Miten saada 3000e/kk nettotulot riittämään
Hei, mä mietin miten pystyisi säästämään oman asunnon hankintaan. Ongelma on, että verottajan vietyä osansa ei jää kun 3000e/kk kuukaudessa käteen. Elän yksin vuokralla pk-seudulla, ei muita elätettäviä. On sanuttu, että karsi jostain. Mä otin nyt tän kuun menot auki. Voitteko neuvoa mistä säästäisitte? Mihinkään ei mee paljoa, mutta puroista syntyy joki. Mitään ilmeistä säästökohdetta ei vaan oo.
Raketit 105e
Ruokakauppa 420e
Paikallisliikenne 45 e
Taksi 36e
Lounaat 42e
Kahvilat 47 e
Ruokaravintolat 110e
Baarit/juhliminen/alkoholi 100 e
Vakuutukset 120e
Liittojen jäsenmaksut 35e
Auton kulut 307e
Sijoittaminen 570e
Asunto 470e
Joululahjat 270e
Liikunta 59 e
Terveys 110e
Viihde/pelit /striimauspalvelut 190e
= 3036
Kommentit (25)
Meillä 4-henkinen perhe ja 20000€ ei vaan meinaa riittää kuussa. Tuilla eletään, pitäisköhän toisen mennä töihin että jäis jotain säästöön.
Sullahan menee jo mukavasti rahaa sijoittamiseen - entä jos laittaisitkin saman rahan asuntosäästämiseen? Helpointa on tinkiä ei-pakollisista menoista, eli ulkonakäymiset ja viihde. Joululahjoihin ei onneksi mene tuon verran rahaa joka kuukausi. Voisitko luopua autosta tai vaihtaa sen edullisempaan?
Lumoon ja katsot sieltä vieläkin halvemman asunnon. Julkiset voi vaihtaa skootteriin tai pyörään. Ruokavalio vegaaniseksi tai suosi ResQ appia. Vaatteet Torista annetaan osiosta/halvat vaatepaketit.
Kilpailuta liittymät yms. sopimukset
Sun varmaan kannattaa jatkaa joululahjojen ostamista joka kuukausi.
Ruokakaupasta voinet nipistää vähän, muista että voit ostaa kaupasta lounaskortilla/setelillä myös jotain ostoksia.
Taksit jättäisin väliin vallan, jos kyseessä säännöllinen kuulausikulu ja etsisin toisen liikennevälineen.
Lounaat lienee tuettuja (ym. lounaskortti/seteli)? Tarkista työnantajaltasi mikäli ei ole.
Ravintolan tarvetta arvioisin, jos joka toinen kuukausi niin jäisi 50e säästöön.
Vakuutukset kuulostaa isolta kuukausikuluksi, mistä nämä koostuu?
Liitosta voi erota, ota pelkkä kassajäsenyys.
Sijoittaminen, mitä jos sijoittaisit enemmän tähän hetkeen ja itseesi etkä tulevaisuuteen? 100e pois jos helpottais?
Joululahjat, ei toistuva kulu, mutta jos asetat tulevaisuudessa yhdelle lahjalle tavoitehinnaksi vaikka 20 euroa, niin auttaisiko se?
Striimauspalveluita voisit jaksottaa, älä pidä kaikkia samaan aikaan aktiivisena, vaan ota yksi joka kuukaudessa.
Itsellänikin oli vastaava ongelma, mutta ratkaisin sen seuraavasti:
-Laitoin lääkärivaimonikin käymään muutaman kerran kuussa osa-aikatöissä niin saa edes osan omasta elatuksestaan kuitattua.
-Teen itsekin toisinaan 24h päivystyksiä muutaman kerran kuussa. Vaikka koville ottaakin, kannattaa tämä taloudellisesti.
-Pistin perheen kolmosasunnon vuokralle jotta tulee säännällistä tuloa. Kakkosasuntoa sekä mökkiä vuokrailen toisinaan airbnb:n kautta silloin kun emme itse vietä niillä aikaa.
-Tsekkaan vuosittain osakkeet läpi ja tuloutan arvo-osuustilille kertyneet osinkovoitot käyttötilille mikäli en osta niillä uusia osakkeita.
-Olen vähentänyt ulkomaanmatkailua näin korona-aikana ja teen matkat usein ykkösluokan sijasta business-luokassa.
-En enää pyri tuhlaamaan miljonäärivanhempieni kuukausiavustusta kuun aikana vaan laitan osan säästöön pahan päivän varalle.
Näillä vinkeillä olen saanut kerrytettyä pesämunaa pahan päivän varalle.
Tuosta on aika paha enää karsia. Osta sellainen parempi kahvikone, ei siis mikään kapselikone. Maksaa itsensä takaisin vajaassa parissa vuodessa kun vertaa kahvilalaskuun.
Liikaa menee ravintoloihin, kahviloihin ja ruokaankin. Juhlalliset pois. Mihin nuo sijoitukset menevät. Noista kuluista voi karsia ainakin 500 .
Minulla menee pelkästään harrodsilla shoppailuun vähintään 100 000£ kuukaudessa , Miten saisin 2 miljoonan vuosituloni riittämään kun ei mitään turhia menoja ole?
Vierailija kirjoitti:
Tää oli luokattoman huono
Jos vauva palstan keskimääräisen tason pystyy vielä alittamaan niin sit täytyy olla aika huono ;). Yritys hyvä kuitenkin. Tienaan nettona vain 2900 euroa kuussa, joten mietipä sitä ;)
Ap:n täytyy olla norsu, kun rahaa menee noin paljon ruokaan. Ruokakauppa, kahvila, ravintola.
Ruokaan voi laittaa omaisuuden tai säästää omaisuuden. Itselläni menee alle 200e/kk ruokaan verrattuna sinun yli 600e/kk. Tuosta tarvitsisi saada 200-300e pois. Itse tehden ruokaa kunnollisista raaka-aineista tuottaa suurimman säästön ruokakuluissa. Sijoittaisin indeksirahastoihin ja kun tarvittava summa kerätty asunnon hankintaa varten, ottaisin sen ulos rahastoista.
Kolo vuodenko ostat joululahjoja?
Viihteeseen menee myös paljon.
Tämän täytyy olla provo, sillä 3000€/nettohan on ruhtinaallisesti yksineläjälle.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan voi laittaa omaisuuden tai säästää omaisuuden. Itselläni menee alle 200e/kk ruokaan verrattuna sinun yli 600e/kk. Tuosta tarvitsisi saada 200-300e pois. Itse tehden ruokaa kunnollisista raaka-aineista tuottaa suurimman säästön ruokakuluissa. Sijoittaisin indeksirahastoihin ja kun tarvittava summa kerätty asunnon hankintaa varten, ottaisin sen ulos rahastoista.
Meillä menee n. 900€/kk 6 hengen perheellä ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Sun varmaan kannattaa jatkaa joululahjojen ostamista joka kuukausi.
Ja rakettien.
En osta joululahjoja ja raketteja joka kuukausi. Silti tässä kuussa ei kuluja keskiarvoa enempää. Ei ollut mitään isompaa tapahtumaa, sattunut sähkölaskua, ei uusia vaatteita, yms. Miksi tää ois joku trolli, oikeita lukuja nää on? Onko teillä kokemusta vastaavista tuloista/menoista, jotka sanotte riittävän ruhtinaallisesti? Mullakin riitti aiemmin kun palkka oli pieni.
Sijoitukset on rahastoja/osakkeita. Lounaat verotuettuja. Korttia yritän käyttää tilanteen tullen. Mihin se käykään ruokakaupassa? Julkisen matkat noin 30 km suuntaansa, niin ei pääse pyörällä, vaikka sekin on.
AP
Pelkät ruokailut kahviloineen ja baareineen kustantaa noin 720€ kuussa ja yksi ihminen. Aivan liikaa. Jätä reilusti pois tuosta.
Paljon ainakin liikut , taxi, julkiset ja auto.
En ymmärrä yhtään noita summia. Itselläni menee ainakin 7000 joka kuukausi, vaikka kuinka säästäisin. Ja asun pienessä solu-asunnossa.