Virheellinen EKG, kokemuksia?Tai hoitajaa paikalla?
Sydänfilmissäni oli st tason nousu, joka toisen lääkärin mielestä oli pieni mutta tutkittava. Liittyi rinnan alueen kipuun. Toinen lääkäri otti EKG hieman myöhemmin jossa tuota nousua ei ollut vaan ekg oli normaali. Eikä mikään verikoe tms viitannut infarktiin. Hän oli sitä mieltä että kyseessä oli alunperin virhe ekg:ssä tai virhetulkinta. Kuinka tällainen on mahdollista?
Kommentit (25)
Voiko lääkäri siis tulkita virheellisesti ekg:n jos siihen on tullut tuollainen häiriö? Eikö sitä huomaa jostain muusta kohdasta?
Vierailija kirjoitti:
julkaistu 11.10.2004/Väitöskirjat
Terveydenhuollossa potilasasiakirjoihin hyväksyttyjen EKG-käyrien eli sydänfilmien teknisessä laadussa oli havaittavissa puutteita. Näitä häiriöitä ja virheitä olisi voitu poistaa tai vähentää tutkimustilanteissa. Puutteet johtuivat potilaan jännityksestä tai liikkumisesta, tutkimusympäristöstä tai hoitajan työskentelyvirheistä rekisteröinnin aikana.
Lääkärit eivät olleet pyytäneet uusia EKG-käyriä virheellisten tai häiriöllisten EKG-käyrien tilalle. Suomessa rekisteröidään noin 1,5 miljoonaa EKG-käyrää, joten jopa sadoissa tuhansissa käyrissä saattaa esiintyä näitä häiriöitä ja virheitä, jotka hidastavat ja estävät luotettavan tulkinnan tekemistä. EKG-käyrissä esiintyneet puutteet selittyvät osittain hoitajien taitojen puutteilla ja osittain sillä, että häiriöiden määrää arvioidaan lievin asteikoin.
Monesti tuollaiset häiriöt saadaan pois jos EKG:n ottaa uudestaan, mutta siinä menee aikaa. Jos labrassa EKG:n odotusaika venyy niin siitä saattaa tulla kiukuttelua joltain kollegalta, asiakkaalta tai terveysaseman puolelta mutta laadusta harvoin tulee mitään palautetta.
Sellaiset eivät kuitenkaan aiheuta ST-tason nousua.
Mistä tuollainen sitten voisi johtua? Toinen lääkäri oli tosiaan sitä mieltä että muutos ei ollut alunalkaenkaan merkittävä. Jostain luin äsken että lihasvärinä tms voisi joskus aiheuttaa myös st nousua filmille. Outoa kyllä mielestäni.
Kahden ekg:n välillä siis noin tunti. Ottaja eri.
Minullakin oli pientä st-nousua kahdessa kytkennässä. Näiden kummankin sydänfilmien välissä on muutama vuosi. Toinen otettiin kun oli kova rintakipu. Silti sanottiin, että sydänfilmit ovat normaalit ja minulle on vain ominaista pieni st-nousu. Mikään ei selittäny kovaa rintakipua. Pitkään meni kuitenkin kun olo oli normaali, monta kuukautta. Hoitona oli verenpaineen oma seuranta. Röntgenkuvissa näkyi normaali sydän ja keuhkot. Muihin tutkimuksiin ei laitettu.
Voisiko joku asiantuntija selittää tätä st-nousu asiaa? Milloin st-nousu on vaarallista ja milloin harmitonta? Pieni st-nousu kun ei ole mitenkään vaarallista, näin sanottiin minulle. Tuudittauduin tähän ajatukseen. Viimeisin Ekg on otettu kun verenpaine !90/110 ja oli kova rintakipu. Muuten olen perusterve. Lääkäri kehoitti vaan stressiä välttämään ja ohjasi keskusteluavun piiriin.
