Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka hoidat hampaitasi suositusten mukaisesti: kuinka usein on reikiä, ientulehdusta tmv?

Vierailija
31.12.2020 |

?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurikaan mitään vikoja ole. Hammaskiveen on taipumus, se on pakko poistattaa n 8-9 kk välein. Se estää parodontiittiä samoin kuin oikeaoppinen harjaus. Käytän kerran päivässä tavallista harjaa ja kerran sähköhammasharjaa. Vaihdoin amalgaameja keraamisiksi paikoiksi joiden pitäisi kestää kauan. Viimeksi hammaslääkäri suositti 3 vuotta seuraavaan tarkastukseen ja sanoi että kertakaikkiaan upeat hampaat vaikka ne ei ole mitenkään kauniit ja kaikki isot poskihampaat on paikattu, 1 nastakin on. 56 v olen.

Vierailija
22/29 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan hampaat hyvin, reikiä on silti säännöllisesti. Aina ollut suussa huono bakteerikanta ja vituttaa se raha minkä kannan hammaslääkärille. Sähköhammasharja, lankaus ja kaikki mahdollinen käytössä ja välttelen esim. virvoitusjuomia, tuoremehua ja karkkia.

Siskolla on aina ollut hyvät hampaat. Masennuskautensa aikana mm. Hampaiden hoito jäi kokonaan ja silti hänellä ei ole ensimmäistäkään reikää ollut.

Mun mielestä hammashoito saisi olla maksutonta. Muutenkin siellä käynti on inhottavaa, lisäksi siitä kidutuksesta pitää maksaa. Ymmärrän hyvin että osa välttelee hammaslääkäriä pelon ja rahan vuoksi. Itse en pelkää mutta koen paljon mukavammaksi esim. Gynekologilla käynnin tai mammografian. Ei kaiken hoidon tarvitsisi olla maksutonta (valkaisu tms kosmeettinen korjaus) mutta tarkastus, reikien paikkaus, viisaudenhampaan poisto yms.

Lapsena saadut karmeat kokemukset esm puudutuspiikkien osaamattomattomasta tai kokemattomasta käytöstä hiertää pitkään. Jos suusi on hammaslääkärissä käynnin jälkeen kuin nyrkkeilymatsin jälkeen ,niin ei ihan pikku vaivassa tee mieli mennä. Varmaan metodit on kehittyneet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan hampaat hyvin, reikiä on silti säännöllisesti. Aina ollut suussa huono bakteerikanta ja vituttaa se raha minkä kannan hammaslääkärille. Sähköhammasharja, lankaus ja kaikki mahdollinen käytössä ja välttelen esim. virvoitusjuomia, tuoremehua ja karkkia.

Siskolla on aina ollut hyvät hampaat. Masennuskautensa aikana mm. Hampaiden hoito jäi kokonaan ja silti hänellä ei ole ensimmäistäkään reikää ollut.

Mun mielestä hammashoito saisi olla maksutonta. Muutenkin siellä käynti on inhottavaa, lisäksi siitä kidutuksesta pitää maksaa. Ymmärrän hyvin että osa välttelee hammaslääkäriä pelon ja rahan vuoksi. Itse en pelkää mutta koen paljon mukavammaksi esim. Gynekologilla käynnin tai mammografian. Ei kaiken hoidon tarvitsisi olla maksutonta (valkaisu tms kosmeettinen korjaus) mutta tarkastus, reikien paikkaus, viisaudenhampaan poisto yms.

Siis joku muu saisi maksaa sinulle hammashoidonkin? Kiva käydä muiden taskuilla?

Vierailija
24/29 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä aina on joku reikä, joka pitää paikata.

Mies taas harjaa kerran päivässä, ei lankaa, juo pepsi maxia joka päivä eikä yhtään reikää ikinä, vaikka on kohta jo 40.

Tuntuu epäreilulta.

Vierailija
25/29 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 'vasta' 35v mutta ei ole ikinä ollut yhtään reikää, tulehduksia tmv.

Mullekin on yritetty sönköttää kaikkea ihme jaskaa että 'jos on hyvä hammasluu niin ei tarvii ees hoitaa, oot vaan onnekas'. EI! Minä harjaan ja lankaan tunnollisesti ja olen aina tehnyt näin. Omaa ahkeruutta, ei mitään tuuria.

Muilla sisaruksillani on huonot hampaat, hoitivat huonosti jo lapsena.

Vierailija
26/29 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuhygienisti kerran vuodessa: aina ientulehdus. Hammaslääkäri 2 v välein, 2-10 reikää joka kerta. Kerran elämässäni ollut 0 reikää.

Vierailija
27/29 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli krooninen ientulehdus ja paljon reikiintymistä noin 30 vuotta. Sitten tehtiin useita vuosia kestänyt hammasremontti oikomishoitoineen ja jopa kruunutuksineen. Ikenet saatiin tiiviiksi niin, että parantumattoman syvät ientaskut poltettiin sähköveitsellä sopivan muotoisiksi.

Nyt ei ole ollut enää vuosiin reikiä ja ientulehdus on joko hyvin vähäistä tai sitä ei ole ollenkaan. Käyn hammaskiven poistossa puolen vuoden välein ja pesen hampaat ohjeiden mukaan, myös hammasvälit.

En ollut kuullut ienten uudelleen muotoilusta yms ennen kuin yksi hammaslääkäri otti puheeksi, että syviä ientaskujani ei muuten saada pois ja jos on ientaskut, on myös tulehdusta! Syyllistämistä olin kyllä saanut osakseni. Miksi eivät aikaisemmin kertoneet, että en voi vain pesemällä hyvin saada ientulehdusta loppumaan?

Taustalla oli vanhempieni laiminlyönti. Minulla oli lapsena myös pysyvät hampaat jo puhjetessaan reikiintyneet!

Vierailija
28/29 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä aina on joku reikä, joka pitää paikata.

Mies taas harjaa kerran päivässä, ei lankaa, juo pepsi maxia joka päivä eikä yhtään reikää ikinä, vaikka on kohta jo 40.

Tuntuu epäreilulta.

Pepsi max ei aiheuta reikiä. Ehkä mies harjaa kerralla riittävän hyvin.

Vierailija
29/29 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoidolla on väliä. Pesen sähköhammasharjalla aamuin -illoin + hammastahna + hammasväliharja + suuvesi.Ainakaan viiteen vuoteen ei ole ollut edes hampaiden lohkeamia tai reikiä .Suuhyginistin luona kerta vuodessa , hammastarkistus parin vuoden välein , hammaslääkärin suositus !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän