Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen paikka Kemi on?

Mietiskelijä
01.01.2021 |

Hei! Olen nuori maalaiselämästä haaveileva Ylöjärveläinen nainen ja olen ajatellut muuttoa Kemiin tästä viitisen vuotta eteenpäin (vuonna 2025). Olen jo kauan haaveillut pohjoiseenpäin muuttamista, koska siellä esimerkiksi ihmiset ovat mukavampia, kun täällä etelässä (tottakai mielipide asia. En yleistä). Sukua minulta löytyy myös Savostakin. Ainut ongelma on se, etten tiedä, mitä ammattia Kemissä kannattaa tehdä työkseen? Palkalla ei niin paljoa väliä, kunhan pystyy elättämään itsensä, maksamaan talon vuokran...jne. Toivon, että te kemiläiset näette ja kertoisitte vähän teidän ammateista, asuinpaikasta, Kemin ihmisistä, Kemin tavoista ja tapahtumista ja ylipäätään Kemistä. :)

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

perämeren p*rsereikähän se on.

No onhan se aika harvinaisen ankea teollisuuslaupunki. Asukasmäärä toppunut liki puoleen (70 luvulla yli 30 tuhatta, nykyään taitaa olla alle 18 tuhatta), kaikki harmaantuu ja rapistuu. Uutta ei juuri rakenneta. Se iso sellutehdaskin työllistää lähinnä ympäryskuntien puun korjuu ja kujetus väkeä. ilmapiiri vahvasti vasemmistolainen.

Perämeren pohjukan ilmasto surkea, kesällä kylmää ja talvella helvetin kylmää kun mereltä tuulee aina. Rannat alavaa risukko.

Muuta mieluummin Rovaniemelle tai Kuusamoon. Ne ovat paljon dynaamisempia paikkoja ja ilmapiiriltään rennompia kuin teollisuuskaupungit, kuten Kemi, Raahe, yms. Maisemat ja maastot hienompia ja manner ilmasto mukavampi, ei tuule aina.

Itse olen asunut Kemissä, Raahessa, Oulussa, Rovaniemellä ja muutamissa sisämaan kaupungeissa. Rannikolle ja etenkään noihin yhden tehtaan varjossa oleviin teollisuuskaupunkeihin minua ei saa takaisin kuin pakolla.

Kemi on niitä kaupunkeja joihin ei tee mieli pysähtyä kun ohi ajaa.

Vierailija
42/50 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin haaveilla Kemiin muutosta ( pääkaupunkiseudun kurjasta lähiöstä ) mutta kuulostaa teidän juttujen perusteella että olis ojasta allikkoon. 

Tosin, tiedä sitten mitkä on kenenkin vertailukohdat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meripuisto on kyllä kesällä kaunis.

Vierailija
44/50 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kemi helsingin voittaa paikkana 10-0.

Vierailija
45/50 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

torilla vanhat kommarit laulavat kansainvälistä ja haikailevat lakko aikoja. lakkoilivat tehtaat pois sekin on kapitalistien juonia. mikä vika ylöjärvessä on 100 kertaa parempi kuin kommari kemi.

Vierailija
46/50 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemi on Perämeren persreikä. 

Vierailija
47/50 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemissä yhdistyy taianomainen Perämeren luonto kaupungin pittoreskiin työläisidylliin. Sanotaan, että mies voi lähteä Kemistä mutta Kemi ei lähde miehestä. Kaupunki on sopiva yhdistelmä pienen koon tuomaa rauhallisuutta ja turvallisuutta ja tehdaskaupungin alkuvoimaista sykettä.

Vierailija
48/50 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemi on ankea ja pieni. Todella paljon alkoholisteja, aina murrosikäisistä ikäihmisiin saakka. Pystyyn jätettyjä hometaloja. Paikkakuntaa haukkuvia ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan lähde muualle, koska ilmeisesti muualta on mahdotonta löytää töitä, luulevat. Eivät kuitenkaan tee mitään hyvää paikkakuntansa eteen, valittavat vain. Ilmeisesti alkoholin aiheuttamaa lamaannusta ja masennusta. 

Vierailija
49/50 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin haaveilla Kemiin muutosta ( pääkaupunkiseudun kurjasta lähiöstä ) mutta kuulostaa teidän juttujen perusteella että olis ojasta allikkoon. 

Tosin, tiedä sitten mitkä on kenenkin vertailukohdat. 

No voi sinne Kemiin muuttaa, Ruotsi lähellä, jos ruotsia osaa pääsee hyvällä tuurilla haaparantaan töihin. Suora tie ja menee noin 20 minuuttia suuntaansa. Halpa asua esim kaksio alle 500/kk. Jos ei siis haittaa ettei ihmisiä näy missään. Ei juuri ketään keskustassa liiku, olen käynyt jonkun kerran. Toki jos haluaa kävelemällä käydä ruotsista hakemassa halvempaa ruokaa, niin suosittelen Torniota 

Vierailija
50/50 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oon tykänny asua, asutaan " paremmalla alueella" täällä on rauhallista kyllä. Toki täällä joissain kaupunginosissa on ankeita ja rumia rakennuksiakin, mut pakkoko niitä on katsoa. En tiedä jos sairaalan alasajo jatkuu , muutetaanko mekin pois:( Muuten kyllä on harrastusmahdollisuuksia kivasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän