Mulle on vanhemmiten tullut tällainen karsea menkkaoire:
päänsärky, johon ei särkylääke auta. Äänet sattuu päähän ja v tuttaa. Pään lisäksi niska ja selkälihakset juilii. Joo, tiedän, ettei tämä oo ollenkaan pahimmasta päästä oireita, mutta silti toivon, että tää päivä olis jo ohi.
Miten sun menkkaoireet ovat muuttuneet iän myötä?
Kommentit (31)
Mulla sama, ja akupunktio auttaa. Käy alussa tiheämmin ja sitten kuukauden välein, niskaan muutama neula ja päänsäryt jää kokonaan pois!
Lähes 50 v. Ja nyt in jokin aikaa mennyt nenä aivan tukkoon ja ontelosärky + päänsärky. Kestää pari päivää, perussärkylääkkeet taittaa onneksi pahimman pois. Ihme toi tukkoon meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt 3-kymppisenä omat menkat ovat muuttuneet vähemmän kivuttomiksi ja jonkun verran niukemmiksi. Ennen olin aina menkkojen alkaessa tosi kipeä ja ihan aivokuollut ja vuoto oli todella runsas.
Kyllä vaan tykkään.
Vähemmän kivuttomiksi? Siis kivuliaammiksi?
Ajatusvirhe, pahoittelut. Toki tarkoitin vähemmän kivuliaiksi. Suurin osa toki taisi silti ynmärtää, mitä tarkoitin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muuttunut nyt nelikymppisenä vuoto todella runsaaksi. Kaikista imukykyisin tamponi tulee pari ensimmäisenä päivänä läpi alle tunnissa, koska verta valuu kuin hanasta tulisi, ja mukana on sellaisia tulitikkuaskin kokoisia verihyytymiä.
Mulla sama. Lisäksi tulee kipukramppeja ja särky säteilee reisiin. Nuorena oli ensi alkuun kivuliaat menkat (ei toki ihan näin) sitten vajaa kolmekymppisenä muuttui niukemmiksi ja menikin ihan huomaamatta reilun vuosikymmenen ja nyt on ihan yhtä hlvettiä. Lisäksi vaikka kierto ei ole lyhentynyt eikä menkat pidentyneet niin aika tuntuu tätä nykyä kuluvan niin hurjaa vauhtia että tuntuu kuin menkat olisi alvariinsa ja kahdesti kuukaudessa..
N44
Olen 35 ja vuoto muuttui suunnilleen vuosi sitten järkyttävän runsaaksi, kivut pysyy kurissa naproksenilla kun aloittaa kuurin het ensimmäisenä päivänä.
Ruoka-aine allergiat paheni mulla aina menkkoja ennen ja menkkojen aikana. Olo parani kun siivosi vähänkään allergisoivat ruoka-aineet ennen menkkoja pois ruokavaliosta. Menkkojen jälkeen pystyi pari viikkoa syömäänn mitä tahansa. Menkkojen alku ripulikin hävisi kun siivosi ruokavalion.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-aine allergiat paheni mulla aina menkkoja ennen ja menkkojen aikana. Olo parani kun siivosi vähänkään allergisoivat ruoka-aineet ennen menkkoja pois ruokavaliosta. Menkkojen jälkeen pystyi pari viikkoa syömäänn mitä tahansa. Menkkojen alku ripulikin hävisi kun siivosi ruokavalion.
Olin joskus dieetatessa aika niukalla vähähiilihydraattisella ruokavalio, silloin tosiaan oli myös niukat menkkakivut.
Nyt oon syönyt taas mitä sattuu ja kivutkin on aika lamaavia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä päänsärkyyn. Pitää yrittää käydä tk:ssa vaihtamassa kohtauslääke. Mulla on tuo migreeni muuttunutkin niin, että tosi harvoin enää oksennan. Kokeilen tuota naprokseenia, mutta sen aloittaminen etukäteen on vähän ongelmallista, kun mulla ei ole ihan niin säännölliset kuukautiset (käytän menkkaäppiä, joten heittelyt kyllä huomaa; tänäänkin sovellus sanoi, että kuukautiset alkavat 4 päivän kuluttua, mutta ne tulivatkin nyt).
Ap
Naprokseenia ei tarvitse ottaa etukäteen muuta kuin vuodon määrän minimointi toki onnistuu parhaiten jos pystyy noin tekemään. Auttaa siihenkin jonkun verran silti vaikka aloittaa ekana vuotopäivänå vasta. Kipuun riittää että ottaa kun kipua on, alkaa vaikuttaa 1-1,5 h päästä ja vaikutus kestää noin 10 tuntia. Koska on hidas alkamaan vaikuttaa, voi ottaa parasetamolia samaan aikaan että siitä saa ensiavun ennen kuin naprokseeni alkaa vaikuttaa.
Ja saa tosiaan nykyään käsikauppalääkkeenä Pronaxen merkkisenä. Vahvuus vain 250 mg eli puolet lääkärien yleensä määräämästä, mutta kovaan kipuun voi ottaa saman tien sitten vaan 2 kerralla.
Itsellä alkoi kans nelikymppisenä outo voimakas päänsärky. Se alkaa aina kuukautisten loppupuolella. Siihen onneksi on tähän saakka auttanut, kun ottaa pari burana 400 Mg kerralla. Joskus pitää ottaa sama satsi myöhemmin päivällä uudelleen, vaikka niistä jo tuleekin yhdelle päivälle melko paljon. Ensimmäisen kerran, kun tuo kohtaus tuli, säikähdin todella, että aivoinfarkti. En ollut koskaan kokenut voimakasta päänsärkyä ennen.
Mulla on inhottava särky menkkojen ekana ja vikana päivänä. Varsinkin kova ekana, eikä tosiaan lääkkeet auta. Mutta oletan tuon liittyvän hormonikierukkaan, alkoi aika samoihin aikoihin, kun se mulle laitettiin (vähän alle 40-v).
Ibuprofeeni on paha vatsalaukunn limakalvoille, mutta ei kohdulle, joka taas aiheuttaa kuukautiskivut. Ibuprofeeni itse asiassa vähentää vuotoa, joten se on monelle kuukautisten aikana hyväksi.
Ap