Hautajaiset ja arkunkantajat
Mitä tehdä tilanteessa jossa kukaan ei suostu tulemaan hautajaisiin tai kantamaan vainajan arkkua?
Kommentit (27)
Mieheni työntekijä teki itsemurhan. Hän oli eronnut vaimostaan. Tuo ex-vaimo soitti miehelleni, että voisiko mieheni ja hänen kaksi yhtiökumppaniaan mennä hautajaisiin, kun ei sinne muuten mene kukaan. Ei siis tuo ex-vaimokaan lapsineen. Vainajan vanhemmat olivat niin vanhoja tai huonokuntoisia, että eivät päässeet. Muista omaisista en tiedä.
Mieheni oli vähän vaivaantunut, koska hän ei tuntenut juurikaan tuota alaistaan. Minä kuitenkin sanoin, että minäkin voin tulla, vaikka en ollut koskaan vainajaa tavannut. Tuntui pahalta, kun ihmisellä ei ollut ketään.
Onneksi hautajaisiin mennessä ex-vaimo oli tullut toisiin ajatuksiin ja hän soitti, että meidän ei tarvitse tulla, että kantajia ja saattajia onkin saatu paikalle tutummista ihmisistä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:12"]
Surullista, jos kukaan ei tahdo tulla hautajaisiin. Mikäli kyseessä on todellinen tilanne, niin olen pahoillani lähiomaisten puolesta.
[/quote] Toisinaa on tilanteita ettei lähiomaisetkaan halua osallistua.
Varmaan hautaustoimistonkin kautta voi saada kantajat ostettua? Vai olisiko mukavampi katsella salskeita urheilijanuorukaisia? Reippaasti vain soittoa paikalliseen painiseuraan :-)
Miten naiset pukeutuvat jos kantavat?
En löytänyt siitä aikanaan ohjetta joten me 2 sukulaisnaista päätimme että meillä on tumma housupuku miesten tyyliin. Se ratkaisuna sopi meille mutta voisin kuvitella ettei sovi kaikille naisille.
Jos kukaan ei tule hautajaisiin eikä kukaan arkkua kanna, niin polttohautaus ja tuhkan sirottelu hautausmaalla sille osoitettuun paikkaan. Hoitunee kokonaisuudessaan hautaustoimiston kautta.
Meillä oli tilanne, että todella pieni suku, ei sisaruksia, ei serkkuja kuin muutama, ei setiä, tätejä tms. Ystäviä oli muutama. ei kannata säälitellä, joku voi olla yksinäinen isossakin suvussa. Arkku saatiin hautaan ja hautajaisissa kaikki ketkä oli läsnä olivat ihmisiä, jotka oikeasti olivat rakkaita.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:12"]
Surullista, jos kukaan ei tahdo tulla hautajaisiin. Mikäli kyseessä on todellinen tilanne, niin olen pahoillani lähiomaisten puolesta.
[/quote]