Minkälainen paikka Kemi on?
Hei! Olen nuori maalaiselämästä haaveileva Ylöjärveläinen nainen ja olen ajatellut muuttoa Kemiin tästä viitisen vuotta eteenpäin (vuonna 2025). Olen jo kauan haaveillut pohjoiseenpäin muuttamista, koska siellä esimerkiksi ihmiset ovat mukavampia, kun täällä etelässä (tottakai mielipide asia. En yleistä). Sukua minulta löytyy myös Savostakin. Ainut ongelma on se, etten tiedä, mitä ammattia Kemissä kannattaa tehdä työkseen? Palkalla ei niin paljoa väliä, kunhan pystyy elättämään itsensä, maksamaan talon vuokran...jne. Toivon, että te kemiläiset näette ja kertoisitte vähän teidän ammateista, asuinpaikasta, Kemin ihmisistä, Kemin tavoista ja tapahtumista ja ylipäätään Kemistä. :)
Kommentit (50)
Kemissä ei ole kuin vanhoja kommunisteja. Paperitehtaatkin varmaan suljetaan pian.
Muuta Tornioon, pääset ehkä Ikeaan töihin.
Kemissä on valtava huumeongelma joka johtuu erittäin korkeasta nuorisotyöttömyydestä
Sinähän asut valmiiksi jo maalla jos asut Ylöjärvellä
Onhan sinne kemiin tulossa se uusi 1.5miljardin euron sellutehdas. Siitä uutisoitu kokoajan. "Lottovoitto alueen työllisyydelle."
Mutta aloittajalle oma mielipiteeni tosiaan on, että kemi ei kovin kummoinen paikka ole. Suosittelisin Rovaniemeä jos pohjoinen kiinnostaa. Tai oikeasti pohjoista eli Ivalosta ylöspäin.
Tietysti Oulukin on hyvä vaihtoehto. Jos tosissaan haluat maalaiselämää, niin Oulun ympäryskunnat hyvä vaihtoehto. Haukipudas, Oulunsalo ja Kiiminki näin muutama mainitakseni. Kaikista 20min matka oulun keskustaan, joka on kuitenkin asukasmäärältään, että tiheydeltään turkua isompi.
Kiimingissä vähiten uskovaisia, onko se sinulle hyvä vai huono juttu, sitä en tiedä.
Nyt kun tarkemmin mietin, mitä aloittaja toivoo maailaiselämältä? Miksi valitsin juuri kemin, jonka ainoa tulonlähde on teollisuus, maalaiskaupungiksesi?
Huomattavasti kaupunkimaisempi kuin mainitsemasi ylöjärvi, vaikka väkiluku onkin 10 tuhatta henkeä pienempi.
Hei! Kiitos kaikista kommenteista:) Anteeksi epäselvä aloitteeni, mutta kun sanoin, että asun Ylöjärvellä, niin unohdin mainita, että opiskelen Tampereella, jonka vuoksi kaupungissa tulee oltua hyvin paljon. Esimerkiksi ystävien näkeminen ja kaupassa käynti tapahtuu Tampereella.
Juuri oltiin puhuttu veljen kanssa siitä, että tuntuu, kuin olisi yksin ihmisten keskellä täällä kaupungissa. Täällä on oikeesti liikaa hässäkkää. Jokainen katsoo vain sitä puhelinta, eikä kukaan tajua, että elämässä on muutakin, kuin snapchat, ig, tiktok...jne (tai yhtä lailla joka puolella Suomea se puhelin voi näkyä, mutta olen huomannut, että kaupunkilaiset käyttävät sitä enemmän, kuin maalaiset). Ajattelin, että sielläpäin ihmiset olisivat enemmän yhdessä tai jotain vastaavaa, kun Kemissä niitä tapahtumia järjestetäänkin. Kuitenkin, olen koko ikäni halunnut täältä pois. Aina on ollut halu päästä ”seikkailemaan” ja testaamaan, miltä missäkin tuntuu asua. Jos ei suju, niin ainahan voi lähteä pois.
Miksi minua sitten Kemi kiinnostaa? Noh, ihan muuten vain. Se on kaunis vanha pikkukaupunki, joka on hienosti yhteydessä merelle. Ihmiset tulevat juttelemaan ja pitävät yhtä (tai näin ainakin olen kuullut). Ylipäätänsä Kemi on omalla tavallaan kaunis paikka, joten haluan antaa tälle mahdollisuuden omana asuinpaikkana.
Sitä minä vain mietin, että jos jokaiselle ihmiselle sanotaan, ettei Kemiin kannata muuttaa tai että paikka on ruma ja surkea, niin eihän se sitten koskaan tule muuttumaankaan. Jos sinne saisi enempi ihmisiä, kuten yrittäjiä, niin silloinhan yrityksiä tulisi lisää, joka johtaisi työpaikkoihin, joka vähentäisi työttömien määrää ja ongelmia, joten mielestäni Kemiä kannattaisi suositella/mainostaa uusille tulokkaille eikä haukkua paikkaa pystyyn, joka ei auta Kemin tilannetta sitten mitenkään!
Niin, se työpaikka. Tosiaan, jos Kemistä en tule löytämään työtä, niin olisin valmis löytämään sen myös tunnin ajomatkan päästä Kemistä. Minua ei pitkät matkat haittaa:) Niin, mutta olisikos Kemissä sitten tarvetta poliisille, jos siellä sitä huume ongelmaa tai vastaavaa oikeasti pyörii? Itseäni kun poliisin tai vartijan ammatti kiinnostaisi.
Käyttäjä37434 kirjoitti:
Hei! Kiitos kaikista kommenteista:) Anteeksi epäselvä aloitteeni, mutta kun sanoin, että asun Ylöjärvellä, niin unohdin mainita, että opiskelen Tampereella, jonka vuoksi kaupungissa tulee oltua hyvin paljon. Esimerkiksi ystävien näkeminen ja kaupassa käynti tapahtuu Tampereella.
Juuri oltiin puhuttu veljen kanssa siitä, että tuntuu, kuin olisi yksin ihmisten keskellä täällä kaupungissa. Täällä on oikeesti liikaa hässäkkää. Jokainen katsoo vain sitä puhelinta, eikä kukaan tajua, että elämässä on muutakin, kuin snapchat, ig, tiktok...jne (tai yhtä lailla joka puolella Suomea se puhelin voi näkyä, mutta olen huomannut, että kaupunkilaiset käyttävät sitä enemmän, kuin maalaiset). Ajattelin, että sielläpäin ihmiset olisivat enemmän yhdessä tai jotain vastaavaa, kun Kemissä niitä tapahtumia järjestetäänkin. Kuitenkin, olen koko ikäni halunnut täältä pois. Aina on ollut halu päästä ”seikkailemaan” ja testaamaan, miltä missäkin tuntuu asua. Jos ei suju, niin ainahan voi lähteä pois.
Miksi minua sitten Kemi kiinnostaa? Noh, ihan muuten vain. Se on kaunis vanha pikkukaupunki, joka on hienosti yhteydessä merelle. Ihmiset tulevat juttelemaan ja pitävät yhtä (tai näin ainakin olen kuullut). Ylipäätänsä Kemi on omalla tavallaan kaunis paikka, joten haluan antaa tälle mahdollisuuden omana asuinpaikkana.
Sitä minä vain mietin, että jos jokaiselle ihmiselle sanotaan, ettei Kemiin kannata muuttaa tai että paikka on ruma ja surkea, niin eihän se sitten koskaan tule muuttumaankaan. Jos sinne saisi enempi ihmisiä, kuten yrittäjiä, niin silloinhan yrityksiä tulisi lisää, joka johtaisi työpaikkoihin, joka vähentäisi työttömien määrää ja ongelmia, joten mielestäni Kemiä kannattaisi suositella/mainostaa uusille tulokkaille eikä haukkua paikkaa pystyyn, joka ei auta Kemin tilannetta sitten mitenkään!
Niin, se työpaikka. Tosiaan, jos Kemistä en tule löytämään työtä, niin olisin valmis löytämään sen myös tunnin ajomatkan päästä Kemistä. Minua ei pitkät matkat haittaa:) Niin, mutta olisikos Kemissä sitten tarvetta poliisille, jos siellä sitä huume ongelmaa tai vastaavaa oikeasti pyörii? Itseäni kun poliisin tai vartijan ammatti kiinnostaisi.
Kaunis?
Jo jos tykkää tälläisestä neuvostohenkisestä rapistuvasta betoniarkkitehtuurista, tosin matalana niin sitten.
https://goo.gl/maps/mFRaGdYqKfHfFCSb8
Ja tuollaista riittää....
Opiskelin Kemissä ja muutin Helsinkiin työn perässä valmistuttuani. Ihan mukava pikkukaupunki, mutta jotenkin ilmapiiri sellainen kuin uppoavassa laivassa (työttömyyttä, porukka eläköityy ja nuoret karkaa muualle töiden perässä). Kaupunki on tuulinen ja kylmä. Ilman autoa ei pärjää, ellei asu ihan keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37434 kirjoitti:
Kaunis?
Jo jos tykkää tälläisestä neuvostohenkisestä rapistuvasta betoniarkkitehtuurista, tosin matalana niin sitten.
https://goo.gl/maps/mFRaGdYqKfHfFCSb8
Ja tuollaista riittää....
:D Joo kaunis ei välttämättä kuvaa Kemiä :)
Jos muutat niin kantsii kaupungin vuokrakämpistä pysyä kaukana, muuten ei ehkä unelmasi rauhaisesta toteudu mutta yhteisällisyyttä siletä löytyy, taitaa vaan seklin olla vähä vääränlaista :D
Kemissähän on vanhoja työläiskortteleita, sieltä ehkä pikkuinen omakotitalo niin se ehkä vastaisi sitä mitä haet.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Kemissä on mukavat Ihmiset. Asuin siellä kolme vuotta. Jos maaseudulle ap haluaa niin Kemissä sellaista ei ole. Tervola on parempi osoite.
Entä Keminmaa? Millainen paikka se on? Ja onko siellä Kemissä poliisille tai vartijalle tarvetta? :D
Ainakin ennen ollut yksi Suomen punaisimmista paikkakunnista. Tuskinpa punaväri on minnekään hävinnyt?
Eikä sen niin maalaista tarvi olla:) kunhan ei niin kaupunkimainen kuin Tampere:D
Mitä opiskelet ? Katso TE keskuksen sivuilta löytyykö alalta töitä. Eihän siellä juuri mitään ole.
En ole koskaan siis itse käynyt siellä tai tunne kemiläisiä, mutta täällä Oulun seudulla se on jostain syystä sellainen yleinen vitsi, että Kemi on koko Suomen prseenreikä.
Ymmärrän kyllä että kaikilla on omat mielipiteet ja yleensä se ”oma” paikka on aina paras. Katsoin muuten saatavilla olevia poliisin työpaikkoja ja näköjään Oulussa enemmän tarvetta poliisille, kuin Kemissä, joten voihan se Oulukin kelvata työpaikaksi :)
Kasvoin Kemissä ja se oli hirveä paikka, elämä alkoi, kun pääsin pois. Yhteisöllinen väärällä tavalla; jos sinua kiusataan esim. yläaateella, voi luottaa siihen, että sinua kiusataan koko sen ajan mitä asut Kemissä. Kyräileviä muiden asioista kiinnostuvia ihmisiä, jotka puhuvat pahaa selän takana ja päin naamaa. Kaiken lisäksi koko ajan tuulee ja on kylmää. Pulsut huutelee uhkaavasti nuorten tyttöjen perään ja itsensäpaljastaja vilauttelee keskellä päivää koulumatkalla. Kaupunkimainen, mutta kaikki kaupunkien hyvät puolet puuttuu ja huonot puolet, kuten huumeongelma korostuvat. En palaisi takaisin vaikka maksettaisiin.
Kemi on oikein mukava paikkakunta. Kesällä varsinkin kaunista ja järjestetään kesätapahtumia, esim. Satama open Air jne.
Talvella on toki pakkasen tuntuma kova, mereltä tulevan tuulen vuoksi.
Kemiin on tosiaan tulossa uutisoitu jättihanke ja matkailua myös kehitetään kovasti, Lumilinnan ja muun lisäksi.
Täältä pääsee myös kulkemaan maalta, mereltä ja ilmasta.
Olen esim. Itse käynyt töissä Oulussa junalla ja Torniossa opiskelemassa bussilla, niin ei autoakaan välttämättä tarvitse, ainakaan jos asuu keskustassa.
Täältä löytyy kaikki mitä tarvitsee.
Tervetuloa!
Kemissä ei ole mitään, ei siis työpaikkojakaan. Muuta ennemmin vaikka Kuusamoon, siellä turismiin liittyviä töitä.