tämä meidän kulttuurimme että eskari-ikäsen pitää pärjätä monta tuntia päivässä ihan yksin, kun joissain maissa ulkomailla on laitonta alle 12v:n olla ilman aikuisen valvontaa...

Vierailija
4/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloittaa koulun vuotta aikaisemmin? Minä ainakin pitäisin lapsen vielä eskarissa/päivähoidossa. Vanhempanakin sit aina on vuoden jäljessä kaikissa missä on ikäraja: mopokortti, ajokortti jne.

Meillä psykologi totesi  lapsen koulukypsäksi 6 vuotiaana ja ihmetteli kovasti kun sanottiin et eskari ensin. Testit siksi että lapsi on keskonen (josta ei sit aiheutunut mitään haittaa tms.), kaikissa pärjännyt aina yli oman ikätason. Ekoilla luokilla oli iltapäiväkerhossa ja vasta kolmannella alkoi olla yksin kotona. Samassa iässä kuin esikoinenkin ja molemmat sen luonteisia, ettei kumpikaan edes halunnut jäädä aiemmin yksin kotiin.

Vierailija
5/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole mitään iltapäiväkerhoa lähellä? Aivan liian pieni olemaan yksin.

Vierailija
6/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä ollut ainakin ja ihan hyvin on mennyt.

Vierailija
7/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on huhtikuussa syntynyt niin eikö ole seitsemän vai meneekö vuotta aikaisemmin kouluun?

Mut itse en tuo ikäistä jättäis yksin.

Vierailija
8/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse murehdin aikanaan samaa, mutta lopulta se yksin olo koulun jälkeen ei ollut ongelma.

Vierailija
9/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:21"]

Jos on huhtikuussa syntynyt niin eikö ole seitsemän vai meneekö vuotta aikaisemmin kouluun?

Mut itse en tuo ikäistä jättäis yksin.

[/quote]

Menee aikaisemmin.

Niin, sehän tässä mietityttää. Kun iltapäiväkerhoja ei ole, eikä toisaalta mummoja ja vaareja tai muita iltapäivähoitajia lähellä.

Vierailija
10/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei! Noin pieni tuntee itsensä yksinäiseksi ja pelokkaaksi yksin!

Vierailija
11/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI.

Vierailija
12/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä noin pientä jättäisi yksin. Tai siis laittaisi kouluun ennen aikojaan.

Vierailija
13/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär säikähti tuossa iässä milloin mistäkin, eikä olisi ikinä pärjännyt. Jääkaapin äänet, joku outo mies pihassa, mörkö kaapissa tai ihan mikä tahansa pelotti. Onneksi oli ip-kerho.

Vierailija
14/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika ei halunnut mennä kotiin jossa olisi ollut yksin. Asutaan Hgissä ja hän meni jonkun luokkakaverin kanssa leikkipuistoon jossa sai mennä sisällekin ja siellä oli aikuisia, kolmannella luokalla ei enää mennyt leikkipuistoon.

Vierailija
15/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis lapsi on oikeasti eskari-ikäinen. Ei sen ikäinen voi olla noin paljon yksin joka päivä!

Vierailija
16/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se riipu ihan lapsesta, että pärjääkö yksin vai ei. Mahdoton antaa mitään yleispätevää vastausta asiaan.

Vierailija
17/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan samanikäinen tyttö ja tosi reipas on, mutta en kyllä jättäisi yksin! Yritä etsiä joku iltapäiväpaikka lapselle. Eikö teillä tosiaan ole mitään/ketään joka voisi hoitaa? Edes joku pph? Oletko kysynyt kunnalta?

Vierailija
18/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää kuulemma perhepäivähoito ole mahdollista.

Tosin sellaista ollaan harkittu, että lastenhoitaja, "au-pair", joka ainakin osana päivistä voisi hakea koulusta ja olla sen ajan, kun tulemme kotiin.

Vierailija
19/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväkerho on lakisääteinen ekaluokkalaisille. Miten sitä ei ole tarjolla? Oma tyttö meni kouluun 6-vuotiaana ja ei olisi pärjännyt kotona. Tai olisi varmaan pakon edessä. Tuon ikäisellä voitostaan tulla ihan yhtäkkiä pelkoja, kun jossain rapsahtaa ja päivät ovat piiitkiä olla yksin :(

Vierailija
20/29 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla ip lakisääteinen koska meille juuri sanottiin, että tulevia ekaluokkalaisia on95 ja ip paikkoja 64. Joten kaikille halukkaille ei ole paikkaa.

Ja ehdoton sille ,että noin pieni olisi yksin niltapäivät! Itse en laittaisi vuotta aikaisemmin kouluun jos sen vuoksi joutuu olemaan iltapäivät yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan