Miten voisin opetella olemaan sosiaalisempi?
Oon tosi hiljainen ja epävarma, tosi arka ihmisten kanssa. Oon ollut lapsuudesta asti. Minut on kasvatettu siihen että ei saa korostaa itseensä ja puhua turhaan. Ihmiset saa minusta herkästi kuvan että olen töykeä ja epäkohtelias jos olen hiljainen ja syrjäänvetäytyvä. En itse voi sille mitään vaikka haluaisin muuttua sosiaalisemmaksi.
Kommentit (4)
Sama vika kuin ap:lla! On alkanut todella itseä rassata tämä. Työelämässä ihmiset pitää mua ihan outona. Mutta miten sitä yhtäkkiä muuttuisi?Olen yrittänyt tsempata, mutta ei sellainen käytös ole mulle luontevaa. No, periksi en anna.
Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla niin hirveän sosiaalisia? Jos ei kärsi tilanteestaan, voi ihan hyvin olla myös hieman vähemmän sosiaalinen. Jokainen olkoon juuri sellainen kuin on. Erilaisuus on vain rikkautta. En ole ikinä ymmärtänyt tätä sosiaalisuushypetystä. Mielestäni ihan liian yliarvostettu ominaisuus.
Alkusi kannattaa ymmärtää kolme asiaa.
Ensimmäinen on se, että oikeasti sosiaalisuus ei ole pelkk puhumista, se on myös kuuntelemista ja oikeassa kohdassa hiljaa oloa. Ei sun siis tar i puhua paljonkaan, mutta on tärkeää, että hymyilet, katsot ihmisiä silmiin, nyökkäilet ja sanot joskus jonkun sanan väliin kun muut juttelevat. Tiisin sanoen osoitat kuuntelevasi. Se on jo sosiaalisuutta ja siitä on helppo aloittaa.
Toinen asia on se, että ei se puhuminen saa tosiaan mitään itsekorostusta olla. Et sinä siinä törkeä ole, vaan ne ihmiset, joille puhut. Sun pitää antaa niille tilaa. Ja ennen kaikkea, sun pitää ymmärtää ouhuvasi viihdyttääksssi, palvellaksesi ja siksi, ettei muiden tarvitsisi puhua koko ajan. Ts. et ouhu itsesi vuoksi,vaan siksi, että puhumisen ja seuranpidon työ saataisiin jaettua tasaisesti. Se ON työtä, varsin monsti.
kolmas asia on, että tajuat, ettei sulta odoteta eikä edes toivota mitään viisauden ja valaistuksen helmiä, vaan yksinkertaista ja leppoisaa jutustelua miellyttävistä asioista. juttelu on vähän kuin niittäisi heinää mökin huussipolulta: huussipolku on kommunikaatioväylä sun ja ympäristösi välillä ja jos sattuu, että sitä tarvitsee, on kiva kun se on valmiiksi auki - mutta suurimman osan aikaa se vain on, ilman mitään sen suurempaa tarvetta.
Asiakaspalvelutyössä kouliintuu aika hyvin. Toinen vinkki, niin pelottavalle kuin se ehkä tuntuukin, mennä vaan rohkeasti juttelemaan ihmisille. Aloita vaikka kysymällä tietä kaupungilla tuntemattomilta tms. Itselläni on ainakin helpompi puhua täysin vieraille, koska jos nolaan itseni, en luultavasti heihin enää törmää.
t. Entinen ujo ja arka nykyine suupaltti papupata