voiko maskin heittää pois heti rokotteen saatuaan?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi menee ennenkuin rokote toimii.
Eli itseä pitää suojata vielä kuukausi. Muita suojaat pidempään käyttämällä maskia. Koska on mahdollista, että sinä olet tartuttaja.Minä aion pitää maskia siihen asti, kun kaikki halukkaat on rokotettu. Rokottamattomista en aio kantaa huolta.
Voit lopettaa jo aiemmin. Se vaippa päässäsi ei suojaa ketään. On täysin yhdentekevää miten narsistisen hyvesignalointisi hoidat. Muiden terveyteen se ei vaikuta.
Miksi sitten kirurgit käyttävät maskia? Jos se ei suojaa ketään.
Suojatakseen mahdollisten sylkiroiskeiden menemistä avohaavaan, en ole kaupassa vielä nähnyt ketään ammottavan avohaavan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä disinformaatiota levittävä maskikusipää. Sisäistä tämä SUOMALAISEN ASIANTUNTIJAN näkeys. Ei ole youtubesta, ei ole roskalähteistä, eikä ole salaliittoteoria niin on vaikea ymmärtää kun järkeä on vähän, tiedän. Sinulle varmaan hiton vaikeaa. Mutta koita jaksaa lukea ajatuksella.
Koronavirus
Kohutun maskiselvityksen tehnyt professori kiistää poliittisen ohjauksen – tulos maskien vähäisestä hyödystä "ei ole muuttunut mihinkään"
Epäluottamuslausetta ministeri Krista Kiurulle (sd.) esittänyt kokoomus syyttää tätä maskien käytön hyötyjen perustelujen ohjailusta keväällä. STM:n mukaan suositusta on tarkasteltu epidemiatilanteen muuttuessa. Emeritaprofessori Marjukka Mäkelä kertoo, että uutta tutkimusnäyttöä kasvomaskien hyödyistä ei ole saatu. STM:n kevään selvityksen aineistosta heinäkuussa tehty uusi analyysi puolsi maskien käyttöä, mutta Mäkelän mielestä se tehtiin tarkoitushakuisesti."Ei uutta tutkimusnäyttöä"
Emeritaprofessori Mäkelä kertoo, että maskien käytön hyödyistä ei ole tullut uusia satunnaistettuja tutkimuksia keväisen selvityksen jälkeen.– Johtopäätös ei ole muuttunut mihinkään. Kaiken kaikkiaan ei ole uutta tutkimusnäyttöä siitä, että maskit väestössä käytettyinä vaikuttaisivat infektion leviämiseen, Mäkelä kertoo.
– Ministeriö pyysi selvitykseen juuri satunnaistettuja tutkimuksia, koska ne antavat luotettavimman ja vähiten harhaa sisältävän vastauksen.
Mäkelän mukaan katsauksia on tehty myös havainnoivista tutkimuksista, joissa ihmiset ovat käyttäneet maskeja omalla tavallaan ilman vertailuryhmää.
– Tiedetään, että tällaisessa tutkimusasetelmassa saadaan paljon todennäköisemmin positiivinen tulos.
Kesälomakauden lopussa koronatartuntojen määrä alkoi kasvaa Suomessa. Heinäkuun lopussa STM:n selvityksen aineistosta julkaistiin ulkopuolinen tutkimus, jonka tulos puolsi maskien käyttöä.
Mäkelän mukaan uusi analyysi aineistosta oli tehty tarkoitushakuisesti.
– Siihen oli valittu vain tietyt osat meidän löytämistämme tutkimuksista ja käytetty metodeita, joilla saatiin näyttämään siltä, että maskeilla olisi vaikutusta, Mäkelä sanoo.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jmv.25846
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0269749120334862
https://spj.sciencemag.org/journals/research/2020/7286735/?origin=ebdb2…
Tässä on maski jolla suojaudutaan viruksia vastaan, kirurgin maski toimii siis bakteereille ei viruksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pääseekö maskeista, turvaväleistä ja eristäytymisestä edes ensi vuonna. Niin moni kieltäytyy rokotuksesta ja kai niitä on pakko vältellä :/ Eli kaikkia kun ei tiedä ketä ne on. Ja kuitenkin rokottamisessa ja sen vaikutusten tutkimisessa kestää.
Mitäpä veikkaat sitten tapahtuvan kun kaikki on rokotettu? Olisiko uusi muunnos tullut johon tarvitaan uusi rokote? Millä todennäköisyydellä asetetuista rajoituksista poistutaan? Oikeasti nyt. Mieti vähän. Pliis.
Tämä on minun mielestäni suurin ongelma tässä. Jaksan kyllä pitää vielä maskia yms yms, ja Vaikka olen rokotevastainen niin täm’n rokotteen otan, mutta en kestä, jos tää jatkuu ja jatkuu viruksen muuttuessa.
Vierailija kirjoitti:
Eli itseä pitää suojata vielä kuukausi. Muita suojaat pidempään käyttämällä maskia. Koska on mahdollista, että sinä olet tartuttaja.Minä aion pitää maskia siihen asti, kun kaikki halukkaat on rokotettu. Rokottamattomista en aio kantaa huolta.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pääseekö maskeista, turvaväleistä ja eristäytymisestä edes ensi vuonna. Niin moni kieltäytyy rokotuksesta ja kai niitä on pakko vältellä :/ Eli kaikkia kun ei tiedä ketä ne on. Ja kuitenkin rokottamisessa ja sen vaikutusten tutkimisessa kestää.
Itse käytän maskia tasan niin kauan kuin kaikki halukkaat on rokotettu. Jos joku ei halua ottaa niin oma vikansa, heidän takiaan en tasan varmasti aio maski päällä kulkea.
joo, samalla kun heität menemään toivon siitä että saisit viettää huolettoman loppuelämää vailla pelkoa sivuvaikutteista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit lopettaa jo aiemmin. Se vaippa päässäsi ei suojaa ketään. On täysin yhdentekevää miten narsistisen hyvesignalointisi hoidat. Muiden terveyteen se ei vaikuta.
Bakteeri ei mene maskista läpi, virus menee. Bakteeri avonaiseen leikkaushaavaan on aika huono juttu jos et tätä tiennyt.
Olen eri mieltä, ja tutkimusaineistona on minä itse.
Yleensäolen vuosittain 3-4 räkätaudissa. Aina, joka vuosi, siis paha räkätauti. Nyt minulla ei ole koko vuonna ollut mitään. Ei ainuttakaan pientäkään nuhaa.
Olen kulkenut normaalisti, mutta maski ollut päässä. Muita sanottavia varotoimenpiteitä en ole tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bakteeri ei mene maskista läpi, virus menee. Bakteeri avonaiseen leikkaushaavaan on aika huono juttu jos et tätä tiennyt.
Yleensäolen vuosittain 3-4 räkätaudissa. Aina, joka vuosi, siis paha räkätauti. Nyt minulla ei ole koko vuonna ollut mitään. Ei ainuttakaan pientäkään nuhaa.
Olen kulkenut normaalisti, mutta maski ollut päässä. Muita sanottavia varotoimenpiteitä en ole tehnyt.
Niin, et ole varmaankaan lisännyt käsienpesua tai liikkunut vähemmän ihmisten ilmoilla?
Tai johtuisiko siitä, että ihmiset ovat pienen nenän vuotamisenkin takia jääneet kotiin eikä liikkuneet muiden joukossa, kun taas aiemmin liikuttiin pienessä flunssassa ihan normaalisti? Sen voin kertoa, että maskilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi jättää pois, koska muutenkaan ei ole mikään velvollisuus pitää maskia. Itse en ole monta kertaa pitänyt tähänkään mennessä ja rokote kun tulee, en näe enää mitään syytä käyttää.
Just. Voiko ihminen olla tyhjääkin tyhmempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, et ole varmaankaan lisännyt käsienpesua tai liikkunut vähemmän ihmisten ilmoilla?
