apua? Voiko häihin mennä mustassa mekossa?
Kommentit (15)
Ei ole perinteisen hääetiketin mukaista pukeutua mustaan kuten ei valkoiseenkaan, mutta viime keväänä kun olin häissä niin siellä oli moni naisvieras mustassa. Joten ota siitä sitten selvää.
No tietenkin VOI, mutta on etiketin vastaista. Kuka niistä sitten välittää, onkin eri juttu. Itse en menisi. Kuulostaa lähinnä pikkujouluvaatetukselta, mutta toki riippuu materiaaleista ym.
Voit kysäistä morsiamelta, kuinka etikettitarkat heidän häänsä ovat.
Olen itse ollut peräti kaksissa häissä valkoisessa mekossa (jonka asustin mustilla vyöllä, bolerolla, kengillä ja sukkahousuilla) ja molempina kertoina kysyin asiaa etukäteen morsiamilta ja kumpikin morsian sanoi ettei todellakaan ole mekon värillä väliä :)
No se sääntöhän on ettei kokovalkeaan. Eli jos sinulla on musta bolero, ei kyse ole kokovalkeasta.
Älkääkä ainakaan laittako punasta!!! Herrajumala häväistys, olet maannut sulhasen kanssa iiiiiiiiik, heittäkää jo perseeseen nuo iänikuset säännöt. Järjellä voi ajatella, mutta vihaan tollasta kiihkoa
Mulla on ollut musta polvipituinen mekko. Siitä syystä kun muita häihin soveliaita mekkoja ei ollut. Olisihan mulla värikkäitä "bilemekkoja" mutta mielummin menen soveliaan pituisessa/antavassa mustassa mekossa kuin "tyrkky-pinkki-bilemekossa" :).
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 14:56"]
Voit kysäistä morsiamelta, kuinka etikettitarkat heidän häänsä ovat.
Olen itse ollut peräti kaksissa häissä valkoisessa mekossa (jonka asustin mustilla vyöllä, bolerolla, kengillä ja sukkahousuilla) ja molempina kertoina kysyin asiaa etukäteen morsiamilta ja kumpikin morsian sanoi ettei todellakaan ole mekon värillä väliä :)
[/quote]
ei kukaan morsian kehtaa kieltää sinua tulemasta valkoisessa, mutta silti voivat tykätä huonoa.
Jos tilanne on se, että sulla on musta juhlamekko valmiina, että raskisi ostaa uutta, mene vain. Laita jotain värikästä lisäksi, vaikka joku huivi, niin ei näytä hautajaisvieraalta. Sukkikset mielellään sitten ihonväriset.
Mielestäni voi hyvin mennä, jos asustaa värikkäästi.
Esim. ihonväriset sukkahousut, vyöksi monivärinen huivi jossa on graafisia kuvioita, jalkaan ne sähkönsiniset kengät ja hiuksiin suuri, punainen/oranssi (aito) kukka.
Voiskohan olla, että tuo etiketti muuttuu, kun ihmiset eivät enää koe, että vastaa nykypäivän käytäntöjä. Ärsyttää, kun aina otetaan etiketti esille. Ei se etiketti ole mikään luonnonlaki, vaan ihmisten käytöstavoista koottu yleistys, jonka joku on joskus keksinyt kirjoittaa julki. Nykyään on ihan ok mennä häihin mustassa mekossa. En tiedä, missä vaiheessa se ei ole ollut ok, esim. kun katselin kuvia vanhempieni hääjuhlasta 70-luvulta, näkyi sielläkin mustia mekkoja.
Perinteisen etiketin vastaista, mutta tuo etiketti on hyvin vanhanaikainen. Jos olisit minun häävieraanani mustassa mekossa, minua ei haittaisi pätkääkään.
Varmaan tuo, että häihin ei ole ok mennä mustassa, tulee kahdesta asiasta: Se on perinteinen surun väri ja joskus häämekon yleinen väri on ollut musta. Mutta ajat ja etiketti muuttuvat. Eiköhän olisi aika tehdä käytöksen kultainen kirja jo uusiksi.
Joo kannattaa laittaa sitten jotakin pirteää asustetta siihen kylkeen. Musta on kyllä aika synkkä :/ jos ei muuta ole niin toki sitten mentävä
Minäkin kallistuisin sen puolelle, että mustan asun voi laittaa, kunhan asukokonaisuuteen kuitenkin kuuluu myös jotakin värikästä. :)