7kk ikäisen iltapalasta ja yöheräilystä
Puurot ei uppoa, joten saa velliä ja maitoa, sitäkin syö vain noin 200ml. Tuo ei kuitenkaan tunnu saavan ihan kylläiseksi kun 4-5h nukuttuaan herää itkemään ja rauhoittuu vain pulloon, jolloin syö 50-200ml.
Yösyöttöjä on 1-2 ja olisi jo mukava päästä niistä eroon. Mitä tukevaa voisi tuon ikäiselle antaa, jotta nukkuisi paremmin? Vai onko vain oppinut tuohon yömaitoon? Voinko kylmästi laittaa vettä pulloon ja lykätä sen suuhun kun herää, jos sitten pikkuhiljaa huomaisi, ettei ruokatarjoilua ole enää öisin?
Kommentit (8)
Mitä puuroja olette kokeilleet? Jos vellit uppoaa, niin ostakaa vauvojen puurojauheita (semper, muksu, piltti tms), sekoittakaa ne maitoon ja tehkää vähän löysempää puuroa, niin pikkuhiljaa vauva oppii niihin.
Mikäs aloituksessa on alapeukkujen arvoista?
minä annan yöllä maitoa kun olen kotona muutenkin, nukkuu parhaiten kun saa syödä unissaan silmät kiinni tietenkin, illalla annan ruokaakin mitä sattuu olemaan, puuroa, banaania, vihannessosetta ja lihaa tai kalaa.
mitä tuota rääkkäämään.
Oletko kokeillut marja- ja hedelmäsoseita puuron kanssa?
Meillä 7kk kelpaa puuro, mutta silti syö öisin. Yösyötöt on itseasiassa lisääntyneet kiinteiden aloittamisen myötä. Silloin, kun mentiin täysimetyksellä saattoi nukkua 6-7 tuntia putkeen, mutta ei enää. Pienihän tuo on vielä! Neuvolassa sanoivat, että vasta kun menee 5 isoa ateriaa päivässä, voi olla mahdollista pärjätä yö syömättä. Siltikin monet tarvitsee hörpyt viimeistään varhain aamulla. Esikoinen sai pullosta maitoa 1,5-vuotiaaksi asti kuuden aikaan aamuisin. Sen voimalla saatiin koko perhe nukkua klo 8-9. Muuten oltais hertätty keittämään aamupuuroa kuudelta. Se oli sille aamu ja olihan iltapalasta 9-10 tuntia. Valintakysymyksiä ;)
On aivan normaalia, että jopa yli vauvaikäiset syövät maitoa yöllä. Mulla on itsellä samanikäinen ja olen päinvastoin ihmetellyt kun hän saattaa joskus olla melkein koko yön syömättä rintaa. Esikoinen oli vähän toisenlainen, söi usein öisin ja lopetin yöimetykset vasta kun hän oli kaksi, kummatkin siis imetettyjä. En todella itse mieti, ettei tuon ikäinen saisi yöllä syödä.
On hyvin mahdollista, että vaikka lopettaisit yösyötöt niin vauva herää silti yöllä. En toki sano, ettet saisi niitä lopettaa mutta kannattaa ottaa huomioon että ei vauvat välttämättä toimi kuin sun ajatus.
Ja nyt nämä perinteiset kysymykset, eli onko vauva lähtenyt liikkeelle ja tekeekö hampaita? Meillä nimittäin vauva lähti ryömimään tasan 7 kk:n ikäisenä vähän yli kuukausi sitten, ja alkoi pukata samaan syssyyn ensimmäistä hammasta. Siinä vaiheessa olisin ollut erittäin iloinen, jos olisi saanut nukkua tuon 4-5 tuntiakin putkeen! Oikeasti vauva heräsi 2-3 tunnin välein, kuten ihan pienenä, monta viikkoa. Nälkä ei varmasti ollut, koska vauva söi neljä isoa ateriaa ja joi vielä päälle äidinmaitoa niin, että vaippa piti vaihtaa keskellä yötä ja taas heti vauvan herättyä aamulla. Mutta rinnalle oli päästävä.
Tarkista myös makuuhuoneen lämpötila. Nimittäin meillä vauva nukkuikin sitten yllättäen vain yhdellä heräämisellä mummolakäynnillä. Keksimme tuosta alentaa myös oman makuuhuoneen lämpötilaa 18-19 asteeseen, avasimme jopa ikkunan yöksi, kun ulkona oli yli 10 astetta. Tämän jälkeen vauva on nukkunut kotonakin taas 5 ja jopa 6 tunnin pätkiä.
Voit kokeilla hyvin vettä jos kelpaa, ite oon joskus antanu ruokaa iltapalalla jos puuro ei oo kelvannu