Keltainen rinkula silmässä?
Mistä voisi johtua? Rinkula kasvaa pikkuhiljaa kokoajan, nopeammin vasemmassa silmässä. Onko muilla?
Kommentit (18)
Mulla on ollut molemmissa silmissä lapsesta asti. En tietääkseni sairasta mitään silmäsairautta.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:33"]Mulla on ollut molemmissa silmissä lapsesta asti. En tietääkseni sairasta mitään silmäsairautta.
[/quote]
Onko ne kasvaneet?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:34"]Migreeni
[/quote]
Ei ole migreeniä :D??
Katselin joskus tohtori Housea ja siinä, joku (en muista minkävärinen) rengas oli oire kuparimyrkytyksestä. Potilas oli aika huonossa hapessa. Näin siis muistelen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 17:34"]Migreeni
[/quote]
Ei ole migreeniä :D??
[/quote]
Siis näkyykö se näkökentässä vai onko se tuossa silmän pinnassa? Ei tuosta selvää saanut kumpaa.
Nro 8 vastaa: rinkulat ovat siis pupillin ympärillä, eivät näkökentässä. Eivät olekasvaneet. Tietenkin puoillipillin koon vaihdellessa valoisuuteen mukaan rinkulatkin muuttuvat.
Käynti silmälääkärillä ehkä kannattaisi?
Mulla on keltaiset rinkulat pupillin ympärillä ja ollut aina. Ei ne kasva mutta pupillin pienentyessä kirkkaassa valossa ne näyttävät hetkellisesti isommilta. Kumpikaan, silmälääkäri tai optikko, ei ole koskaan niitä kommentoinu, kun rutiinitarkastuksilla kävin. Tuo nyt vaan sattuu olemaan mun silmien väri.
Wilsonin tauti eli kuparin kertymäsairaus: http://pdg.talola.com/wilsonin-tauti (tuolla kuva Wilson-silmästä). On kyllä todella, todella harvinainen sairaus.
Menisin joka tapauksessa näyttämään silmälääkärille.
17 lisää: voihan tuollainen olla silmien normaalivärikin, mutta jos se on uutena ilmaantunut asia ja renkaat kasvavat, kannattaa tosiaankin käydä lääkärissä, varmuuden vuoksi.
Wilsonin tauti? Jos se on siis pupillin ympärillä, ei näkökentässä.
Sos eiku siis up!