Mitä tavaroita vauva tarvitsee? Entä mitkä olivat turhakkeita?
Pitäisi ostaa kaikki tarvittavat tavarat vauvalle ja äidille, en jaksaisi selata raskausfoorumeja, sillä niissä keskustelut niin pitkiä.
Listaisiko joku tähän ne asiat,mitä oikeasti tarvitsi ja samalla ne, mitkä olivat hutiostoja eikä käyttöä ollutkaan?
Kommentit (39)
Hoitopöytä on turhake. Pesukoneen päällä hoitoalustalla on hyvä vaihtaa vaippa.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole turvallinen. Juuri kuulin, että erään perheen vauva oli pudonnut tällaiselta viritelmältä.
Riippuu ihan vauvasta. Mulla ekan vauvan kohdalla vaunut olivat tarpeelliset ja kantoreppu turhake, kahdella seuraavalla päinvastoin. Sitteriä, hoitopöytää tai hyppykeinua ei ole koskaan ollutkaan.
Sanoisin, että mitä enemmän itsellä on kokemusta vauvoista, sitä enemmän ja vaivattomammin vauva kulkee sylissä ja lonkalla. Tärkeää on vain pitää huolta omasta lihaskunnosta.
Vannan jalusta, sellainen metallinen kokoontaitettava häkkyrä oli hyvä. Itse sain järkyttävät hartiakivut, kun kylvetin vauvaa väärällä korkeudella. Piti kipujen kanssa mennä lääkäriin asti hakemaan kipulääkettä. Kannattaa valita sellainen vanna, jonka pohjassa on vedenpoistotulppa. Harsoja ei voi olla liikaa, ne on hyviä suojia vaatteille, jos vauva on kovin puklailevaa sorttia. Meillä ei ollut itkuhälytintä, mutta se olisi olut tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole turvallinen. Juuri kuulin, että erään perheen vauva oli pudonnut tällaiselta viritelmältä.
Eihän vauvaa voi tietenkään jättää mihinkään korkealle pitämättä tästä kiinni.
Varminta on vaihtaa vaippa lattialla tai sylissä.
Hoitopöytä turha.
Meillä oli pinnasänkykin pitkään turha, kun vauva nukkui yöt meidän vieressä, niin pitkään kun yöllä piti imettää, noin 7kk.
Kylpyammeen jalat oli turhat, ei jaksettu käyttää sellaisia.
Kestovaipat oli turhia, en jaksanutkaan sitten, kokeilin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vauvastakin. Esikoisen vaipat vaihdettiin hoitopöydällä reilusti yli vuoden ajan. Kuopus taas oli niin liikkuvaista sorttia, että jo muutaman kuukauden ikäisenä siirsin hoitoalustan lattialle.
Ennen vauvan syntymää ei kannata mitään älytöntä tavaramäärää ostaa. Kyllä ne huomaa sitten siinä vauva-arjessakin, että mitkä helpottais ja ostaa ne sitten. Kunhan vaatetta ja vaippoja jne perusasioita on kotona odottamassa.
Riippuu vauvasta. Meillä ei tarvittu tutteja eikä tuttipulloja. Mun lista
-vaippoja
-bodeja, pieniä ei tarvitse montaa, vauva yleensä kasvaa tosi nopeasti ihan pienimmistä ulos.
-housuja
-sukkia
-tumput käsiin ja jalkoihin
-väliasu
-toppa-asu
-kypärälakki
-paksumpi lakki
-makuupussi on ollut käytännöllinen
-yöasu
-hoito-alusta
-harsoja
-vaunut
-kylpyamme
-muutamia ensileluja
-nukkumapaikka, siihen peitto ja lakanat
Mielessä olisi nukuttaa vaunuissa sisälläkin silloin kun ei nuku samassa sängyssä eli ehkä pinnasänky ja hoitopöytä eivät tule ostoslistalle hetkeen tai ollenkaan
Osta perustarvikkeita valmiiksi. Vaatteet, vaunut, turvakaukalo, sänky.
Kyllä sen huomaa, mitä tarvitaan, kun tyyppiin tutustuu.
Eikö turvakaukalo ole vain autoiluun, vai onko sillä toinenkin funktio? Ei ole ajokorttia eikä autoa, keskustassa asutaan niin kävellen pääsee kaikkialle.
Ai niin, vaippoja ei kannata ostaa paljon varastoon. Voi olla, että pienin koko on jo valmiiksi vauvalle pieni ja joillekin vauvoille sopii toisen merkkiset vaipat paremmin kuin toiset. Meillä esimerkiksi pampersit ja libero tekivät vaippaihottumaa, muumit sopivat paremmin. Muumivaippoja vastaavia vaippoja saa muuten kauppojen omina merkkeinä halvemmalla. (tietenkin ilman muumikuvitusta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vauvastakin. Esikoisen vaipat vaihdettiin hoitopöydällä reilusti yli vuoden ajan. Kuopus taas oli niin liikkuvaista sorttia, että jo muutaman kuukauden ikäisenä siirsin hoitoalustan lattialle.
Ennen vauvan syntymää ei kannata mitään älytöntä tavaramäärää ostaa. Kyllä ne huomaa sitten siinä vauva-arjessakin, että mitkä helpottais ja ostaa ne sitten. Kunhan vaatetta ja vaippoja jne perusasioita on kotona odottamassa.
Meillä hoitopöytä on ollut kovassa käytössä. Aluksi oli pelkkä liikuteltava hoitotaso, mutta sille ei ollut sopivaa paikkaa. Päältä täytettävän pesukoneen päällä aivan liian kiikkerä ja muualla liian matalalla tai epäkäytännöllinen. Hoitopöydälle sen sijaan saa kaiken tarpeellisen. Päällä olevan reunallisen hoitotason vieressä on vauvan hygieniatuotteet, hoitotason välissä harsot ja pyyhkeet ja laatikostoissa vaatteet.
Hoitopöydän lisäksi muut tarpeelliset:
- harsoja, n. 10 kpl
- pinnasänky, jos et nukuta äitiyslaatikossa tai suosi perhepetiä
- muutamia pieniä vaatteita, isot ehtii ostaa myöhemminkin. Omalle vauvalle äitiyspakkauksen vaatteet (koko 50/56) olivat aiiivan liian isoja, joten piti ostaa kokoa 50, jota käytettiin noin kuukausi. Vasta 5 vko iässä alkaa nuo 56 koon vaatteet olla sopivia.
- myssyjä pientä mutta joustavaa kokoa
- tumput käsiin, ettei raavi itseään, ja sukkia
- pieniä vaippoja pikkupaketti. Itse ostin Libero Touch 1, koska oli pienin kaupasta saatava paketti ja näillä pärjättiin n. 3 vkoa ennen kuin piti vaihtaa isompaan. Kätevä pissaviiva vaipoissa niin tietää milloin pitää vaihtaa.
- vanupuikkoja navan puhdistamiseen
- sinkkivoide vaippaihottuman ehkäisemiseksi
- baby wipes/kosteuspyyhkeet, ettei tarvitse aina viedä pesulle
- yhdistelmävaunut, ettei tarvi ostaa myöhemmin rattaita erikseen ja bonuksena kiinni saa turvakaukalon, jos myöhemmin hankitte auton.
- vauvan amme
- liivinsuojukset
Toisille turhakkeita, toisille ehdottomia:
- tuttipullo ja hitaan virtauksen tutti, jos imetys ei heti onnistukaan tai ei ylipäänsä imetä
- korvike samasta syystä kuin yllä, esim. jos maito nousee myöhään. Itsellä nousi kunnolla vasta 4-5 päivänä, joten oli pakko antaa korviketta oman maidon lisäksi.
- (sähköinen) rintapumppu sitä varten, jos maitoa alkaakin tulla ylimääräistä tai jos imetyksessä on haasteita, niin vauva saa joka tapauksessa äidinmaitoa.
- maidonkerääjät. Kaikki maito talteen, jos syöttää joskus pullostakin. Jos ei, niin älä vaivaudu.
- rintakumit ja nännivoide, edelleen jos imetyksessä haasteita, esim. vauva ei saa otetta, tai nännit menee rikki
- unipesä. Toisille tämä on täysi turhake, meillä käytössä päivisin, että vauva saa olla vanhempien kanssa samassa tilassa ja tottuu ääniin/valoon. Yöt nukkuu pinnasängyssä.
"Turhakkeet":
- sitteri, vaikka meillä onkin käytössä ihan siksi, ettei mies jaksa aina pitää vauvaa sylissä. Vauva tykkää myös katsella sitteristä, mitä vanhemmat puuhaa (ja joskus ihan vaan valoja ja ympäristöä), mutta ihan pieni vauva ei tällaisia tarvitse. Itse saatiin lahjaksi.
- imetystyyny. Oli alkuun käytössä, kun imetin rintakumin kanssa, mutta kun vauva oppi syömään ilman rintakumia, ei sopinut enää siihen asentoon, jossa imetän, vaan tuntuu enemmän olevan tiellä kuin avuksi.
+ nenäfriida & suolavettä kun vauvalle iskee nuha keskellä yötä
Mutta ei se vastasyntynyt tartte kuin vaatteita, nukkumispaikan, vaippoja, vaipanvaihtopaikan (alusta/pöytä) ja korvikkeen puolesta liputtaisin minäkin, varmuuden vuoksi. Pikku hiljaa selviää mitkä tavarat perheen tilanteeseen sopivat.
Vaippoja. Jokunen vaate. Mitä vähemmän, sitä helpompi päästä niistä eroon myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vauvasta. Meillä ei tarvittu tutteja eikä tuttipulloja. Mun lista
-vaippoja
-bodeja, pieniä ei tarvitse montaa, vauva yleensä kasvaa tosi nopeasti ihan pienimmistä ulos.
-housuja
-sukkia
-tumput käsiin ja jalkoihin
-väliasu
-toppa-asu
-kypärälakki
-paksumpi lakki
-makuupussi on ollut käytännöllinen
-yöasu
-hoito-alusta
-harsoja
-vaunut
-kylpyamme
-muutamia ensileluja
-nukkumapaikka, siihen peitto ja lakanat
Kun on paljon puklaava vauva niin kaikkea tarvitaan tuplaten. Kokemusta on!
En lähtisi tinkimään turvallisesta hoitopöydästä. Babysitter on vain haitaksi vauvan jäntevyydelle kun siinä saa olla korkeintaan 15 minuuttia päivässä.
Keinutuolin ostamista suosittelen koska koliikkinen vauva voi rauhoittua siinä helpommin kuin vaunuja keinuttamalla. Vaunujen keinuttaminen käy myös voimille. Imetystyyny on hyvä vaikka ruokkisi äidinmaidonvastikkeella.
Muutenkin kannattaa varata muutama tuttipullo ihan siksi, että maito ei tule aina kuin vesi hanasta ja pulloista voi antaa aterian päälle raikasta vettä suun puhtauden takaamiseksi.
Mitä muuten olette mieltä kun äitini kerran sanoi että kun minä olin vauva niin meillä ei ollut minkäänlaisia vaunuja tai muita vauvankantojuttuja. Kuulemma isäni enimmäkseen kantoi minua sylissään ja äitini sen minkä pienenä naisena jaksoi. Kuulostaa omaan korvaan vähän oudolta mutta ei siitä mitään traumoja ainakaan ole jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vannan jalusta, sellainen metallinen kokoontaitettava häkkyrä oli hyvä. Itse sain järkyttävät hartiakivut, kun kylvetin vauvaa väärällä korkeudella. Piti kipujen kanssa mennä lääkäriin asti hakemaan kipulääkettä. Kannattaa valita sellainen vanna, jonka pohjassa on vedenpoistotulppa. Harsoja ei voi olla liikaa, ne on hyviä suojia vaatteille, jos vauva on kovin puklailevaa sorttia. Meillä ei ollut itkuhälytintä, mutta se olisi olut tarpeellinen.
Itse en ole kylvettänyt yhtäkään kolmesta lapsestani. Kävin heidän kanssaan suihkussa vastasyntyneestä lähtien. Vauva nauttii, kun saa olla iholla, ja saunan alalauteilla imetin lämpimässä. Jos olin yksin, vauva oli pehmeän peiton päällä ja lämpimien pyyhkeiden alla sen pienen hetken, kun peseydyin. Jos mies oli mukana, syliteltiin vauvaa vuorotellen.
Mulla kaikelle löytyi käyttöä.