Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateeminen kiittäminen - tittelit (tyhmä kysymys)

Vierailija
06.06.2014 |

Olen värkkäämässä kandia, johon joku toinen on tekemässä excel-taulukot antamani ja keräämäni numeerisen datan perusteella. Olen ihan käsijärvinen mitä tulee hiemankaan monimutkaiseen excelin käyttöön.

Toisaalta minulle on opetettu, että tieteenalan konventio on antaa kunnia sille kelle se kuuluu. Haluaisinkin ensimmäisen taulukon yhteyteen laittaa alaviitteeseen kiitokset taulukoiden tekijälle.

Toki haluaisin esittää asian fiksusti ja henkilön akateemisia ansioita kunnioittaen. Tämä tuli mulle mieleen siitä kun hain kesäopintotukea ja opettaja oli todistukseen kirjoittanut, että filosofian ylioppilas Nönnön Nöö suorittaa kesällä jne... En ole itse käynyt lukiota, niin en ole koskaan osannut ajatella olevani ylioppilas, mutta niinhän kaikki yliopistossa olevat ovat.

Kysynkin siis, että mitä titteliksi kirjoittaneelle, joka tällä hetkellä opiskelee AMK:ssa insinööriksi? Jos minä olen fil. yo., niin onko hän tekn. yo., koska on kirjoittanut kuitenkin ja opiskelee teknisellä alalla vaikkakaan ei yliopistossa? Vai kävisikö insinööriopiskelija?

Kuulostaa ehkä naurettavalta, mutta minä olen a) opiskelija, joka haluaa oppia myöhempiä tutkimuksia varten, b) sitä mieltä että kunnia sille kelle se kuuluu.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisena sanon, että tittelit kannattaa aina varmistaa henkilöltä itseltään, sillä ihmisillä vi olla monenlaisia titteleitä, joita he haluavat käyttää eri tilanteissa. Soita siis sille insinööri-in-spellesi ja kysy, millä tittelillä hän haluaa itseään kutsuttavan.

Vierailija
2/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriopiskelija on okei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriopiskelija (AMK) olisiko? Tekn. yo hän ei ole, jos hän opiskelee AMK:ssa.

Edellisen ohje kysymisestä on hyvä.

Vierailija
4/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tekniikan yo ainakaan. Tekniikan yo = teekkari. 

Insinööriopiskelija sanoisin minäkin. 

Vierailija
5/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tekniikan ylioppilas, insinööriopiskelija kuulostaa sopivalta. Kiitosta ei laiteta taulukkoon vaan esipuheeseen.

Vierailija
6/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 20:07"]

Ei ole tekniikan ylioppilas, insinööriopiskelija kuulostaa sopivalta. Kiitosta ei laiteta taulukkoon vaan esipuheeseen.

[/quote]

Joo, aattelin laittaa esipuheeseen. Eli johdantoon. Mutta voi olla että ope ei sitä salli..?

Tyypille itelleen jos soitan ni se sanoo hiljaisella äänellä että "ei mulla oo mitään titteliä..."

AP

Toinen kysymys, mitä tuo AP tarkottaa?

Vierailija
7/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen

Vierailija
8/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin krediitit kohilleen kun en pyytäessäni tajunnut, että miten iso homma se on... =/ Viimesintä pyyntöä tehny kaks päivää. Pitäis opetella sitä exceliä sen verran edes että älyäis miten isoja pyytää.

Vierailija
9/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kandintyöhön mitään kiitoksia kirjoitella, ainakaan esipuheeseen. Ei edes graduun. Väikkäri erikseen.

Vierailija
10/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmän vastaajan kanssa samaa mieltä siitä, että kandiin ei todellakaan kuulu laittaa kiitoksia! Eikä gradunkaan. Ne ovat kuitenkin vain opinnäytteitä. Tutkimusprosessin (eli mm. sen, miten excel-taulukot tehtiin) voi selittää joko tekstissä tai sitten jos saisit jotenkin tuon tekijän nimen lähteisiin?

Vierailija
11/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen kiittämään jollain muulla tavalla. Anna joku pieni palkkio, lahjakortti tms., mutta älä nyt siihen työhön mitään kiitoksia laita. Ei kuulu akateemisiin konventioihin.

Vierailija
12/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei missään nimessä kiitoksia! Taulukon alaviitteeseen voit kirjoittaa, että taulukon xx on laatinut kerätyn aineiston perusteella Matti Meikäläinen.

Vierailija
13/13 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandiin/graduun ei tule kiitoksia? Kummasti kaikissa lukemissani (tai vilkaisemissani) kandeissa on kiitelty töissä osallisena olleita tai peräti vanhempia henkisestä tuesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän