Pärjääkö kitkarenkaalla jos on pieni jäinen ylämäki
Ei siis kovin jyrkkä mutta n. 20 asteen nousu? Onko toivoton homma kitkoille?
Kommentit (40)
Ei pärjää, mä vaihdan aina ylämäkien ajaksi nastat!
Vierailija kirjoitti:
Neliveto kunnon nastoilla ja tasauspyörästön lukolla. Luuserit sutii vielä valoissa kun mä oon jo seuraavissa.
Nimenomaan olet seuraavissa odottelemassa. Luuseri.
Jotain heikkoa itsetuntoa tommonen vissiin hetkellisesti kohottaa, mutta kyllä sulle muut vaan nauraa.
Vierailija kirjoitti:
kitkat pitää lähes joka kelissä paremmin kuin nastat. ja nastat menettävät pitonsa paljon nopeammin (parin vuoden vanhana kitkat ovat jo selvästi paremmat).
itse en ainakaan enää ikinä halua nastarenkaita autooni. se ärsyttävä rapina ja tieto siitä, että omalta osaltani pilaan teiden pinnat pitävät valinnan edelleen kitkoissa.
Nastarenkailla on parempi pito kuin kitkoilla. Kitkarenkaat on ihan riittävän hyvät, mutta on nastat paremmat jos pelkkää pitoa miettii. Nastarenkaat meluaa enemmän ja kuluttaa teitä pilalle. Siksi kitkoja suositaan.
Kitkat on ollut jo vuosikausia ja en vaihtaisi enää nastoihin. Ihan kirkkaalla jäällää nastoilla pääsee paremmin mutta ei kitkoilla kiinni jää. Pitää vain lähteä rauhallisemmin ettei rupea sutimaan. Täällä eteläisessä suomessa kun ei tuota talveakaan sen enempää nykyään ole ja tiet on suolattu aina liikaakin niin pärjää hyvin.
Vain yksi taisi huomata, että 20 asteen mäki on niin jyrkkä, ettei siitä pääse edes nastoilla, saati kesärenkailla, vaikka niitä nimittäisikin kitkoiksi.
Tee niin kuin minä.
Vaihde ykköselle ja kun renkaat sutii hyppää autosta pienen hiekkapussin kanssa ja kipitä pyörivien renkaiden kohdalle (minulla etuveto) ja kourallinen hiekkaa niiden ETUpuolelle ja sama toiselle puolelle, tosin siltä puolen kannattaa aloittaa ettei tule kiire takaisin rattiin. Jos mäki on kovin pitkä mutta suora, voi auton rinnalla hölkötellä varmuuden vuoksi hiekkapussi sylissä ja kun renkaat meinaa taas sutia kourallinen sinne. Ykkösellä vauhti ei hirveästi kerkii kiihtyä ja ainahan voit hypätä kyytiin takaisin jos väsyy liikaa. Harjoittele kuitenkin jossain ennen käytäntöä.
En tuosta ap:n mäestä sano mitään, mutta useamman talven olen ajanut kitkoilla. Alla takaveto-bmw ja ajan niin kaupungissa kuin maalla. Kertaakaan en ole jäänyt jumiin ja aina kun yrittää pihatiellä vähän leikkiä pidolla, auton luistonestot ym nekin torppaa kaikki peränheittoyritykset.
Juuri tänään jäisessä mäessä jännitin, pääsenkö kitkoilla ylös vai kuinka tässä käy. Vauhtia pari kymppiä ja muutamaan kertaan meni luistonesto päälle. Pääsin lopulta mäen yli, mutta aika ikävä tilanne olisi ollut, jos siinä olisi ollut vielä muita autoja takana hönkimässä.
Omassa autossa on nastat, mutta työautossa kitkat. En katso olevani niin mestarikuski, että omaan autoon uskaltaisin kitkat hankkia. Töissä ajan niillä kun on pakko, mutta kyllähän niiden kanssa on paljon epävarmempi olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiinpä kirjoitti:
Pärjään kuten hyvät kuskit pärjäävät. Kitkat eivät sovi kaikille, pitää osata ajaa autoa.
