Mitä "kotiäiti" tekee loppuelämällään sen jälkeen kun lapset on jo aikuisia ja muuttaneet pois?
Ei ole välttämättä mitään koulutusta, työhistoriassa on usean vuosikymmenen aukko.
Yrittääkö "kotiäiti" silloin elää jotenkin lapsiensa kautta, vai hankkiiko oman elämän?
Kommentit (220)
Eikö kotiäitinä olla vain siihen saakka, kun pienin täyttää 3v? Jos se jatkuu sen jälkeen, niin sitä voisi kutsua nimellä lokkeilu. Voi niitä miesparkoja, jotka tuollasen saa puolisoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä "uraihminen" tekee loppuelämällään kun ura ei enää etene 50-60v ja elämään ei tullut hankittua mitään muuta sisältöä.
No joo, en ole itse kotiäiti, mutta äitiydessä, kodissa ja omissa harratuksissa riittäisi minun elämääni sisältöä vaikka olisinkin "vain" kotona.
Ihan mitä vaan, vaikka työtään. Miksi ura olisi vain etenemistä varten?
Mun ainut kotiäitituttuni (jolla siis vain yksi lapsi eikä ole töissä) on taiteilija ja hänellä on varakas mies. Hän tekee taidetta jolla ei tienaa juuri mitään. Lapsi on kohta jo täysi-ikäinen. Varmaan jatkaa taiteilua sen jälkeen kun lapsi muuttaa pois kotoa.
Somettavat lastensa koulumenestyksestä? Ottavat someen kuvia rentoutumisestaan skumppalasin äärellä? Yrittävät jollain päteä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotiäitinä olla vain siihen saakka, kun pienin täyttää 3v? Jos se jatkuu sen jälkeen, niin sitä voisi kutsua nimellä lokkeilu. Voi niitä miesparkoja, jotka tuollasen saa puolisoksi.
Ja passattu mies ei lokkeile?
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on äitiyslomalla tai perhevapaalla, niin hän on vapaalla työelämästä.
Kotiäitejä ovat ne, joiden kotonaolo aika ei ole sidottu lapsen ikään ja tukiin, vaan perhe itse kustantaa ja mahdollistaa kotiäitiyden.
Vierailija kirjoitti:
Äärettömän harvinaista nykyään, että joku jää pelkästään kotiäidiksi. Itse tunnen yhden, joka edelleen yhden jo melkein aikuisen äitinä shoppailee kirppareilla ja fanittaa lastaan instassa. Toinen otti omien lastensa jatkoksi sijaislapsia, eli meni kyllä "töihin".
Miksi "toihin" lainausmerkeissä? Etkö pidä sijaislasten hoitoa työnä? Minusta ei kyllä olisi siihen työhön edes hyvällä palkalla.
Oma äitini oli kotiäiti (kotirouva oma titteli), meillä oli lastenhoitaja lisäksi ja siivooja kävi myös. Kysyinkin joskus lapsena, mitä hän puuhailee , kun me lapset olimme koulussa ja harrastuksissa mutta en muista saaneeni mitään järkevää vastausta. En myöskään muista, että olisin ikinä tehnyt hänen kanssaan mitään lapsena, aina isän kanssa, silloin kun hän oli kotona. Tarmoa hänellä riitti kyllä muiden arvostelemiseen ja kohtuuttomiin esim. koulumenestysvaatimuksiin, mikään ei ollut ikinä tarpeeksi. Tunsin jo lapsena, ettei hän edes pitänyt minusta, koska olin isän tyttö ja kuulemma samanlainen kuin isän sukulaiset.
Ryhdyin yrittäjiksi, tosin olin kotona "vain" 15 v, mulla oli ammatti ja olin ollut työssä 5 v ennen lapsia. Nyt olen ollut ihan menestyvä yrittäjä kymmenisen vuotta ja toivon, että voin tehdä töitä ainakin 15 v, miksei pidempäänkin, jos olen terve.
