Apua! Löysin kaksi ihravyökuoriaista tänään kodistani, mitä pitää tehdä?!
Ei ole todellista! Löysin aamulla tuuletuksen jälkeen ihravyökuoriaisen kävelemässä olohuoneeni matolla. Siivosin sen jälkeen ja nyt löysin toisen keittiön verhosta. Prkl, olen viimeisilläni raskaana enkä jaksaisi mitään ylimääräistä rumbaa ollenkaan. Asuntoni ympärillä on metsikkö, olisiko voinut tulla tuuletuksen yhteydessä sieltä? Ikinä ennen en ole noita nähnyt, nytkin piti pitkään googlettaa ja kuvatunnistaa, ennen kuin olin varma, että mikä monsteri on kyseessä.
Mitä mä teen?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 16:58"]
Läpinäkyvät yhjöpussit ovat käteviä villavaatteille. Ja ei, ikean kassista ei saa riittävän tiivistä, ellei ole valmis teippaamaan koko suuta jesarilla umpeen. Meillä ei ole kuoriaisia, mutta koiperhosia on, asuvat kerrostalon eristerakenteissa.
[/quote]Ei ap Ikean kassista sitä ajatellutkaan tehdä :)
Saako linnunpesät oikeasti poistaa, pesimäaikaan? Linnuthan on rauhoitettuja. Meilläkin näkynyt muutana vyöihrakuoriainen tänä keväänä, en ole vielä tehnyt asialle mitään koska toukkia ei näy.
Ei saa linnunpesiä tuhota, vasta sitten kun poikaset on pois pesästä voi ne siivota.
Rypistyykö ohuet silkki- ja villavaatteet noissa tyhjiöpusseissa?
Eivät, pussi saattaa näyttää pinnalta ryppyiseltä, mutta vaatteeseen ei painu vekkejä, vaatteet oikenevat nopeasti, jos niihin jotain alltoa on tullut. Meillä miehen villaiset puvut ja mun silkkihuivit yms ovat kaikki erilaisissa tyhjöpussukoissa ja pussista menee vaatteet suoraan päälle.
Suihkutat kaikki seinänvierustat ja kaappien aluset, varsinkin jääkaappi ja pakastin, sekä vaatekaapit biokill-torjunta-aineelle. Toistat käsittelyn muutaman viikon päästä. Tuo aine tappaa tehokkaasti, mutta on turvallista käyttää myös raskaana. Akvaario pitää peittää. Jos elukoita näkyy vielä tuon jälkeen, niin kaikki puuvilla ym. luonnonkuidut pitää pestä 60 asteessa tai pakastaa. Ja älä kuivaa pyykkejä pihalla.
Helsingissä turkkareita on varmaan jokaisessa vähän vanhemmassa kerrostalossa, myös meillä. Onhan ne ärsyttäviä, mutta turha niistä on mitään ahdistuksen aihetta ottaa. Arvokkaammat luonnonkuituiset vaatteet suojaan enkä säilytä lattioilla tekstiilejä (paitsi mattoja). Sitten perus puhtaanapito ja jos öttiäisiä löytyy, suihkutan löytöpaikan tolulla, that's it. Enemmän mua inhottaisi ruveta myrkyttämään sisätiloissa kuin kohdata muutama pikku ötökkä silloin tällöin.
Mä kävin äsken ostamassa noita bilteman tyhjiöpusseja! Kiitti vinkistä!!
ono kellään vinkkejä miten lattialistoista saisi tiiviimmät( pieniä elämisrakoja siellä täällä ja niistä pääsee periaatteessa ötököt huoneeseen!!) laitanko eristevillaa vai ihanko silokonilla umpeen?!
Oikeastiko te joudutte paniikkiin muutamasta ihravyökuoriaisesta ja tilaatte tuholaistorjujan =) Meillä on vanha talo vm 1926 ja joskus näkyy noita kyseisiä kuoriaisia. Tänne muuttaessani 100% villavaatteisiin joku söi reikiä, nykyään säilytän villa ja silkkiä ilmatiiviisti pakattuna. Puuvillaan nuo eivät koske. Elintarvikkeet; jauhot yms kannellisissa purkeissa.
Minä kun olen pitänyt itseäni luonnosta vieraantuneena mutten taidakaan olla.
Taloni on puurakenteinen, 80-luvulla rakennettu. Olen tosi tarkka siisteydestä ja esim. keittiössä ei ole avonaisia purkkeja. Syökö toi kammotus luonnonkuituisia vaatteita?
Voi hemmetin hemmetti!
Ota niitä kiinni ihravöistä ja nosta pihalle.
No mitäs noista, kyllä niitä silloin tällöin omakotitaloon ilmestyy. Heität näkemäsi ötökät pois ja säilytät villavaatteet niin etteivät pääse munimaan niihin.
Usein ne lisääntyvät välikatossa tms. jos sinne on kuollut lintu tai jyrsijä.
Meillä noita on näkynyt myös toisinaan. Henki pois vaan. Edellisessä asunnossa niitä oli enemmänkin, mutta toistaiseksi täällä uudessa kodissa vain jokunen. Huolestuisin vasta, jos määrä lisääntyy.
Tuholaistorjunnan paikka! Elävät rakenteissa! Meille tulee viikon kuluttua ammattimurkyttäjä! Ostimme alkuvuodesta talon ja nyt niitä on parin kk aikana näkynyt kourallinen. Parin viime vuo aikana muutama ja eilen Eka toukka! Yök!!! Anyway, tilasin myrkyttäjän joka käy 2 kertaa! Vittumaisinta tässä on Se että kaikki kodin tekstiiliet pitää pestä, siiis ihan kaikki!!!
Nämä olivat alakerrassa, tuuletuksen jälkeen lähellä tuuletusikkunaa.
Eikö mun tarvitse kutsua myrkyttäjää ja saunottaa kaikkea sohvaa ja sänkyä mukaanlukien?
Supistellut koko päivän, ei tee stressi hyvää tässä vaiheessa...
Myrkyttäminen on täysin turhaa touhua ellei niitä sitten tosiaan esiinny kasoittain. Ulkoakin niitä aina eksyy silloin tällöin sisälle.
Mihin laitan villavaatteet? Saako jostain Ikeasta tms. Jotain ilmativiita säilytyspusseja?
Meiltä tosiaan olen löytänyt kuoriaisia 5 ja yhden toukan. Talon ostimme 6kk sitten ja talo ei ole edes 10v ikäinen. Uskon, että edelliset omistajat eivät ole mokomiin kiinnittäneet huomiota ja nyt niitä vilistää välikatossa jonkun hiiren raadossa tai vanhassa linnunpesässä. Minä en mokomia elukoita meille halua ja siksi tilasin myrkyttäjän! Ja myrkytetään sisältä ja välikatosta!! Ihan siksi ettei muodostuisi ongelmaa!!
ap, jos niitä sisään änkeää, niin hyvin tod näk niillä on pesä lähellä, rakennuksessa! Linnunpesät poistoon ja etsijä ne hiiret välikatosta! Hyvä kiinteistön hoito, sillä siitä selviää! Näin me ainakin aiomme!!