"Kitka on ammattikuskin valinta"
Juu varmasti on, mutta suurin osa ammattikuskeista ajaa raskaalla kalustolla, joissa hommii vielä jotenkuten valtavan massan lisäämän kitkan ansiosta. Samoin isot taksimersut ja volvot voi vielä myös olla riittävän suurimassaisia kitkakäyttöön.
Näillä nykyisillä entistä kevyemmeksi tehdyillä jokaperheen henkilöautoilla homma ei toimi sitten enää niin hyvin. Nykyiset pienet bensaturbomoottorit aiheuttaa sen, ettei useimpien keskiluokan autojen keulalla ole enää tarpeeksi massaa kitkarenkaiden tarpeisiin ja mites siinä käykään, kun kyseessä on kuitenkin vetävän pään renkaat...
No mulla on muutaman sadan kilon akku antamassa massaa. Ja kyllä olisi hiljaisessa sähköautossa nastat jotenkin typerä ratkaisu. Eikä niistä nastoista olisi varmaan paljoakaan jäljellä jonkin ajan jälkeen. Jerkkua kun on vähän toisella tavalla kuin tuhnuissa polttiksissa.
Et sitte mihinkään muualle "päätyny" julistamaan sähköauton omistusta.
Kaipa kitkoilla muuten pärjää, mutta vesijää, eli pakkasen jälkeen kun pikkuisen lämpiää, niin kitkat ovat aika mitättömät.
PS. Kymmenen vuoden aikana kolme vaaratilannetta kitkoilla, eikä yksikään päätynyt edes peltikolhuun. Vesijäiseen ylämäkeen jäi kyllä yrittämättäkin ajaa, mutta sen verran ajoin, että kaverikin pelkääjän paikalla tajusi minu yrittävän ajaa eteenpäin, mutta auton liike suunta oli suoraan vasemmalle. 😂
Näytä mulle jäiseen 20 asteen mäkeen nousu yhtään millään renkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kitkat pitää lähes joka kelissä paremmin kuin nastat. ja nastat menettävät pitonsa paljon nopeammin (parin vuoden vanhana kitkat ovat jo selvästi paremmat).
itse en ainakaan enää ikinä halua nastarenkaita autooni. se ärsyttävä rapina ja tieto siitä, että omalta osaltani pilaan teiden pinnat pitävät valinnan edelleen kitkoissa.
Nastarenkailla on parempi pito kuin kitkoilla. Kitkarenkaat on ihan riittävän hyvät, mutta on nastat paremmat jos pelkkää pitoa miettii. Nastarenkaat meluaa enemmän ja kuluttaa teitä pilalle. Siksi kitkoja suositaan.
Nastoilla on parempi pito ainoastaan sillä peilijäällä. Yhtään lumisemmalla pinnalla kitkojen lamelli pitää paremmin.
Olen ajanut molemmilla satoja tuhansia.
Nastat on hyvä valinta silloin jos joutuu oikeasti lähtemään kelillä kuin kelillä ajamaan, tai ajaa paljon talvella pikkuisen pohjoisempana. Oikeasti liukkaalla kelillä kitkoilla ei pääse minnekään, mutta näitä päiviä on harvoin. Kitkat myös vaativat sellaista harkittua ajotapaa, eli niillä ei mutkiin voi samalla tavalla tällätä pidon rajoilla. Tästä syystä meillä on nyt nastat alla, kun kakkoskuski ei ole mikään maailman kokenein eikä varovaisin.
Kitkat ovat taasen lyömätön valinta sille, joka ajaa keväisin tai syksyisin paljon pohjoiseen.
Kovin montaa 20 asteen mäkeä ei kyllä ole vastaan tullut. Ehkä jokin laskettelurinteen huoltotie tai vastaava voisi olla?
Minä en ainakaan nastojen rapinaa enää kuuntele syksystä kevääseen parin peilijääpäivän takia. Silloin ajetaan sitten varovaisesti.
Itse ainakin pääsen jäisestä mäestä ylös kitkoilla kun neliveto.
Lukkoja ei ole mutta nastat, neliveto, automaatti ja viritetty turbokone löytyvät.
Luistonesto antaa nastojenraapia melkoisesti eikä tukehduta konetta --> kiihtyy. Kiihtyy niin pirusti! :)