parin kuukauden tulot säästöön?
Miten kannattaisi aloittaa tällainen säästöprojekti, kun kaikki tuntuu menevän mitä tilille tuleekin? Olemme molemmat keskipalkkaisia, yhteensä tienataan noin 6000 e bruttona, ja on sekä asuntolainaa että minulla autolainaa. Perheessä on siis 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta. Kuinka pitkällä aikavälillä pitäisi pystyä säästämään sellainen 10 000e?
Kommentit (21)
No sellaiseksi puskuriksi, mitä suositellaan kaikilla olevan.
ap
Asuntolainan maksaminen pois on kyllä myös aika hyvä puskuri. Jos tähtäät kymppitonnin säästöön niin katso että siitä saa ainakin samantasoista korkoa kuin mitä maksat asuntolainastasi, muutenhan se rahan makuuttaminen maksaa sinulle.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:49"]
No sellaiseksi puskuriksi, mitä suositellaan kaikilla olevan.
ap
[/quote]
"kun kaikki tuntuu menevän mitä tilille tuleekin?"
Helpointa on varmaan perustaa ihan erillinen säästötili, jonne laitatte aluksi vaikka 50-100e/kk. Sitten näette, onko se sopiva säästömäärä vai voisitteko laittaa enemmänkin syrjään. Kun ne ovat eri tilillä, niitä ei vahingossa tuhlaa.
Minulla on aina viitisen tonnia vararahaa käyttötilillä, eli parin kuukauden nettituloni ja sitten on kymppitonni rahastosijoituksissa. Se on tarkoitus säästää vanhuuden varalle, mutta se on muutenkin sellainen hätävara.
Pari hunttia kuussa jatkuvana maksuna säästötilille. Itse olen laittanut maksun palkkapäivälle niin en edes huomaa että raha menee. Tulee automaattisesti pienennettyä kulutusta
Pari hunttia kuussa jatkuvana maksuna säästötilille. Itse olen laittanut maksun palkkapäivälle niin en edes huomaa että raha menee. Tulee automaattisesti pienennettyä kulutusta
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:53"]
[/quote]
Hyvä tapa muuten, mutta kun minkään pankkitilin korko ei pärjää inflaatiolle. Eli sijoitettu summa hupenee hitaasti mutta varmasti. Jo pienellä riskinotolla eli rahastosijoituksella olisi ainakin mahdollista päästä jopa plussalle.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:56"]
[/quote]
Hyvä tapa muuten, mutta kun minkään pankkitilin korko ei pärjää inflaatiolle. Eli sijoitettu summa hupenee hitaasti mutta varmasti. Jo pienellä riskinotolla eli rahastosijoituksella olisi ainakin mahdollista päästä jopa plussalle.
[/quote]
Totta sinänsä, mutta varakassan ideana on olla käytettävissä heti. Rahojen irrottaminen osakkeista tai rahastoista ei onnistu ihan käden käänteessä kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:07"]
[/quote]
[/quote]
Totta sinänsä, mutta varakassan ideana on olla käytettävissä heti. Rahojen irrottaminen osakkeista tai rahastoista ei onnistu ihan käden käänteessä kuitenkaan.
[/quote]
Miksei? Eikö edes yhtä yötä voi odottaa että saa käytettyä niitä puskurirahoja? Mitkä tärkeät yllätysmenot ovat niin kiireisiä?
Minulla kuluisi 10kk. Olen kahden lapsen yh, bruttopalkka 2300€/kk + lapsilisät päälle
12 jatkaa, siis 10 000 euron säästämiseen. Nykyisellään jää siis 1000€ kuussa talteen.
Minulla kuluisi 4 vuotta.
Vaikea kuvitellakaan että pienten lasten vanhemmat pystyisivät säästämään.
Mieletöntä ! Noilla tuloilla luulisi jäävän säästöön pari tonnia hyvinkin helposti. Minulla ei riitä ymmärrystä näille jotka eivät osaa käyttää rahaa. Olen itse elättänyt viisi muksua alle parin tonnin tuloilla.
Minä säästin 10000 kahdessa vuodessa.
Terv. Yh
Minä säästin kympin vuodessa, tosin myin myös joitakin turhia romuja kirppiksellä n. 1500 e edestä
Pakko tähän väliin sanoa, että minusta on vähän turhaa heti miettiä jotain sijoittamista, kun puhutaan pienen varapuskurin kerryttämisen aloittamisesta. Jos ap:n perheellä ei ole edes muutamaa tonnia säästössä, niin mielestäni ap voisi nyt keskittyä sen rahan säästämiseen erilliselle tilille, että tosiaan jotain olisi pahan päivän varalle. Ne sijoituskuviot voi miettiä sitten, kun on edes alku säästettynä. Joka tapauksessa kai on parempi, että perheellä olisi vähän ekstrarahaa vaikka tavallisella tilillä kuin ettei ollenkaan.
Vaikka ymmärrän täysin sijoittamisen, niin silti huvittaa, kun heti pienen säästämisen alussa jo tulee heti huoli tilien koroista ym.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Rahastoista saa rahat tilille 2 päivässä. Mihin tarvitset niin akuutisti rahaa, että et pysty kahta päivää odottamaan?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:43"]
rahastoista saa rahat tilille 2 päivässä. Mihin tarvitset niin akuutisti rahaa, että et pysty kahta päivää odottamaan?
[/quote]
En tiedä. Varakassa onkin yllättäviä tilanteita varten. Minun sijoitukseni eivät kaadu siihen, että pidän muutaman tonnin ihan vain tilillä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:40"]
Pakko tähän väliin sanoa, että minusta on vähän turhaa heti miettiä jotain sijoittamista, kun puhutaan pienen varapuskurin kerryttämisen aloittamisesta. Jos ap:n perheellä ei ole edes muutamaa tonnia säästössä, niin mielestäni ap voisi nyt keskittyä sen rahan säästämiseen erilliselle tilille, että tosiaan jotain olisi pahan päivän varalle. Ne sijoituskuviot voi miettiä sitten, kun on edes alku säästettynä. Joka tapauksessa kai on parempi, että perheellä olisi vähän ekstrarahaa vaikka tavallisella tilillä kuin ettei ollenkaan.
Vaikka ymmärrän täysin sijoittamisen, niin silti huvittaa, kun heti pienen säästämisen alussa jo tulee heti huoli tilien koroista ym.
[/quote]
Niin ja ap:lle neuvoksi: Pitäkää muutama kuukausi tarkkaa kirjaa menoistanne. Sitten suunnittelette talouttanne uudestaan. Kun tietää, mihin rahat menevät, ennakointi helpottuu ja säästöä tulee monta sataa kuussa. Huomaatte myös turhat menoerät ja sen, mistä ylipäänsä voitte säästää.
Me teimme viime vuonna näin, kun tuntui, että ihan kohtuullisilla tuloilla ei mitään jäänyt käteen. Nyt säästöä alkaa olla lähemmäs 6 tuhatta euroa. Kulutustapojen muuttaminen on se avain. Säästämisestä on jopa oppinut nauttimaan. Vinkkinä myös, että tilipäivänä heti iso summa sivuun.
Mihin ne menee?