Hoi äidit, miksi puette leikki-ikäisenne teinitylisesti?
Eli esim. pillifarkut, tennarit, leopardikuosinen tai neonvärinen toppi, mustaa väriä paljon vaatteissa, keinonahkatakki jne. Onko tuo tyyli mielestäsi kaunis? Oma 6-vuotias tyttäreni nosti asian esille äskettäin. Ihmetteli, miksi 4-vuotias leikkipuistokaveri pukeutuu kuin teinityttö. Sama juttu on tietysti välillä pienten poikienkin vaatteissa.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:35"]
Eikö leikki-ikäisen ole aika vaikea saada niitä pillifarkkujen nappeja ja vetskareita auki kun tulee kiire vessaan?
[/quote]
Kummasti nuo neljä ovat pärjänneet! :( Anteeksi nyt perkeleesti että tykkää sellasista.
Mun lapsen päiväkodissa huomautettiin heti kun oli yhden kerran farkut. Oli kuulemma tarvinnut apua napin laittamisessa.
Tytölläni oli kyllä nallepaita vielä 110-senttisenäkin ja on kuule sukupuolitaudinkin kerinnyt kokea, että kyllä sitä ehtii näin aikuisenakin...
Miksi shortsit ja sukkikset tai leggarit on huonompi yhdistelmä kuin mekko ja sukkikset tai leggarit? Peittävämpi vaate ne sortsit on.
Mä puen tytön niin koska se miellyttää enempi mun silmää kuin värikkäät ja jotain nousussa olevia hahmoja täyteen printatut vaatteet. Mun tyttö on nyt 2v8kk eikä vielä hirveästi itse halua määrätä vaatteistaan (mitä nyt mekko pitäis olla joka lähtöön...). Kuitenkin ykköskriteerinä vaatteessa kuin vaatteessa on se, että tytön on helppo liikkua, leikkiä, jumpata, mitänytikinätekeekään. Eli käytännöllistä, mutta tyylikästä. :)
En kuitenkaan arvostele muiden lasten vaatteita, vaikka en niistä itse pitäisi. Ne sopivat varmasti kantajalleen hyvin, koska kukin tyylillään ja vaatemakuja on joka lähtöön, ei yksin mun tai sun mielipide ole ainoa oikea. ;) Hölmöä arvostella toisten lasten vaatetusta. Tuskin kovin moni äiti ajattelee pelkkää vaatteen ulkonäköä, eiköhän kaikki ajattele ensin juurikin sitä käytännöllisyyttä. Kyllä ne "teinimäiset" vaatteetkin voi olla mukavia lapsen päällä. Ja mun mielestä ne ei oo teinimäisiä, vaan tyylikkäitä.
Mun lapsi kuoli. Haudattiin lempivaatteissaan.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:35"]Eikö leikki-ikäisen ole aika vaikea saada niitä pillifarkkujen nappeja ja vetskareita auki kun tulee kiire vessaan?
[/quote]
Kyllä mun 3 vuotias ainakin saa napit auki ihan ite. Kiinni laittamisessa voi tarvita apua mutta en nää sitä kauheena vaivana hoitotädeiltä kun muuten saa housut ite jalkaan. Ja lempparihousut siis "pillifarkut".
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:57"]Mun lapsen päiväkodissa huomautettiin heti kun oli yhden kerran farkut. Oli kuulemma tarvinnut apua napin laittamisessa.
[/quote]
Laiskoja hoitajia siellä
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 23:05"]Tytölläni oli kyllä nallepaita vielä 110-senttisenäkin ja on kuule sukupuolitaudinkin kerinnyt kokea, että kyllä sitä ehtii näin aikuisenakin...
[/quote]
No mutta sukupuolitaudillahan kannattaakin ylpeillä!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 23:05"]Tytölläni oli kyllä nallepaita vielä 110-senttisenäkin ja on kuule sukupuolitaudinkin kerinnyt kokea, että kyllä sitä ehtii näin aikuisenakin...
[/quote]
Mikähän oli jutun pointti? Nallepaitaisista lapsista tulee myöhemmin elämässä huoria? Vai että nallepaitaisten lasten vanhemmat on niin tyhmiä että kuvittelee sukupuolitaudin olevan joku saavutus elämässä?
Minä en ainakaan pue pikkutyttöä bikineihin tai napapaitoihin, mielestäni spagettiolkaintopitkaan ei kuulu valikoimaan. Yhdet farkut löytyy, joissa on resori ylälaidassa, että on helppoa pukea. Mutta lapsen pitää olla lapsi ja näyttää lapselta, eikä miltään teinarilta.
Päiväkodin kevätjuhlassa oli aika järkyn näköistä, kun yhdellä eskarilla oli spagettiolkainmekko. Se roikkui niin alhaalla, että nipin napin tissinkuvat oli peitossa, ja näytti kyllä tosi irvokkaalta. Muut olivat pukeutuneet kauniisti kuitenkin.
Tällä palstalla viljelty wt ei ole mikään fiksu käsite, mutta pienten lasten pukeminen aikuismaisesti tai teini-tyyliin täällä kuvatulla tavalla on kyllä mielestäni melkoista wt-meininkiä. Lapsille lasten vaatteet!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 22:11"]
Harmittaa ihan oikeasti, että kaikki kauniit, tyttömäiset vaatteet loppuu ketjukaupoissa siihen 128 cm:n ja sitten ei ole kuin paljettitopeista, farkkurotseista, niittihameista ja leopardileggingseistä valita (ja juhlavaatteeksi tarjoillaan jotain mustaa kohtalokasta pitsiä...).
[/quote]
Nyt kannattaa miettiä että muoti muuttuu, myös lastenmuoti. Eläinkuosit ovat nyt muotia. Itse naureskelin partaani kun 6-vuotiaani olisi halunnut minun ostaa itselleni leopardikuosisen paidan, minusta ne ovat 50+ naisten muotia. Mutta oikeastihan ne ovat nykyään nuorille, tällainen kolmevitonen ei vain pääse yli ajatuksesta leopardikuosista mummovaatteena.
Minua ei haittaa vaikka lapsilla on leopardipöksyt ja seepraraitaisia toppeja, kunhan ne ovat riittävän peittäviä ja lapset tykkäävät. Maailma muuttuu.
Ja mikä ihme siinä paljettitopissa täällä niin monia inhottaa? Kimalteleva vaate - jokaisen pikkutytön unelma. En näe mitään syytä miksi 6-vuotias ei voisi sellaista käyttää.
KappHalilta saa kivoja, rentoja perustrikoo-paitoja joita meidän 5v tyttö käyttää mielellään. farkuista ei tykkää, vaan se on legginsit tai kolitsipöksyt. nahkatakkia yritin kerran tarjota (kaverilta olisi saanut halvalla ) mutta ei tykkää, eikä tykkää muuten farkkutakeistakaan ! suurin osa vaatteista lilaa/violettia, koska on sekä minun että tytön yhteinen lempiväri :)
no täällä on rokkariäiti, jonka 6v tytär ei suostu pukemaan nahkatakkia ei sitten millään:D eikä farkkuja, jopa farkkulegginsit kuulemma puristavat ! ( tyttö on erittäin hoikka, mutta ei ilmeisesti vain pidä tiukista vaatteista ). eikä halua käyttää koruja, ei edes hiuspinnejä. kulkee tukka silmillä, sukupuolineuraaleissa vaatteissa jotka ovat tytön oma valinta ! esim. mustat gollegehousut, musta Fröbelin palikoiden löysä t-paita & mustat tennarit ovat yksi mieleisistä asuista.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:20"]
Olen nähnyt pikkutyttöjä puettuna siihen maailman karmeimpaan pissis asuun eli pikku shortsit joiden alla sukkikset. Åiti joka pukee pienen tytön niin on päästänsä sekaisin.
[/quote]
siis täh? Mä en kyllä ole sekaisin, eikä moni muukaan tuntemani äiti. Meidän tytöt tykkää käyttää legginsejä shortsien alla, ja niin moni muukin heidän kaveri, eikä ole pissistä nähneetkään :) ikää 5 ja 7
vaatteet ostettu näistä liikkeistä: GAP, H&M ja Cotton on kids
Samaa ihmettelen minäkin, ap. Mun tyttäreni on ollut jo 5-vuotiaasta 140 cm:n ja ongelma on ollut löytää tarpeeksi lapsekkaita tai edes tavallisia lapselle sopivia vaatteita. Nyt on 9 v. ja 155 cm.
Harmittaa ihan oikeasti, että kaikki kauniit, tyttömäiset vaatteet loppuu ketjukaupoissa siihen 128 cm:n ja sitten ei ole kuin paljettitopeista, farkkurotseista, niittihameista ja leopardileggingseistä valita (ja juhlavaatteeksi tarjoillaan jotain mustaa kohtalokasta pitsiä...).
Mistään ei löydä klassiseen tyttöjen pukeutumistyyliin sopivia vaatteita. Inhoan yli kaiken niitä printtikuoseja, Love Me ja pusuhuulet... oikein pedarin unelmia. (Ja ei, en ole mikään hihhuli tai estyneen ahdistunut, haluaisin vain löytää 164-170 koossakin tyylikkäitä lastenvaatteita lapselleni, joka ei ole teini eikä toivottavasti teininäkään tyylitön). Toki jokainen saa pukea mitä tykkää ja haluaa, mutta tässä on kyllä selvä markkinarako jollekin yrittäjälle.
Mun lapsi pitää Lego Ninjago t-paitaa ja verkkareita, ja ihan normilta näyttää.. ehdotin sille uutta hupparia nii sanoi "en tarvii uutta kun tää on nii hiano" :)
Markkinat haluaa tehdä pikkutytöistä äkkiä teinejä, jotka kuluttavat rahaa ns. teinikohteisiin (levyihin, meikkeihin, tuoksuihin, vaatteisiin, hiustuotteisiin, fanituotteisiin....)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:20"]
Tää on muuten ehdottomasti niin wt-tyyli kun vain voi olla: shortsit ja sukkikset/leggingsit! Leopardi- tai paljettitoppi vielä siihen päälle, ai että...
[/quote]
No mieluummin ne leggarit sinne shortsien alle kuin paljaana vilkkuvat pakarat.