Yksi ystäväni oli kotona lähes 30 v ja pääsi sitten jollain tuella myyjän hommiin ja sai siitä vakipaikan. Toinen ryhtyi perhepäivähoitajaksi. Kolmas opiskeli jalkojenhoitajaksi ja töitä on enemmän kuin ehtii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hivenen ristiriitaista puhua lokkeilusta, kerta samaan aikaan kuolataan tuonteja.
Vierailija kirjoitti:
Kun ns. uraihminen jää eläkkeelle, hänellä on ainakin kohtuullinen eläke ja varaa muuhunkin kuin TV:n katseluun ja lenkillä käyntiin. Kaikkihan me kotitöitä teemme.
Riippuu urasta... jotkut ovat käytännössä niin pienipalkkaisia, että tilanne on sama kuin olisivat olleet työttöminä koko ajan.
Joku katkeroituu kun ei ole ammattia, oma rahaa eikä edes eläkettä tulossa.
Joku jaksaa paasata kuinka hoiti lapset ja kodin.
Onhan näitä tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä "uraihminen" tekee loppuelämällään kun ura ei enää etene 50-60v ja elämään ei tullut hankittua mitään muuta sisältöä.
No joo, en ole itse kotiäiti, mutta äitiydessä, kodissa ja omissa harratuksissa riittäisi minun elämääni sisältöä vaikka olisinkin "vain" kotona.
Ei uran tekeminen tarkoita ettei elämässä oli muuta sisältöä. Todella monella uraihmisellä on lapsia, etenkin miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Menee viisikymppisenä amikseen hankkimaan uutta tutkintoa, ja istuu siellä teinien ja parikymppisten kanssa.
Tämmöstähän ei enää ole. Aikuisen ei tarvitse istua teinien kanssa samoissa luokissa. Nykyään opiskelu on paljon henkilökohtaisempaa ja otetaan paremmin huomioon elämän tuomat opit yms.
Vierailija kirjoitti:
Somettavat lastensa koulumenestyksestä? Ottavat someen kuvia rentoutumisestaan skumppalasin äärellä? Yrittävät jollain päteä.
Se on heidän työtään. Yrittävät sillä myydä omaa brändiään mm. paitoja ja yhteistyön avulla saatuja tuotteita. Samoista videoista jotkut saa käsityksen ettei muunlaista elämää ole olemassakaan (note: ON!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti on äitiyslomalla tai perhevapaalla, niin hän on vapaalla työelämästä.
Kotiäitejä ovat ne, joiden kotonaolo aika ei ole sidottu lapsen ikään ja tukiin, vaan perhe itse kustantaa ja mahdollistaa kotiäitiyden.
Ei, vaan isä kustantaa ja mahdollistaa äidin kotona olemisen.
Viinitonkka per päivä ehkä parit siiderit. Hömppäviihdettä ja av kirjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ns. uraihminen jää eläkkeelle, hänellä on ainakin kohtuullinen eläke ja varaa muuhunkin kuin TV:n katseluun ja lenkillä käyntiin. Kaikkihan me kotitöitä teemme.
Uraäiti vie lapset päiväksi hoitoon jonnekin. Kotiäiti hoitaa tavallisesti itse lapset ja kodin. Siinä ero.
Uraäidillä voi olla mies joka hoitaa lapsia työpäivän ajan.
Yrittää pitää lapset mahdollisimman pitkään kotona uhriutumalla ja manipuloimalla.
Tunnen entisen kotiäidin, jolla on parikymppiset lapset kotona. Yksi niistä on hänen kanssaan samassa työpaikassakin :D
Mitä nuo rikkaat yleensä tekevät. Yleensä heillä on akateeminen koulutus. Harrastavat, tekevät hyväntekeväisyyttä jne.
Tunnen vain yhden kotiäidin, on omistajana suuresta yritysketjusta eli elää mukavaa elämää pääomatuloilla. Kävis mullekin hänen elämänsä.
Vai tarkoitatko ap. äitejä, jotka ovat tuetulla perhevapaalla tai äitiyslomalla. Sitähän he eivät ole sanan varsinaisessa merkityksessä.