Se, että joku on esiintynyt esim. työnsä takia julkisuudessa ei tee hänestä vapaata riistaa
Joku tuossa äimisteli, miksi hänen aloituksensa Marinin miehestä on poistettu, onhan kyse "julkkiksesta".
No, julkisuuden henkilöt ovat aivan samalla lailla rikoslain suojelemia kuin ei-julkkiksetkin. Heidän kunniaansa ei saa loukata eikä heidän yksityiselämäänsä liittyviä tietoja levitellä ja repostella julkisuudessa.
Käytännössä esim. julkista luottamustehtävää hoitavalla ihmisellä on viranhoitoonsa liittyen tuo yksityisyyden suoja alentunut eli hänen viranhoitoaan saa julkisesti arvostella ja siihen liittyviä asioita julkistaa. Ja ns. iltapäivälehtijulkkikset, jotka ovat itse avanneet elämäänsä lehtien palstoilla joutuvat sietämään enemmän yksityisten tietojensa käsittelyä.
Mutta jos joku on julkisuudessa esim. työnsä tai puolisonsa työn takia, eikä ole itse antanut haastatteluja vaikkapa naissuhteistaan tai perhe-elämästään, hänen yksityiselämäänsä ei julkisuudessa saa levitellä, ei myöskään tällaisilla somepalstoilla.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Yksityisel%C3%A4m%C3%A4%C3%A4_loukkaava…
Kommentit (9)
Räikkönen on antanut haastatteluja, joten häneltä on omasta tahdostaan viety osa yksityisyyttä pois.
Esimerkiksi Antti Tuisku ei ole koskaan tehnyt työtä sukupuolellaan, ei ole kertonut puolisoistaan nimeltä jne., joten niitä asioita ei saa repostella julkisuudessa. Mutta jo kertoo medialle ensitapaamisesta, niin on myynyt sen.
Höpö höpö. Markus Räikkönen on itse hakeutunut useisiin haastatteluihin, mm. Itsenäisyyspäivänä tv:ssä, naistenlehdissä ja vielä Imagessa hänestä yksin laaja juttu. Kertoo myös yksityiselämästään näissä eikä vain työstään. Eli itse on valinnut tiensä.
Hieno homma, mistä nyt olisi tarkoitus keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Make on alffa.
No ei ole. Markus on beeta mies joka on naimisissa alfa naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Make on alffa.
No ei ole. Markus on beeta mies joka on naimisissa alfa naisen kanssa.
Nainen ei ole alfa
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Markus Räikkönen on itse hakeutunut useisiin haastatteluihin, mm. Itsenäisyyspäivänä tv:ssä, naistenlehdissä ja vielä Imagessa hänestä yksin laaja juttu. Kertoo myös yksityiselämästään näissä eikä vain työstään. Eli itse on valinnut tiensä.
No siitä vaan lukemaan ne haastattelut, minkä takia sitä täällä tarvii arvuutella, että mitä on kertonut ja mitä ei. Tästähän ei tietenkään ollut kyse, vaan piti päästä jonkun varjolla solvaamaan.
"Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen on Suomen rikoslaissa rangaistavaksi säädetty teko, josta voi seurata sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Yksityiselämää loukkaavaan tiedon levittämiseen syyllistyy levittämällä sellaisia toisen yksityiselämään kuuluvia tietoja, joiden leviäminen voi aiheuttaa kärsimystä sille, jota tieto koskee."