Jättäisitkö 13- ja 17-vuotiaan kahdestaan yhdeksi yöksi?
Eivät välttämättä kovin vastuullisia, mutta jos olisi pakottava tilanne.
Kommentit (23)
Älä missään tapauksessa, ovat perineet geenejäsi.
Oma poikani on ollut satunnaisesti yksin öitä jo 12-vuotiaasta alkaen. Yksinhuoltajalla ei ole paljon vaihtoehtoja kun työmatka yllättää. Ei ongelmia, kertaakaan - nyt ikää jo yli 30 ja joulunvietossa "kotona".
Toki. Itsehän asuin jo omassa asunnossa 15-vuotiaana. Lapsena olin öitä yksin 6-vuotiaasta eteenpäin, ihan itse halusin. Äiti oli töissä. Ikinä ei mitään ongelmia.
Jättäisin ja olen niin tehnytkin jo nuorempina. 17 -vuotias on kohta täysikäinen.
Minä olin 12-vuotiaana yksin kolme vuorokautta kotona kun yksinhuoltaja vanhempi ryyppyreissulla. Pelotti, eikä ollut ruokaa eikä rahaa. Olisi ollut lasun paikka muttei ketään kiinnostanut siihen aikaan.
En. Olen opettaja ja törmännyt riittävän monen tällaisen tilanteen jälkipuintiin.
No jättäisin! Toinenhan on lähes aikuinen, mitä ihmettä.
Vaikka kahdeksikin yöksi jättäisin. Moni 17 v asuu jo omillaan opiskeluiden vuoksi.
Asuin 15-vuotiaan sisarukseni kanssa jo 12-vuotiaana, äiti kävi satunnaisesti pistäytymässä muutaman viikon välein.
Aina on mahdollisuus että jotain tapahtuu, mutta jos kyse on vain yöstä niin sitten jättäisin. Lapset nukkumaan ja ovet lukkoon vaan. Mikä on pakottava tarve?
Niin no onhan noita 17-vuotiaita teiniäitejäkin...
jätä tarpeeksi pullamössöä niille niin pärjäävät
Vierailija kirjoitti:
En. Olen opettaja ja törmännyt riittävän monen tällaisen tilanteen jälkipuintiin.
Opettajana varmaan myös tiedät, että Pohjois- ja Itä-Suomessa on muutettava 15-16-vuotiaana pois kotoa opiskelujen vuoksi.
Itse asuin omassa asunnossa jo 16v.
Kyllä iän puolesta kuulostavat täysin mahdollisilta jättää kahdestaan. Eli periaatteessa ehdottomasti joo.
Jos kuitenkin jostain yksilöllisestä syystä arvelet, etteivät nämä tyypit pärjää ilman aikuisen valvontaa, niin älä silti jätä.
Siis tilanne se että en voi luottaa että 17-vuotias huolehtisi nuoremmasta vaan todennäköisesti huitelee omissa menoissaan. Mutta kai yksi yö menee. Tai sitten yrittää saada nuorempi jollekin kaverille yökylään.
Vierailija kirjoitti:
Siis tilanne se että en voi luottaa että 17-vuotias huolehtisi nuoremmasta vaan todennäköisesti huitelee omissa menoissaan. Mutta kai yksi yö menee. Tai sitten yrittää saada nuorempi jollekin kaverille yökylään.
Eikö 17-vuotias kuuntele sinua? Etkö voi motivoida häntä mitenkään huolehtimaan pienemmästään?
(Sovitte palkkion vastuullisuudesta / rangaistuksen jos rikkoo lupauksensa ja jättää yksin.)
Jos joku asuu 16-vuotiaana omillaan, niin se ei tarkoita sitä että kaikki olisivat siihen kykeneviä. Minun näkökulmastani, erityislasten (teinien) äitinä ap:n kysymys on ihan relevantti. En jättäisi omiani yksin.
Kyllä