Minun mielestä jos on infarti, st-nousu näkyy kaikissa kytkennöissä huomattavana nousuna. 12-kytkentäinen EKG.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä jos on infarti, st-nousu näkyy kaikissa kytkennöissä huomattavana nousuna. 12-kytkentäinen EKG.
Jos näkyisi kaikissa kytkennöissä, niin kaikki sepelvaltimot olisivat tukossa...
ai verenpaine 190/110 vai 90 /110?
Vierailija kirjoitti:
ai verenpaine 190/110 vai 90 /110?
Nyt valot päälle!
Siis 190/110. Anteeksi kirjoitusvirhe.
Kysymys st-noususta kirjoitti:
Eikö noilla paineilakaan saa muuta kuin ohjauksen keskusteluavun piiriin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö noilla paineilakaan saa muuta kuin ohjauksen keskusteluavun piiriin?
aika korkeet on t. sh
Täällä Joensuussa ei pääse tutkimuksiin ennenkuin pitää olla henkihieverissä ja kuolemassa tai jonkun tapaturman uhri. Itse olen olen kaksi kertaa ollut viime hetkillä sairaalassa "pelastettavana" muun asian takia, kun terveyskeskuksessa ei ole toimittu asianmukaisesti. Sen takia epäilee kovasti mitä sanotaan. Nyt tuli sitten tämä st-nousuasia ja rintakipu. Tutkimuksiin ei laiteta kovin helposti. Kuollut ihminen on halvempi yhteiskunnalle, johon ei tarvitse suunnata enää yhteiskunnan varoja. Edes työikäinen ei pääse tutkimuksiin vaan tehdään ennemmin työkyvytön. Pohjois-Karjalan keskus-sairaalakin on investoinut isolla rahalla tilojaan ja laitteitaan, mutta sinne ei haluta oikein ketään laittaa tutkimuksiin.
Mulla on kahdesti sydänfilmi näyttänyt että ”infarkti käynnissä” ja hoitaja juossut kiivaasti lääkäriä hakemaan.
Molemmilla kerroilla aiheeton hälytys. Mulla on jotenkin ”poikkeavan mutoinen kammio” tjsp ja jos sen elektrodin liimaa parikin milliä vinoon tai väärin niin se antaa jonkun sellaisen väärän kaiun ja piirtää infarktinäyrää.
En ole enää huolissani kun tuo on käynyt jo pari kertaa.
Korkea verenpaine vaatii hoitoa lääkehoitoa mutta vaarana on ettei lääke sovi / sivuoireet . Lopeta heti kofeiini ja liika sokeri . Sydän filmin ottaja voi olla opiskelija joten sekin pitää ottaa huomioon .
Mittaatko verenpainetta myös kotona? Kunnollisella olkavarsimittarilla?
Noilla paineilla pitäisi olla verenpainelääkitys.
julkaistu 11.10.2004/Väitöskirjat
Terveydenhuollossa potilasasiakirjoihin hyväksyttyjen EKG-käyrien eli sydänfilmien teknisessä laadussa oli havaittavissa puutteita. Näitä häiriöitä ja virheitä olisi voitu poistaa tai vähentää tutkimustilanteissa. Puutteet johtuivat potilaan jännityksestä tai liikkumisesta, tutkimusympäristöstä tai hoitajan työskentelyvirheistä rekisteröinnin aikana.
Lääkärit eivät olleet pyytäneet uusia EKG-käyriä virheellisten tai häiriöllisten EKG-käyrien tilalle. Suomessa rekisteröidään noin 1,5 miljoonaa EKG-käyrää, joten jopa sadoissa tuhansissa käyrissä saattaa esiintyä näitä häiriöitä ja virheitä, jotka hidastavat ja estävät luotettavan tulkinnan tekemistä. EKG-käyrissä esiintyneet puutteet selittyvät osittain hoitajien taitojen puutteilla ja osittain sillä, että häiriöiden määrää arvioidaan lievin asteikoin.