Henkisen väkivallan uhrin vaikea saada apua
Miksi henkisen väkivallan uhrin on niin vaikea saada apua?
Tuntuu että henkisen väkivallan uhrille ei ole apua saatavilla. Kävin terapiassa kaksi vuotta ja ainoat neuvot oli että jätä se tai jospa puolisosi on masentunut.
En pysty kenelläkään kertomaan , kenellekään joka uskoo kun sanon vaikka että en pysty eroamaan kumppanistani. Että en pysty sanomaan vastaan enkä pysty tekemään päätöksiä elämästäni.
Ihmiset kehottaa aina vain ”säästä rahaa, hanki asunto, eroa”. Kyllä minä tiedän ne kaikki asiat. Jos voisin toimia niin en olisi henkisen väkivallan uhri tai henkisestä väkivallasta niin paljon kärsinyt että olen menettänyt sen kykyni!
En koskaan uskonut että olen tällaisessa tilanteessa missä jollain toisella ihmisellä voi olla tällainen valta minuun. Minusta joskus tuntuu että helpointa olisi jos kuolisin tapaturmaisesti, koska en voi erota puolisostani. En yksinkertaisti kestä ajatusta siitä, mihin päätös erosta ja sen toimeenpano voi johtaa. Ja tähän asiaan ei saa mistään apua.
Mistä voi saada apua tähän ?
Kommentit (15)
Ei oo muuta vaihtoehtoa ku lähteä.
Kysyn ihan vilpittömästi, mitä muuta apua tahdot kuin terapeuttisi ehdottaman avioeron?
Vierailija kirjoitti:
Kysyn ihan vilpittömästi, mitä muuta apua tahdot kuin terapeuttisi ehdottaman avioeron?
Jotain sellaista tukea / apua/ ymmärrystä /terapiaa joka veisi pois sen tunteen että sekoan, jos yritän erota. En pysty kuvailemaan sitä tunnetta. Kun ajattelen eroa tai suunnittelisin sitä minusta fyysisesti tuntuu että haluan satuttaa itseäni. Niin mahdottomalta se ero tuntuu. Varmaan siksi että ei ole voimia siihen, olen menettänyt oman arvionti kyvyn, kärsin henksisistä ongelmista. Mutta tukea ja apua siihen ydinasiaan kuinka lähteä tällaisesta suhteesta ilman sitä tunnetta että se on mahdotonta tai sekoan jos lähden.. tämä kuulostaa aivan hullulta, tiedän.
Ap, ota yhteyttä kriisikeskukseen. Niitä löytyy monista kaupungeista. Henkisen väkivallan uhreille on myös olemassa vertaistukifoorumi. Kun saat jollekulle kerrottua niin hieman helpottaa. Nyt helpotat itse hiljaa olemalla sitä myyräntyötä. Se pitää tuoda päivänvaloon jotta saa apua.
Tiedän tuon tunteen ja ahdistuksen. Elin 7 v hyväkskäyttösuhteessa aikoinaan ja yritin lähteä ja hakea apua monta vuotta mut vaan naurettiin ja pidettiin hulluna, jopa ammattilaisten taholta. Jälkeenpäin koitin saada tyyppiä ja lähipiiriään vastuuseen mut ku laki jopa suojelee rikoksentekijää ja hänen lähipiiriään.... mietin yhä että olisiko parempi olla kuolla pois sittenkin ku joudun edelleen kärsimään terapiastani huolimatta vaikka se k...pää kuolikin jo muutama vuosi sitten. Elän traumaperäisen stressihäiriön kanssa lopun ikääni.
Olen kokeillut joitakin apuchatteja netissä, mm. Kirkon tarjoamaa ja olen saanut ainakin ymmärtävän suhtautumisen, vaikken välttämättä mitään ihan konkreettisia neuvoja. Turvakotipalveluiden piiriin kehotan kääntymään, heillä on ainakin kunnon kokemusta.
Olet varmasti traumatisoitunut. Jostakin sinun on löydettävä sisältäsi se vahvuus tehdä ero kaltoinkohtelijaan. Keinot ovat vain sinun löydettävissä. Tuo sekoaminen ja oikeastaan sen tunne on aika tavallinen erotilanteissa. Siksi näissä riippuvuussuhteissa palataan usein monta kertaa takaisin ennen lopullista eroa. Kuitenkin kaikki yritykset vievät lopullista eroa kohti.
Löytäisitkö uuden terapeutin, kun prosessi ehkä loppui liian aikaisin eikä päässyt riittävän syvälle? Tiesikö mies terapiasta? Teit varmaan oman ratkaisun ryhtyä terapiaan mahdollisesta vastustuksesta ja arvostelusta huolimatta, joten kyky on tallella.
Ei se kuulosta hullulta. Olet kokenut väkivaltaa ja reagoit siihen. Se kuuluu asiaan. Kaikki tuo mitä sanoit, on totta: on todella vaikeaa lähteä, kun ei ole niitä voimavaroja ja luultavasti väkivallan tekijä on syöttänyt mieleesi valheen, että et pysty tai et pärjää ilman häntä. Se on valhe. Sinä olet pärjännyt ennen hänen tapaamistaan - ja sinä pärjäät myös myöhemmin. Et ole seonnut etkä sekoamassa vaan sulle on tehty pahaa.
Onko mahdollista ottaa pieni breikki tilanteeseen? Jos et pysty juuri nyt lähtemään, niin ota aikalisä. Onko jotain muuta, mitä voit tehdä hyvinvointisi eteen juuri nyt? Jos sinulla on vielä ystäviä, onko heitä mahdollista tavata? Onko mahdollista aloittaa uusi harrastus tai palata terapiaan? Tai lukea esim kiinnostavia kirjoja? Voit sopia itsesi kanssa, että palaat eroon kuukauden kuluttua. Jos olet fyysisesti turvassa, voit vetää henkeä hetken.
Traumaterapiaa voisi varmaan saada edes jonottamalla.
Naisten linja on myös tosi hyvä ❤️ Nollalinja on toinen, sinne voi soittaa 247, mutta naisten linjalla on myös pari kertaa viikossa chat, sitten on tukihenkilötoimintaa ja verkkoryhmä ja kaikkea sellaista 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain sellaista tukea / apua/ ymmärrystä /terapiaa joka veisi pois sen tunteen että sekoan, jos yritän erota. En pysty kuvailemaan sitä tunnetta. Kun ajattelen eroa tai suunnittelisin sitä minusta fyysisesti tuntuu että haluan satuttaa itseäni. Niin mahdottomalta se ero tuntuu. Varmaan siksi että ei ole voimia siihen, olen menettänyt oman arvionti kyvyn, kärsin henksisistä ongelmista. Mutta tukea ja apua siihen ydinasiaan kuinka lähteä tällaisesta suhteesta ilman sitä tunnetta että se on mahdotonta tai sekoan jos lähden.. tämä kuulostaa aivan hullulta, tiedän.
Okei, nyt ymmärrän. Haluat siis tukea siihen eroa edeltävään aikaan ja apua ja tukea konkreettisiin ja henkisiin puoliin. Oletko sanonut tästä suoraan terapeutillesi? Juuri noilla sanoilla, mitä täällä sanoit? Jos olet ja hän ei auta, on aika vaihtaa terapeuttia. Pyydä joku, joka on perehtynyt tällaisiin asioihin.
Voit soittaa Nollalinjalle turvallisesti, nimettömänä ja maksutta. 080 005 005
Puhelusta ei jää tietoa esimerkiksi puhelinlaskuun. https://www.nollalinja.fi/
Nollalinjalla sinulle vastaa ammattilainen, joka osaa auttaa sinua juuri tuonkaltaisen ongelman kanssa, eikä sinulle sanota vain "ota ero".
Soitathan tänne, kun olet turvallisessa paikassa? Älä jää yksin asiasi kanssa.
Saat tarvittaessa apua myös täältä:
Valtakunnallinen kriisipuhelin
09 2525 0111 Avoinna 24h joka päivä
Tai chattaamallta täältä https://mieli.fi/fi/verkossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuon tunteen, minä olen useamman kerran menettänyt muistini ja jouduin psykoosiin kun koitin lähteä. Niistä kerroista jouduin suljetulle. Kaikki minussa yritti tuhota minut. Olin kuin jostain elokuvasta aivopesty tuhoamaan itseni jos yritin lähteä. En edes ymmärrä miten ex mieheni sai minut ehdollistettua jo muutamassa kuukaudessa täysin tahdottomaksi vihannekseksi jolla ei ollut omaa tahtoa. Olin tämän henkisen tilan vankina vuosia ja tein valintoja itseäni vastaan.
Oma tilanteeni ratkesi lopulta hieman poikkeavasti, mutta sinuna soittaisin turvakotiin ja sopisin jonain rauhallisena hetkenä pois hakemisesta kun mies ei ole kotona. Selitä heille tilanteesi. Siellä olet valvonnassa ja turvassa jos ja kun psyyke hajoaa. Ja sitten, et vain enää mene ikinä missään tilanteessa ja tapauksessa takaisin. Joutuisit elämään kaiken uusiksi ja sitä ei todellakaan halua kokea. Lopulta sitä alkaa pelätä enemmän kuin omaa miestään.
soita turvakotiin. Minua auttoi kuulla että henkisen väkivallan uhrikin voi paeta turvakotiin. Väkivaltaa kokeneiden naisten turvakoti missä olin, sieltä käsin ei oltu väkivallantekijään yhteydessä. Siellä oli 24/7 mahdollisuus keskustellä työntekijän kanssa. Pääsin elämässä eteenpäin. Vaikka sekoaisit siellä, sinulla on apu ja tuki lähellä. Lääkäriltä lääkkeet tarvittaessa,
muistan r- u- ... k. ouksin. voimia!
Soita turvakotiin. Siellä osaavat hyvin arvioida tilannettasi ja neuvoa. Henkisen väkivallan takia voi mennä turvakotiin, olin itsekin viime kesänä.
Myös naistenlinja.fi on hyvä.
Voimia sinulle ❤️
Sinun on itse lähdettävä. Vaikka turvataloon aluksi.