Miten saada aikuinen lapsi lääkäriin? ja olisiko siitä sitten mitään apuja...
Ei ilm mitenkään, mutta himppasen turhauttaa ja ennenkaikkea huolestuttaa😟.
Kyseessä teini jolla säännöllisiä vatsavaivoja, pakko mennä pytylle, kun vatsaa vääntää ym. Lisäksi laihtunut muutaman kg esim.siitä mitä painoi 3v sitten.
Päählö itse sitä mieltä, ettei esim.ibs:ille mitään voida ja vaiva aika satunnaista jne. eli turha mennä lääkäriin. Ja nyt alkaa armeijakin eikä varmasti ainakaan helpota asiaa plus että hällä ei todellakaan olisi varaa laihtua enää yhtäkään kiloa, BMI on jo reilusti alipainon puolella.
KraaahAaarggh!!!!
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Stressivatsa? Muuten vaan läpipasko ja herkkävatsainen? Eikös siellä armeijassa joudu terveystarkastukseen.
No en tiedä stressivatsasta, mutta ainakin tuota ärtynyttä suolta stressi kuulema vain pahentaa tai se voi laukaista kys vaivan.
Onhan siellä tarkastus, mutta oli kutsunnoissakin jokin tsekkaus eikä jäbä siellä maininnut asiasta mitään, kun ei pidä sitä selvästikään "tarpeeksi minään", vaikka aiheuttaakin oireita+tuo laihtuminen (jota ei kyllä ollenkaan ole niellyt yhdeksi osatekijäksi/oireeksi) vaivassaan, minusta vain tuntuu, että liittyvät toisiinsa jollakin tavoin.
Syö pari lämmintä ateriaa päivässä+kunnon aamupalan ja herkut maistuu myös, satunnaisesti iltapalaa.
Ap
Xylitol pahentaa oireita, uhratako siis vatsaa vai hampaita...sen pois jättäminen olisi yksi helppo tapa katsoa vaikuttaako mihinkään suuntaan oireilussa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Stressivatsa? Muuten vaan läpipasko ja herkkävatsainen? Eikös siellä armeijassa joudu terveystarkastukseen.
Kutsuntapaperissa on kohta, jossa täytyy kertoa asiat. Olis parempi olla terve sinne mennessä. Pahenee niillä sapuskoilla.
mua vähän naurattaa, että sä mietit inttiin lähtevän nuoren xylitol-pastilleja/purkkaa. Anteeks.
Mun pojalla auttoi, kun jätti ruokavaliosta viljat, maidon, palkokasvit, sokerin ja xylitolin. Alkoi myös syödä maitohappobakteereja ja juoda kombutsaa, sokeritonta. Stressiä pitää myös välttää. Nämä jo auttoivat aika paljon. Alkoi käymään myös vyöhyketerapiassa ja siitä on ollut vielä isompi apu.
Annapa aikuisen miehen olla. Menee sitten lääkäriin jos asia vaivaa tarpeeksi. Jos ei vaivaa niin ei vaivaa.
Näitä on nähty aivan liikaa että äiti on paaponut poikaa ties minne kolmikymppiseksi kaikissa mahdollisissa asioissa. Sitten menee sormi suuhun joskus nelikymppisenä kun äiti kupsahtaa tai dementoituu eikä mies osaa vahtaa lakanoita, pestä pyykkiä tai mennä itse lääkäriin.
Joopa joo kirjoitti:
Annapa aikuisen miehen olla. Menee sitten lääkäriin jos asia vaivaa tarpeeksi. Jos ei vaivaa niin ei vaivaa.
Näitä on nähty aivan liikaa että äiti on paaponut poikaa ties minne kolmikymppiseksi kaikissa mahdollisissa asioissa. Sitten menee sormi suuhun joskus nelikymppisenä kun äiti kupsahtaa tai dementoituu eikä mies osaa vahtaa lakanoita, pestä pyykkiä tai mennä itse lääkäriin.
Tahattoman laihtumisen syy on syytä selvittää. Veljeni meni onneksi ajoissa lääkäriin ja laihtumisen syyksi paljastui kivessyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Mun pojalla auttoi, kun jätti ruokavaliosta viljat, maidon, palkokasvit, sokerin ja xylitolin. Alkoi myös syödä maitohappobakteereja ja juoda kombutsaa, sokeritonta. Stressiä pitää myös välttää. Nämä jo auttoivat aika paljon. Alkoi käymään myös vyöhyketerapiassa ja siitä on ollut vielä isompi apu.
Vyöhyketerapia on ihan huuhaata, mutta toki se rentouttaa.
Vierailija kirjoitti:
Xylitol pahentaa oireita, uhratako siis vatsaa vai hampaita...sen pois jättäminen olisi yksi helppo tapa katsoa vaikuttaako mihinkään suuntaan oireilussa.
Ap
Se tehdään nykyään maissista. Hänella mahtaa olla GMO-intoleranssi?
En saaanut selvää viestistä oliko kyseessä siis aikuinen lapsi vai teini...
hmmm kirjoitti:
En saaanut selvää viestistä oliko kyseessä siis aikuinen lapsi vai teini...
18-19-vuotias on lain mukaan aikuinen, mutta kuitenkin edelleen teini-ikäinen.
Joopa joo kirjoitti:
Vaikka onkin täysi-ikäinen, niin enpä sanois 18-19-vuotiaita hirveän aikuiseksi todellisuudessa. Ja sen ikäinen on vielä vähän eri asia kuin kolmekymppinen oikeasti aikuinen ja itsenäinen ihminen.
Keliakia kannattaa ainakin testata, selittäisi hyvin painon putoamisen ja vatsavaivat, tuo testi otetaan verikokeissa. Etsit tarpeeksi tietoa ja kerrot suoraan teinille mitä allergiat hoitamattomina aiheuttaa. Alaikäisen kanssa kyseessä ei ole mikään nuoren oma valinta vaan vanhempien velvollisuus hoitaa terveyttä.