Tai johtuisiko siitä, että ihmiset ovat pienen nenän vuotamisenkin takia jääneet kotiin eikä liikkuneet muiden joukossa, kun taas aiemmin liikuttiin pienessä flunssassa ihan normaalisti? Sen voin kertoa, että maskilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
En sanottavammin ole muuttanut toimintaani. Toki se voi johtua muistakin ihmisistä, mutta aika lailla tuolla Itiksessä ihmisiä liikkuu. Aiemmin maskeja oli joka toisella. Nykyään ulkomaalaiset ovat ilman maskia, suomalaisilla maskit.
Selkein nimittäjä on maski. Se on koko ajan.
Toiseksi selkein on käsienpesu, jota tein ahkerasti maaliskuussa, mutta sen jälkeen vähemmän ahkerasti.
Kolmantena käsidesi kaupoissa, mutta niitä olen alkanut käyttää vasta nyt.
Tungoksiim en ole koskaan elämässäni mennyt. Inhoan väkijoukkoja. Enkä koskaan ole painanut hissiä sormenpäällä tai pitänyt kättä liukuportaiden käsinojalla.
Sinä disinformaatiota levittävä maskikusipää. Sisäistä tämä SUOMALAISEN ASIANTUNTIJAN näkeys. Ei ole youtubesta, ei ole roskalähteistä, eikä ole salaliittoteoria niin on vaikea ymmärtää kun järkeä on vähän, tiedän. Sinulle varmaan hiton vaikeaa. Mutta koita jaksaa lukea ajatuksella.
Koronavirus
Kohutun maskiselvityksen tehnyt professori kiistää poliittisen ohjauksen – tulos maskien vähäisestä hyödystä "ei ole muuttunut mihinkään"
Epäluottamuslausetta ministeri Krista Kiurulle (sd.) esittänyt kokoomus syyttää tätä maskien käytön hyötyjen perustelujen ohjailusta keväällä. STM:n mukaan suositusta on tarkasteltu epidemiatilanteen muuttuessa. Emeritaprofessori Marjukka Mäkelä kertoo, että uutta tutkimusnäyttöä kasvomaskien hyödyistä ei ole saatu. STM:n kevään selvityksen aineistosta heinäkuussa tehty uusi analyysi puolsi maskien käyttöä, mutta Mäkelän mielestä se tehtiin tarkoitushakuisesti.
"Ei uutta tutkimusnäyttöä"
Emeritaprofessori Mäkelä kertoo, että maskien käytön hyödyistä ei ole tullut uusia satunnaistettuja tutkimuksia keväisen selvityksen jälkeen.
– Johtopäätös ei ole muuttunut mihinkään. Kaiken kaikkiaan ei ole uutta tutkimusnäyttöä siitä, että maskit väestössä käytettyinä vaikuttaisivat infektion leviämiseen, Mäkelä kertoo.
– Ministeriö pyysi selvitykseen juuri satunnaistettuja tutkimuksia, koska ne antavat luotettavimman ja vähiten harhaa sisältävän vastauksen.
Mäkelän mukaan katsauksia on tehty myös havainnoivista tutkimuksista, joissa ihmiset ovat käyttäneet maskeja omalla tavallaan ilman vertailuryhmää.
– Tiedetään, että tällaisessa tutkimusasetelmassa saadaan paljon todennäköisemmin positiivinen tulos.
Kesälomakauden lopussa koronatartuntojen määrä alkoi kasvaa Suomessa. Heinäkuun lopussa STM:n selvityksen aineistosta julkaistiin ulkopuolinen tutkimus, jonka tulos puolsi maskien käyttöä.
Mäkelän mukaan uusi analyysi aineistosta oli tehty tarkoitushakuisesti.
– Siihen oli valittu vain tietyt osat meidän löytämistämme tutkimuksista ja käytetty metodeita, joilla saatiin näyttämään siltä, että maskeilla olisi vaikutusta, Mäkelä sanoo.
https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000007483222.html