Myoomien hoito?
Kokemuksia myoomien hoidosta? Minulla löyty vuosi sitten kolme myoomaa, yksi n 4cm ja pari pientä. Ei ole aiheuttanut runsaita tai kivuliaita kuukautisia, mutta ylimääräsiä välivuotoja. Olen menossa nyt ens viikolla gynelle ja alkanu jännittään mitä tapahtuu. Jotenkin pelottaa ajatus että näitä alettaisiin leikkaan, ei tokikaan vielä ens viikolla mutta jos sitä ehdotetaan. Olen vasta 30 vuotias lapseton..
Mitä muita vaihtoehtoja on hoitaa kuin leikkaus? Onko koskaan käynyt niin että ne häviäisi itsekseen?
Kommentit (11)
Eivät häviä itsestään. Itseltäni leikattiin 4cm myooma nukutuksessa. Oli sellaisessa sijainnissa että oli pakko leikata pois. Leikkaus oli kivuton ja toipuminen nopea!
Miten teillä todettiin nuo myoomat? Miten niitä tutkittiin?
Itselläni epäilen näitä runsaaksi tulleiden kuukautisten vuoksi, mutta en ole vielä uskaltanut lääkäriin tilata aikaa. Hirvittää...
Mulla poistettiin koko kohtu vuonna 2014, olin 42 -vuotias. Olen ollut tyytyväinen.
Ihan normaali ultra sisätutkinta ja todettiin iso myoma ja sitten poistettiin koko kohtu.
Sain noin 4 vuotta sitten kaksi keltarauhaslääkekuuria, vuoto loppui eikä ole ollut mitään vaivaa sen jälkeen. Ymmärtääkseni myooma ei ollut kovin iso, mutta vuoto oli.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali ultra sisätutkinta ja todettiin iso myoma ja sitten poistettiin koko kohtu.
Eli ultra tehtiin sisäkautta? Ei varmaan onnistu tällainen ihan perustklääkärillä... Mitenkähän gynekologilla? Vai onko näissäkin aina erikseen "ultraaja", joka siten laittaa vain tulokset eteenpäin...
Mitenkäs tuo leikkaus on thety teillä? Nukutus aina vai ei tarvetta? Tähystämällä vatsanpeitteiden läpi vai alakautta?
Tyhmiä kysymyksiä tiedän, mutta tyhmät on pelotkin...
Kannattaa mennä gynelle jos on jotain oireita. Minä kävin tk-lääkärillä joka oli vain sitä mieltä että se on varmasti klamydia. Ei ollut, vaan gyne yksityisellä löysi 9cm myooman, mikä poistettiin myöhemmin tähystämällä nukutuksessa vatsanpeitteiden kautta, koska myooma oli kohdun ulkoseinämässä.
Oireina erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja kierto lyheni 20 päivään,mutta kaikki oireet hävisi heti leikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sain noin 4 vuotta sitten kaksi keltarauhaslääkekuuria, vuoto loppui eikä ole ollut mitään vaivaa sen jälkeen. Ymmärtääkseni myooma ei ollut kovin iso, mutta vuoto oli.
Olitko minkä ikäinen, kun se todettiin?
Käyttäjä37174 kirjoitti:
Kannattaa mennä gynelle jos on jotain oireita. Minä kävin tk-lääkärillä joka oli vain sitä mieltä että se on varmasti klamydia. Ei ollut, vaan gyne yksityisellä löysi 9cm myooman, mikä poistettiin myöhemmin tähystämällä nukutuksessa vatsanpeitteiden kautta, koska myooma oli kohdun ulkoseinämässä.
Oireina erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja kierto lyheni 20 päivään,mutta kaikki oireet hävisi heti leikkauksen jälkeen.
Kiitos vastauksestasi. Luulen, että kokeilen ensin sitä tk-lääkäriä, varmaan tulee paljon edullisemmaksi mahdolliset leikauksetkin sitte. Opiskelijalla, kun ei niitä tuloja kovin ole...
Yksityinen gyne laittaa lähetteen julkiseen erikoissairaanhoitoon missä leikkaukset hoidetaan.
Askorbiinihappo pois kaikesta, se lisää vuotoa.