Mua pelottaa tuleva synnytys niin etten voi ajatella mitään muuta
Tuntuu että sekoan, pelkään että kuolen ja vaiva kuolee ja jos ei kuolla niin se on muuten vaan ihan liian kivuliasta ja nöyryyttävää.
En saa kunnolla nukuttua, olen aivan kamala miehelle ja isommille lapsille, mietin jopa että mieluummin tapan itseni kuin synnytän ja kadun että halusin vielä yhden lapsen.
Aikaisemmat synnytykset ovat olleet aivan kamalia, pelkopolilla minua ei oteta todesta, aivan turhia käyntejä joiden jälkeen olen vain enemmän paniikissa.
Haluaisin sektion (yhdestä kiireellisestä sektiosta kokemus ja oli paras synnytys) mutta sekin pelottaa (tosin paljon vähemmän) eikä pelkopolin lääkäri nähnyt sitä mahdollisena lainkaan.
Pelkään sitä hetkeä kun synnytys alkaa ja että sekoan ja tapan itseni siihen paikkaan. Sairaalaan en halua mennä.
Kaduttaa niin paljon että olen raskaana!
Laskettu aika on parin viikon päästä ja sekoan!
Kommentit (40)
Sulla on selvästi vähän muitakin ongelmia kuin tämä synnytyspelko. Anna kun arvaan, kontrolloinnin tarvetta, ahdistuneisuutta, pelkoja.
Millaisia käyntejä sulla on ollut siellä pelkopolilla? Vain kätilöllä vai lääkärillä myös? Mites neuvolan th, onko sulla hyvä suhde häneen?
Oon itse myös pelkosynnyttäjä ja l.a. kahden viikon päästä.
Pyydä neuvolasta päästä psykologille nopeasti. Voi olla vaikeaa näin nopealla aikataululla, mutta yritä. Olisi tosi tärkeää, että saisit apua. Harmi, ettei neuvolasta tai pelkopolilta sinua ole jo aiemmin ohjattu jonnekin parempaa apua saamaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:03"]Millaisia käyntejä sulla on ollut siellä pelkopolilla? Vain kätilöllä vai lääkärillä myös? Mites neuvolan th, onko sulla hyvä suhde häneen?
[/quote]
Lääkärillä vaan ja luulen etten viimeiselle käynnille edes mene koska tosiaan MITÄÄN apua en koe saaneeni, ennemminkin päinvastoin.
Kätilöä ehdotto että voisin mennä kätilön kanssa tutustumaan synnytyssaliin ja keskustelemaan kivunlievitysvaihtoehdoista, en halunnut. Olen siellä salissa ollut kitumassa monta kertaa ja kun ne kivunlievitykset ei vaan toimi (esim. epiduraali ei ole aina vain toiminut!).
Todella todella ahdistavaa, en ole uskovainen ihminen mutta joka ilta rukoilen ettei synnytys yön aikana alkaisi ja että lapsi vaikka kääntyisi perätilaan ja pääsisin sektioon sillä perusteella.
Ei kun ponnistat vaan, kun antavat luvan. Ei sen kummempaa. Vähäsen vaan vihlasee. Sitte se helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:03"]Millaisia käyntejä sulla on ollut siellä pelkopolilla? Vain kätilöllä vai lääkärillä myös? Mites neuvolan th, onko sulla hyvä suhde häneen?
[/quote]
Lääkärillä vaan ja luulen etten viimeiselle käynnille edes mene koska tosiaan MITÄÄN apua en koe saaneeni, ennemminkin päinvastoin.
Kätilöä ehdotto että voisin mennä kätilön kanssa tutustumaan synnytyssaliin ja keskustelemaan kivunlievitysvaihtoehdoista, en halunnut. Olen siellä salissa ollut kitumassa monta kertaa ja kun ne kivunlievitykset ei vaan toimi (esim. epiduraali ei ole aina vain toiminut!).
Todella todella ahdistavaa, en ole uskovainen ihminen mutta joka ilta rukoilen ettei synnytys yön aikana alkaisi ja että lapsi vaikka kääntyisi perätilaan ja pääsisin sektioon sillä perusteella.
[/quote]
Edellinen siis ap.
Ja neuvolan th on oikein mukava ja ymmärtäväinen mutta ä-polin lääkärit ihan kamalia.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:13"]Ei kun ponnistat vaan, kun antavat luvan. Ei sen kummempaa. Vähäsen vaan vihlasee. Sitte se helpottaa.
[/quote]
Voi nyt vittu.
Ap
Tarvitset keskusteluapua, ja pian. Ihan varmasti sinusta synnytyksessä huolehditaan hyvin ja kaikki sujuu parhain päin. Kunhan saat lapsen syliisi ajattelet varmasti asioita toisin. Voisitko saada (miehesi lisäksi) vielä tukihenkilön synnytykseesi?
Mä en usko että ap on tosissaan. JOs on aiemmin synnyttänyt, niin tietää tasan tarkkaan, että palkinto on kaiken kivun väärti. Epäilen, että on ensisynnyttäjä.
Sekoat? Tapat itsesi? Ap oletko sä sekoamassa?
Ponnistusvaihehan on se kriittinen paikka ja kauhein. Itse en ehtinyt edes pelätä naistenklinikalla kun tuli kiireellinen sektio. Toivoinkin sektiota mutta lääkäri sanoi että luonnollisella tavalla aloitetaan. Helppoa oli kun heinänteko. Senkus makaat ja kipuja ei tuntunut. Kaikki meni hyvin. ei komplikaatioita ei tulehduksia ei repeämiä. Noudatin ohjeita.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:03"]Millaisia käyntejä sulla on ollut siellä pelkopolilla? Vain kätilöllä vai lääkärillä myös? Mites neuvolan th, onko sulla hyvä suhde häneen?
[/quote]
[/quote]
Mikä sulla on ollut kauheaa niissä synnytyksissä?
Mulla on takana yksi synnytys, joka meni huonosti, koska supistukset loppuivat kohtutulehduksen takia. Lisäksi mulle annettiin kysymättä epiduraali, joka mielestäni vaikeutti synnytystä. Ponnistusvaihe kesti pitkään ja oli kivulias, vauva syntyi imukupilla (avustus kesti sekin 40 min.) ja mahasta painamalla. Mä en siis varsinaisesti pelkää sitä "normaalia" synnytyskipua eli supistuskipua, vaan toimenpiteitä ja sitä, että se vauva ei tule ulos sieltä.
Mä oon sitä mieltä, että sun kannattais keskustella niistä kivunlievitysvaihtoehdoista, jos se kipu pelottaa. Ja mennä vielä sille viimeiselle käynnille ja sanoa, että haluat sektion, jos susta oikeasti siltä tuntuu.
En halua tyrkyttää omaa synnytysajatustani sulle, koska ne supistukset ja niiden kokeminen on niin yksilöllistä, mutta mulla kyllä auttoi avautumisvaiheessa tosi paljon liikkuminen, rentoutuminen hengityksen avulla (ja esim. leuan rentouttaminen) ja tavallaan sen kivun hyväksyminen. Mutta se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.
Sä saat sen sektion ku jaksat taistella, oikeesti! Nyt vaan pommitat pelkopolille, naistentauteihin, synnärille ja joka paikkaan kun raskauskin on noin loppusuoralla.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:03"]Millaisia käyntejä sulla on ollut siellä pelkopolilla? Vain kätilöllä vai lääkärillä myös? Mites neuvolan th, onko sulla hyvä suhde häneen?
[/quote]
[/quote]
Edellinen siis ap.
Ja neuvolan th on oikein mukava ja ymmärtäväinen mutta ä-polin lääkärit ihan kamalia.
[/quote] Sitä varten mä kysyin sitä th:ta, että mitä jos pyytäisit häntä soittamaan sinne synnärille? Hän on kuitenkin ammatti-ihminen.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:18"]
Mä en usko että ap on tosissaan. JOs on aiemmin synnyttänyt, niin tietää tasan tarkkaan, että palkinto on kaiken kivun väärti. Epäilen, että on ensisynnyttäjä.
[/quote]
Ai, mä olen kuullut puhuttavan, että lapsen saa pitää myös onnistuneen synnytyksen jälkeen.
Soita neuvolaan ja sano (ja itke, tolla fiiliksellä varmaan käy helposti) että tuleva synnytys ahdistaa niin paljon että ajattelet jatkuvasti itsetuhoisia ajatuksia. Että tarttis ehkä apua. Ja sit vaan toistat että et suostu synnyttämään alakautta. Ei kannata edes lähteä keskustelemaan vaihtoehdoista. T:pelkopolin tyytyväinen asiakas
Niin ja paykologille en mene lässyttämään mitään. Se jauhaminen ei muuta sitä tosiasiaa että aikaisemmat synnytykset eivät ole olleet onnistuneita eivätkä kivunlievitykset toimineet ja kerran oli hyvin lähellä ettei se vaUva (tämä tolle yhdelle näsäviisastelijalle) kuollut.
Miten tän sais enää peruttua?!?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:22"]
Sä saat sen sektion ku jaksat taistella, oikeesti! Nyt vaan pommitat pelkopolille, naistentauteihin, synnärille ja joka paikkaan kun raskauskin on noin loppusuoralla.
[/quote]sektio maksaa maltaita yhteiskunnalle joten synnytä niinku aina ennekin eli kivulla sinun pitää synnyttämän niinku vanha kirja kertoo
Voi vittu