Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valintakokeen lähtöpisteet: lyhyt/pitkä reaali

Vierailija
03.06.2014 |

Ystäväni ja minä olemme päässeet ylioppilaaksi keväällä 1994.

Meille sattui nyt samaan aikaan mahdollisuus pitää sapattivuosi tai pari duuneistamme, joten päätimme hakea opiskelemaan erästä lyhyttä yliopistotutkintoa. Eli koulukavereiksi taas.

Yliopistot saavat ylioppilastodistemme arvosanat suoraan YTL:stä, joten meidän ei täytynyt itse laskea lähtöpisteitämme vaan sen teki yliopiston valintakoeporukka.

Haemme siis samaan aineeseen, johon on samat lähtöpisteperusteet.

Vaadittavista aineista meillä on samat yo-arvosanat.

Oletus siis oli, että meillä on tasan saman verran lähtöpisteitä.

Kuitenkin kun tarkistimme asian tiedekunnan valintatoimistosta, minulle on merkattu kolme pistettä enemmän.

Havainnollistan:

Kirjoitimme kumpikin reaalissa psykologian, josta olimme kumpikin käyneet samat kurssit, ja kokeesta saimme kumpikin magnan.

Valintatoimiston mukaan "keskipitkä reaali" arvosanalla m antaa 6 pistettä, kun taas "lyhyt reaali" arvosanalla m antaa vain 3 pistettä.

Meidän ihan sama oppimäärä ja arvosana on siis tulkittu eri tavoin, minulle 6 ja ystävälle 3.

Valituksen paikka - mutta kummin päin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsot tietenkin ko. yliopiston/alan hakuoppaista miten reaalista annetut pisteet määräytyvät. Yleensä siellä lukee esim. "reaalin arvosana lasketaan keskipitkän oppimäärän mukaisesti" tai muuta vastaavaa.

Vierailija
2/5 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on lyhyt /keskipitkä reaali? Saako uudesta ainereaalista enemmän pisteitä vai mistä on kyse??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moneen psykologian kysymykseen olette vastanneet?

Vierailija
4/5 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:06"]

No katsot tietenkin ko. yliopiston/alan hakuoppaista miten reaalista annetut pisteet määräytyvät. Yleensä siellä lukee esim. "reaalin arvosana lasketaan keskipitkän oppimäärän mukaisesti" tai muuta vastaavaa.

[/quote]

Hakuoppaasta ja valintakoetoimiston nettisivuilta puuttuu juuri se tieto, MIKÄ on "pitkä reaali", mikä "keskipitkä reaali" ja mikä "lyhyt reaali". Siellä ei siis kerrota, montako kurssia meidän tapauksessamme (vuoden 1994 vaatimus) tarvitaan pitkään, montako keskipitkään ja montako lyhyeen.

Meillä on siis suoritettuna sama määrä kursseja eli sama oppimäärä.

Ylioppilaskokeessa saimme saman arvosanan. Vuosi oli sama.

Meillä tulisi siis olla sama määrä lähtöpisteitä.

Kuitenkin tuon tilaamamme printin mukaan mulla on "keskipitkä - 6 p" ja mun ystävällä "lyhyt - 3 p". Ei voi pitää paikkaansa.

Eli oppimäärien kurssirajoja tässä kyselen, jos joku tietäisi. Meneekö lyhyen ja keskipitkän raja jossain kuudessa?

Vierailija
5/5 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:12"]

Kuinka moneen psykologian kysymykseen olette vastanneet?

[/quote]

8:aan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän