Onko kyse keskenmenosta? :(
Raskausviikkoja on nyt 6+3. Ihan koko ajan on ollut menkkamaisia tuntemuksia. Nelisen päivää sitten alkoi ensin normaali raskauspahoinvointi, mutta sitten pari päivää meni lämpöillessä ja olo oli tosi huono, pyörryttää ja heikottaa. Eilen tuli ruskeaa valkovuotoa ja tänään pyyhkäistessä wc:ssä vähän joko kirkasta verta tai ruskeaa tuhrua. Eilen alkoi myös ajoittainen vatsa- ja selkäkipu. Nyt taas olo on melko normaali, eikä vuoto ole lisääntynyt.
Mitä nyt tulisi tehdä? Käydä lääkärissä varmistamassa, onko keskenmeno kyseessä? Seurata vaan kotona? Olen ollut niin pahoinvoiva, etten ole pystynyt tällä viikolla olemaan töissä, tarvitsisin maanantaille jo lääkärintodistuksen. Terv.asemalla ei kuitenkaan ultraa ole.
Kommentit (18)
Olisiko nyt kuukautisten aika normaalisti? Joskus voi tulla vuotoa alkuaikoina kuukautisten aikaan.
Itsellä tuli viikolla 8 vuotoa, sitten vk 10 ja vk 13. Oli kirkasta ja välillä ruskeaa. Nyt rv 24 ja ei ole tullut onneksi enää! Pissatulehdus taisi olla aiheuttaja!
Ei tarkoita pieni tuhru keskenmenoa. Vasta jos tulee yli siteellinen, viittaa siihen.
Lääkärissä ei mitään voida tehdä, keskenmenoa ei pysty ehkäisemään eikä noilla viikoilla ultassakaan vielä mitään näy.
Itse kävisin ultrassa varmistamassa pumppaileeko siellä sydän.
Mulla tuli aikanaan noin viikko rusehtavaa jatkuvasti lisääntyvää vuotoa ja sitten vatsa alkoi kramppaamaan, josta seuraavana päivänä runsas hyytymäinen verinen vuoto. Kun verinen vuoto alkoi menin lääkäriin samana päivänä ja todettiin, että kohtu oli tyhjentynyt täysin. Tämä rv 7.
Nyt olen raskaana viikolla 17 ja muistaakseni viikolla 10 tuli rusehtavaa vuotoa joka loppui päivässä. Tämän jälkeen kaikki ollut ok.
Vuodot ovat alkuraskaudessa tosi yleisiä, muistaakseni n. 30% vuotaa jonkin verran. Lääkäriltä saat kuitenkin varmuuden jos asia vaivaa.
Pahoinvointi on hyvä merkki! Noi kaikki oireet voi kuulua myös normaaliin raskauteen. Jos sulla on mahdollisuus, yksityiseltä gyneltä saat itsellesi mielenrauhan. Muutoin täytyy vaan odotella.
Nyt ei ole oletettu kuukautisten aika. Tuo vatsa- ja selkäkipu on ollut aika kovaa, mutta aaltomaista ja ajoittaista. Käyn joka tapauksessa huomennna lääkärissä, jotta on sitten todistus varalta, jos maanantaina on edelleen näin huono olo.
Mitä muita syitä voi pienelle vuodolle olla kuin keskenmeno? Minulla on kohdunsuulla ektopiaa, se voisi mahdollisesti vuotaa?
ap
Itse sain juuri keskenmenon rv 5+. Ensin tuli pari päivää pyyhkimisvuotoa ja vatsassa oli menkkamaista kipuilua. Sitten parin päivän päästä alkoikin jo kunnon vuoto, kipua ei juurikaan ollut. Verikokeella todettiin, etä raskaushormooni oli liian alhainen viikkoihin nähden. Parin päivän päästä otettiin vielä toinen verikoe ja raskaushormooni oli edelleen laskenut. Siis varhainen keskenmeno. Ohjeeksi sain tarkkailla tilannetta. Eli jos kovat kivut tai muuten sietämätön olo, niin sitten päivystykseen. Jos kysessä on alkava keskenmeno, niin mitään ei ole tehtävissä. Toivottavasti kohdallasi ei kuitenkaan ole tästä kyse. Voimia!
Hei ap! Itse oon nyt 6+0 ja tänään tuli limaista rusehtavaa vuotoa aamusta asti pyyhkimällä. Illalla ei ole näkynyt enää?
Edellinen raskaus vuoden alussa päättyi km ja todettiin tuulimuna. Kamalat kivut oli silloin ja alkoi myös tuhruttelemalla mutta paria viikkoa myöhemmin kuin nyt olen.
Yritän olla miettimättä asiaa ja jos vuoto taas lisääntyy nii ei sille mitän mahda. Tulee nyt jo vaan niin "viallinen" olo jos taas... :(
Niin ja mulla alkuraskauden toisen ultran aikaan raskausoireet ainakin väheni selvästi. Tuhrua tuli viikko sen jälkeen kun kävin vielä sairaalassa alakautta ultrattavana kun tm tuomio tuli. Sitten alkoikin kauhea pöntöllä pusertaminen ja tavaraa vain valui ja taju meinasi lähteä :(
Vuoto voi kuitenkin johtua vaikka istukasta (jos lähellä kohdunsuuta) yms. Ja kuulemma yleistäkin tihruttaa.
Toivottavasti kaikki olisi hyvin ap :) Yritä olla stressaamatta!
t: 10
Hei nro 10, kurja kuulla, toivottavasti vuodossa ei tällä kertaa ole kyse keskenmenosta.. :(
Ikävä juttu, kun se ultra yksityisellä maksaa niin paljon, muuten olisi tosi helppo käydä varmistamassa, että jatkuuko raskaus vai ei.
ap
kannattanee tarkistaa ettei o kohdunulkoinen
Mulla tuli ruskeaa vuotoa rv 6. Ultrassa kuitenkin sydän pamppaili. Kuulemma kiinnitysvuotoa tuli ulos. Kivut johtuvat kohdun kasvusta.
Keskenmenossa oli runsasta punaista vuotoa ja kovat kivut.
Mutta lääkärissä (yksityinen gyne) se selviää.
Suurin piirtein noin alkoi minulla kaksosraskaus.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:44"]Suurin piirtein noin alkoi minulla kaksosraskaus.
[/quote]
Niin ja jatkan vielä, että kaikki meni oikein mallikkaasti loppuun saakka. Terveet tyttö ja poika syntyivät rv.38! Kaikki on mahdollista.. Tsemppiä!
Ei tuo varhaisultra kovin kallis ole yksityisellä, siinä 120-130 euroa, pieni raha siitä, että varmistaa onko kaikki kunnossa ja raskaus normaali.
Lääkäriin. Siellä selviää!