Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aihe vapaan "life hacks" eli elämää helpottavat vinkit

Vierailija
31.12.2020 |

Tuossa oli pitkä keskustelu "metatyöstä" ja musta tuntuu, että voisimme helpottaa toistemme elämää kertomalla vinkkejä. Niitä elämää helpottavia ja yksinkertaistavia asioita, ja näin aikaa vapautuu metatyöstä ja "metatyöstä" ja elämä soljuu helpommin eteenpäin.

Kerro siis oma elämää helpottava vinkkisi tähän ketjuun. Minäkin kerron!

Kommentit (274)

Vierailija
81/274 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tee mitään listoja itselleen arkeen tai töihin. Jos ei muista jotain asiaa ei se ole kovin tärkeä,

Sulla on kyllä tosi hyvä työmuisti. Mulla on ihan paska :-( Pakko kirjoittaa ylös esim. viikon tehtävät töissä, jotta muistan palata kaikkiin. Ei ne kaikki ole kovin tärkeitä, mutta sellaisia että jos ei tee niitä niin työt ja muut ihmiset siinä sivussa kärsii. Lisäksi mun on pakko kirjoittaa ylös päivä, kun teen veroilmoituksen, maksan vuosittaiset laskut kuten vakuutuksen, terveydenhoito yms., maksan kuukausittaiset liiton maksut ja muut laskut. Ne ei ole sama päivä, joten joudun maksamaan laskuja pari kertaa kuussa.

Nytkin oli tullut ilmoitus moneen eri paikkaan siitä että pitää maksaa / hoitaa asiat a b c ja kun en ollut tehnyt asioita HETI kun ilmoitus tuli, en myöskään muistanut niitä... kunnes eilen iski kauhu että oon unohtanut hoitaa ne. Jos olisin kirjoittanut ne heti ylös (kuten yleensä), olisin muistanut hoitaa ne aiemmin pois päiväjärjestyksestä.

Ehkä mun arki on sit vaan niin kuormittavaa että en saa kaikkia pikkuasioita pysymään mielessä niin hyvin kuin haluaisin.

Kannattaa laittaa kaikki mahdolliset laskut e-laskuiksi, jotka veloitetaan automaattisesti eräpäivänä. Liiton maksut pystyy yleensä laittaa palkanlaskennan kautta maksettavaksi suoraan palkasta. Ei minulle ainakaan edes tule kuin satunnaisia yksittäisiä laskuja ja nekin hoidan mobiilipankissa heti kuoren aukaistuani.

Vierailija
82/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttelet hiilareita, mutta rakastat perunamuusia? Tee muusi pehmeäksi höyrytetyistä kukkakaalesta. Jos parsakaali ei inhota, sitäkin voi lisätä mukaan.

Tämä vinkki toimii, jos makuasiti ei toimi. Ainakaan minun suussani kukkakaali ja peruna eivät maistu samanlaiselle.

Jos rakastaa perunamuusia, sitä rakastamaansa makua saa kukkakaalimuusista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vinkit.

Siivous tilpehoorit joka huoneessa missä niitä käytetään. esim meillä on kaksi vessaa, siellä on molemmissa siivouskamat ja keittiossa omat.  Ei tarvi lahteä ravaamaan hakemaan siivouskamoja. Suihkun pesen sellaisella isolla kovalla lattiaharjalla. Kaikki kamat vaan ulos ja ronskisti harjalla hommiin. Menee nopeasti ja tehokkaasti.

Kaupassa käynti 1x vko tai jokatoinen viikko. Suurtalo kokkaus, lihaa 500 g per hlo per päivä ja 1 kg kasviksia ja hedelmiä. 4 hlo perhe viikon ruokalista on 14kg lihaa, 28 kg kasviksia. sit vaan katsoo mikä on tarjouksessa ja ostaa niita että saa määrät täyteen.

Pesuhetken optimointi, isot pullot shamppoota, hoitoainetta ja saippuaa. Ei muita puteleita.

Kun lapset on pienia niin aina ei vaan jaksa/pysty tehostaa. Ne sotkee ja tuhoaa sita mukaan mitä itse duunaa. Sit kun lapset on isompia nämäkin jutut helpottuu.

Vierailija
84/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos seisoo jalanlulkijan liikennevaloissa samaan aikaan naisen kanssa, niin kannattaa lähteä hitaasti liikkeelle, jotta pääsee tsekkaamaan naisen pyllyn. Talvella ei tosin toimi niin hyvin, kun peput usein takin alla piilossa

Kannattaa siirtyä pyörätuolin käyttöön, koska silloin on aina mukavasti miesten haarojen korkeudella ja voi kätevästi katsastaa pullotuksesta kannattaako kyseistä miestä edes harkita.

Otan käyttöön.

Vierailija
85/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa suoratoistopalvelu (netflix, prime, hbo, disney..) kuukaudeksi. Suunnittele ja kartoita mitä katsot, että ehdit hyödyntää kaiken mahdollisimman hyvin.

Vielä parempi: älä katso mitään leffoja tai sarjoja. Huomaat pian, ettet ole menettänyt mitään.

Vierailija
86/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta kalliita merkkituotteita, joissa merkki on valtavan näkyvästi esillä tai kuosi sellainen, että se kirkuu "olen se LV-laukku enkä mikään naamarasva". Maksat brändistä, et laadusta. Toki, jos haluat maksaa vain merkistä niin anna mennä. Itse suosittelen suomalaista käsityötä, ompelijoita, suutareita, kultaseppiä ym ammattilaisia jotka voivat taikoa sinulle juuri haluamasi tuotteen.

Vierailija
87/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivous tilpehoorit joka huoneessa missä niitä käytetään. esim meillä on kaksi vessaa, siellä on molemmissa siivouskamat ja keittiossa omat.  Ei tarvi lahteä ravaamaan hakemaan siivouskamoja. Suihkun pesen sellaisella isolla kovalla lattiaharjalla. Kaikki kamat vaan ulos ja ronskisti harjalla hommiin. Menee nopeasti ja tehokkaasti.

Tämä on hyvä vinkki, ongelma ainoastaan tulee siinä kun pienessä vessassa ei oikein ole mitään järkevää paikkaa missä säilyttäisi niitä siivouskamoja niin että olisivat nätisti poissa näkyvistä... 

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa käynti 1x vko tai jokatoinen viikko. Suurtalo kokkaus, lihaa 500 g per hlo per päivä ja 1 kg kasviksia ja hedelmiä. 4 hlo perhe viikon ruokalista on 14kg lihaa, 28 kg kasviksia. sit vaan katsoo mikä on tarjouksessa ja ostaa niita että saa määrät täyteen.

Tämä taas kuulostaa järkuttävältä, siis syödäänkö teillä puoli kiloa lihaa päivässä PER HENKILÖ? Ei ihme että suomalaisten lihankulutus on niin suurta jos tämä on normi muillakin :O 14kg viikossa on mulle aivan käsittämättömän suuri määrä, itse kyllä teen puolesta kilosta lihaa koko perheelle ruuan esim. ison makaronilaatikon... Muutenkin meillä kyllä liharuokaa syödään vain 1-2 kertaa viikossa, muuten mennään kasvisruualla ja kalaa myös noin kerran viikossa.

Vierailija
88/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki on syödä lihaa samoin kuin entisaikoina; erityisinä juhlapyhinä (pääsiäinen, vappu, jussi, jne). Tai sitten kerran kuukaudessa tai vaikkapa sunnuntaisin.

Vierailija
89/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä vinkki, ongelma ainoastaan tulee siinä kun pienessä vessassa ei oikein ole mitään järkevää paikkaa missä säilyttäisi niitä siivouskamoja niin että olisivat nätisti poissa näkyvistä... 

Vierailija kirjoitti:

Tämä taas kuulostaa järkuttävältä, siis syödäänkö teillä puoli kiloa lihaa päivässä PER HENKILÖ? Ei ihme että suomalaisten lihankulutus on niin suurta jos tämä on normi muillakin :O 14kg viikossa on mulle aivan käsittämättömän suuri määrä, itse kyllä teen puolesta kilosta lihaa koko perheelle ruuan esim. ison makaronilaatikon... Muutenkin meillä kyllä liharuokaa syödään vain 1-2 kertaa viikossa, muuten mennään kasvisruualla ja kalaa myös noin kerran viikossa.

Jos ruokavalio perustuu jalostamattomaan lihaan ja kasviksiin, se on ihan luonnollinen ja terveellinen ruokavalio. Eri asia tietysti, jos vetelee ranskis-muusi-fritti-hamppari-liha-aterioita. Mutta jos ylimääräinen höttö on poissa, ja päivän ruoka koostuu lähinnä siitä 500 g lihaa/1 kg kasviksia, eihän se ole edes mikään suuri määrä koko päivälle jaettuna. Pelkkää ravitsevaa ravintoa, kuulostaa hyvältä.

Vierailija
90/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo helposti menee toi lihamäärä. Syomme proteiinipainotteisesti, kasvavat urheilijalapset jne.  Huom olisi ehkä pitänyt kirjottaa 14kg proteiinia, pitää  siis sisällään kanamunat, leikkeleet, protskujauheet, soijan jne. Eli voi hyvin soveltaa vegeperheelle.  Mutta hyvähän se on vetää enempi kasvipohjaisempaa safkaa ja varmasti kun lapset lähtee niin siirryn sellaiseen ruokaan enivei.

Vierailija
91/274 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa suoratoistopalvelu (netflix, prime, hbo, disney..) kuukaudeksi. Suunnittele ja kartoita mitä katsot, että ehdit hyödyntää kaiken mahdollisimman hyvin.

Vielä parempi: älä katso mitään leffoja tai sarjoja. Huomaat pian, ettet ole menettänyt mitään.

Ei, joka miljoonas on loistava. Mutta vain joka miljoonas.

Vierailija
92/274 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee inhottavat kotityöt pienessä humalassa.

Tässä varmaan olisi hyvä korostaa, että pienessä, koska tapaturmariski kasvaa sen pienenkin humalan myötä. Esim. pienessä humalassa oleva iloinen av-henkilö kiipeää katonrajaan tikkailla ja tipahtaa alas. Pienessä humalassa oleva henkilö siivoaa kylppärin viemärin paljain käsin ja kaivelee välillä nenäänsä miettiessään sitä miten kivaa elämä oikeastaan onkaan. Pienessä humalassa oleva siivoaja suihkii marmoripöytään vahingossa uuninpuhdistussuihketta ja sytyttää samalla toisella kädellä kynttilän. Jne.

Vierailija
93/274 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

94/274 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttelet hiilareita, mutta rakastat perunamuusia? Tee muusi pehmeäksi höyrytetyistä kukkakaalesta. Jos parsakaali ei inhota, sitäkin voi lisätä mukaan.

Tämä vinkki toimii, jos makuasiti ei toimi. Ainakaan minun suussani kukkakaali ja peruna eivät maistu samanlaiselle.

Jos rakastaa perunamuusia, sitä rakastamaansa makua saa kukkakaalimuusista

Eipä tietenkään, mutta jos tykkää kukkakaalista, tykkää takuulla myös kukkakaalimuusista ja sitä voi käyttää korvikkeena silloin, kun tekisi perunamuusia mutta välttelee hiilareita. Minusta se on tosi hyvää, harmi vaan et kukkakaali on kalliimpaa kuin peruna.

Vierailija
95/274 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lastesi olla rauhassa lomalla. Mitä sitten, jos vaan tuijottavat sohvalla kännyköitään tai pelaavat? Juuri tuli ulos tutkimus, jonka mukaan digipelaaminen ei lisää peliriippuvuuden riskiä. Anna siis toisten laiskotella, ja ota itsekin vaikka torkut. :)

Vierailija
96/274 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa kahvinkeitin valmiiksi jo illalla. Aamulla sitten vaan silmä kourassa napsautat sen päälle ennen koiran kanssa ulos lähtemistä.

Vierailija
97/274 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lataa kahvinkeitin valmiiksi jo illalla. Aamulla sitten vaan silmä kourassa napsautat sen päälle ennen koiran kanssa ulos lähtemistä.

Me tehdään näin joka ilta. Tämä on tehnyt aamuista niin paljon helpompia. Laitan myös heti aamusta seuraavan kahvisatsin valmiiksi odottamaan. Suosittelen. Itse en huomaa maun kärsivän, tiedän kyllä et kahvigurut eivät moisesta tykkää, mutta minä en olekaan kahviguru.

Vierailija
98/274 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päätä särkee, laita isovarpaan kynnen alle kuuden tuuman rautanaula ja potkaise tiiliseinää.

Sen jälkeen pääkipu katoaa kuin itsestään.

Vanhan kansan taikakeinoista löytyy mm. ohje ottaa naula ja hakata se johonkin puuhun metsässä ja näin loitsia kipu omasta päästä siihen naulaan ja puuhun. Minua säälittää se puu, enkä pystyisi ikinä moiseen. Ehkä tätä voisi kokeilla kakkosneloseen.

Vierailija
99/274 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tenavat roikkuvat peleissä ja kännykällä, kannusta heitä kokeilemaan koodausta ja ohjelmointia. Mm. kännykkään saa pelejä, joissa oppii samalla koodausta. Peliohjelmointi ei vaadi koulua eikä kurssia, vain halua oppia. Siitä voi oikeasti aueta ura tulevaisuudessa. Joka tapauksessa jokaisen on hyvä ymmärtää ainakin perusasiat koodaamisesta. Sinunkin, vanhemman.

Vierailija
100/274 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatevaraston hallinnointia varten on olemassa lukuisia ohjelmia, esim. StyleBook kännykkään. Sinne kuvaat kerran KAIKKI vaatteet, merkitset värit, hinnat ym. Tämän jälkeen elämä on paljon helpompaa

- tiedät keskellä kesääkin montako talvitakkia sinulla on (ei turhia ostoksia)

- näet selvästi mikä muodostuu vaatteen käyttöhinnaksi (ohjelma laskee hinnan/käyttökerta) ja opit ostamaan oikeanlaisia vaatteita. Tilastot kertovat mitä käytät, mitä et

- voit luoda ja suunnitella asukokonaisuuksia, merkitä korjattavat/varastossa olevat/lahjoitettavat, voit listata puuttuvat ja mennä sen avulla kauppaan..

Kaiken kaikkiaan tämä ohjelma on auttanut entistä vaatehamsteria näkemään miten järjetöntä on omistaa liikaa vaatteita.

Miten käyttökerta ja hinta määritellään? Syötetäänkö sinne joka kerta tieto siitä, milloin paitaa a on käytetty, montako tuntia sitä on pidetty ja milloin se on pesty? Vai onko se jokin random keskiarvo, joka ei huomioi yksittäisen käyttäjän mieltymyksiä?

Kun sillä on merkitystä, pidetäänkö paitaa 1h kerran kuussa vai 16h kuukauden jokaisena päivänä.

Onko tää jonkun mielestä oikeesti elämää helpottava juttu? Jos mun pitäis kirjata ylös vaateiden ostot, poistamiset ja jokainen käyttökerta, niin huh! Kirjaako joku joka päivä käyttämänsä vaatteet sovellukseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän