Monissa kouluissa on sellainen meininki, että kousaamisjutuista vaietaan koulun maineen vuoksi...
Tervettä meininkiä tämä. Lakaistaan ongelma ja sitä ei ole.
Näin Tampereella eräässä koulussa jossa naisrehtori.
Kommentit (12)
Kuusamossa eräällä koululla ollaan harrastettu tätä 90-luvulta ja vieläkin jatkuu. Yksi rehtoreista ollut jopa eduskunnassa.
Käsittääkseni koulu ei koskaan voi lausua tai kertoa yksittäisen oppilaan asioista yhtään mitään julkisesti. Katsoppas kun meillä on yksityisyyden suoja. Kiusatun huoltajillekaan tai itse kiusatulle ei voida kertoa sitä, mitä kiusaajalle tapahtuu.
Punkaharjun ala-aste erityisesti. Entinen rehtori oli kyllä surkein ikinä. Et terkkuja vaan Paavolle! Ei kovinkaan hyviä muistoja sun ammattitaidosta.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni koulu ei koskaan voi lausua tai kertoa yksittäisen oppilaan asioista yhtään mitään julkisesti. Katsoppas kun meillä on yksityisyyden suoja. Kiusatun huoltajillekaan tai itse kiusatulle ei voida kertoa sitä, mitä kiusaajalle tapahtuu.
Ei voi yksittäisiä nimiä, mutta aika röyhkeää sanoa paikallislehtiin, että kiusaamista ei ole, kun samaan aikaan kun käsitellään erittäin vakavaa kiusaamista.
Kiusatut on selkärangattomia luusereita.
Totta. Kouluissa tapahtuu myös pahempaa ku kiusaamista josta vaietaan ja jopa kielletään kertomaan poliisille. Minut raiskattiin yläasteella koulun vessassa ja oli virhe kertoa opettajalle asiasta sillä asia haluttiin todellaki salata kaikilta. Jopa suoraan sanottiin et se ei tee koululle hyvää jos tällänen asia tulee ilmi. Jouduin olemaan 2v vielä tän kpään kanssa samassa koulussa ahdistuneena esittäen ettei mitään ole tapahtunut. Olis pitäny suoraan kertoa vanhemmille tai poliisille eikä opettajalle ikinä. Ois kpää joutunu vastuuseen siitä mitä mulle teki.
Mä olen tällekin palstalle joskus kirjoittanut, että kouluissa, joissa väitetään ettei ole kiusaamista, tehdään kaikki sen eteen, ettei kiusaamistapaukset paljastuisi. Omat pojat sattuivat huonomaineiseen kouluun yläasteelle, nuoremman kaveri haki vielä toiseen kouluun sen takia kun piti sitä poikien koulua huonomaineisena. Meillä silloisen asuinalueen rajalta oli kolme yläastetta alle 2 km päässä. Kuinka kävi? Poikien koulu oli hyvä. Siellä ei salattu kiusaamistapauksia ja niihin puututtiin. Huono maine tuli siitä, että ei yritetty painaa asioita villaisella. Sen sijaan nuoremman kaverin koulussa kävi niin, että hän vaihtoi vielä koulua kiusaamisen takia.
Kousaaminen on paha asia. Kousatuksi voi joutua, esimerkiksi jos ei oikein osaa kijoitaa.
8 lisää, että kannattaa olla matala kynnys tehdä rikosilmoitus ja ensin poliisille, sitten vasta ottaa asia esille koulussa. Ei koulu ole minkään erityissuojan piirissä rikosten suhteen. Jos on vähänkin väkivaltaa, se on rikos siinä missä missä tahansa muualla tapahtuva väkivalta. En ainakaan itse ole löytänyt laista mitään sellaista kohtaa, että koulussa tapahtuvia rikoksia saisi vähätellä millään perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kiusatut on selkärangattomia luusereita.
Itseäni kiusattiin kauan, kauan sitten kun olin 2. luokalla. Olin ainut lapsi, kiltti ja hiljainen.
Siedin sitä aikani kunnes kerroin isälleni itku kurkussa.
Sain ohjeet lyödä kasvoihin -suoraan nenään niin kauan kunnes kiusaaja lopettaa. Pelotti, mutta niin päätin tehdä.
Ja seuraavana päivänä tilaisuus tuli. En välittänyt kivusta vaan h a k k asin kiusaajaani nyrkillä kasvoihin kunnes näin pelon, ehkä jopa kauhun hänen kasvoillaan. Muistan sen yhä näitten vuosikymmenien jälkeen!
Se riemu kun tunsin olevani vahvempi ja sain ko s taa tuolla p a skiai se lle! Tajusin mikä voima väki vallalla voi olla kun sitä käyttää oikein.
Hän käpertyi nyyhkyttäväksi kasaksi ja itki. Jätti minut rauhaan ja hännystelijänsä myös -loppuaika siinä koulussa oli ihan ok ja tuo juttu unohdettiin puolin ja toisin.
Tuon opetuksen muistan yhä kun joku yrittää pomottaa -oli kyseessä sitten ihan kuka tahansa missä tahansa tilanteessa.
"Tajusin mikä voima väki vallalla voi olla kun sitä käyttää oikein."
Riskin väkivallan mahdollisuudesta tietysti ottaakin aina se kiusaaja. Se on osa sitä peliä. Nyt sai samalla mitalla takaisin.
En kyllä usko. Eikä se kiusaaminen muutenkaan koulusta johdu, vaan niistä häiriintyneistä oppilaista, joita ei voida millään lain sallimilla keinoilla pistää kuriin.
Olen aina ihmetellyt, että mikä saa osan ihmisistä kuvittelemaan, että opettajat tai rehtorit voisivat jollain keinoilla muuttaa sadististen ja luonnevikaisten lasten käytöstä. Ei voi. Ihmisistä 5 - 10 % on luonnevikaisia / rikollisia, ja he ovat sitä jo lapsena. Koulu on vaan jostain kumman syystä paikka, jossa he saavat poliittisen ideologian mukaan mellastaa rauhassa. Aika moni ope kuormittuu ja haaveilee alan vaihdosta tämän vuoksi.