Mitä olen tehnyt elämässäni väärin, kun ei mulla ole mitään jatkuvia lomia?
Tuntuu, että jokainen tuntemani ihminen on tällä viikolla joululomalla. Samat tyypit ovat milloin myös syyslomalla ja talvilomalla ja millä lie-lomalla.
Mulla on vuodessa 5 viikkoa palkallista lomaa, joista 4 käytän yleensä kesällä ja yhden kevättalvella. Muutoin olen kaikki arkipäivät töissä.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ryhtyä opettajaksi jos pitkät lomat kiinnostaa. Työ ja palkka on huonot, mutta lomat hyvät.
Kyllä minä lukion opena olen tyytyväinen myös palkkaan, teen myös etälukiota (kotona pidän tunnit) ja apureksin hommia. Talolaina (185 m2 talo isolla tontilla) on maksettu jo, ikää meillä on 35 v. Puolisoni on opettajana naapurilukiossa.
Olen koulun keittäjä ja koulujen loma-aikoina saa meillä aika helposti palkatonta, koska suurin osa paikoista on kiinni. Määräaikaisten sopimukset pätkitään koulujen loma-aikojen mukaan eli osa henkilökunnasta on työttömänä.
Bruttopalkkani on 1800 euroa. Ei tästä kannata olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä alat ovat jossa saa vaihtaa, liukua, palkatonta ja siirrellä? Kuka ne työt nyt esim joulun aikaan tekee?
Kaupan alalla ei liutella, siirrellä, vaihdella tai oteta palkattomia lomapäiviä. Tuskin hoitoalalla tai kuljetuksissakaan. Eli alemmat duunarialat venyy ja tekee. Neiti Näpsä alat lomailee, matkustelee ja tartuttelee.
Siksipä minusta tulikin neiti näpsä. Sinä valitsit huonosti ystäväni. Minä teen kymmeniä mukaylityötunteja vuodessa kiireisiin vedoten, kesällä pidän lomaa vähintään kuusi vkoa ja joulunaikaan vähitään kolme, lisäksi kevätloma, pääsiäisloma ja syysloma. Ja välipäivät jos itsenäisyyspäivä sattuu to tai ti. Ja tietysti helatorstain jälkeisen perjantain.
Minä otan palkatonta vapaata, koska haluan viettää aikaa lasteni kanssa kun heillä on loma. Miehellä on iso palkka, joten se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minä otan palkatonta vapaata, koska haluan viettää aikaa lasteni kanssa kun heillä on loma. Miehellä on iso palkka, joten se on mahdollista.
Niin minäkin aina tein lasten ollessa pieniä. Palkkani oli pieni mutta velaton talo, isovanhempien ostamat ruoat ja iso peritty omaisuus helpottivat kummasti.
Minä olen firman IT-tuessa töissä. Teen kiireisempinä aikoina pitempää päivää, jolloin kertyy liukumia. Näitä pidän sitten esim. jouluna ja pääsiäisenä saldovapaina, ei tarvitse kuin pari päivää ekstraa että saa pitkät vapaat kun on pyhät. Näin voin säästää viralliset lomapäivät kesään, syksyyn ja talveen.
Pärstäkerroin. Samalla työpaikalla on näitä jotka sumplivat ties mitä ihme lomia alle viikon varoitusajalla. Tekevät sisään ym. vaikka muut ei saa tehdä sisään, tai ovat jopa neuvotelleet itselleen eri työtunnit ja pitävät joka viikko ylimääräisen vapaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä alat ovat jossa saa vaihtaa, liukua, palkatonta ja siirrellä? Kuka ne työt nyt esim joulun aikaan tekee?
Kaupan alalla ei liutella, siirrellä, vaihdella tai oteta palkattomia lomapäiviä. Tuskin hoitoalalla tai kuljetuksissakaan. Eli alemmat duunarialat venyy ja tekee. Neiti Näpsä alat lomailee, matkustelee ja tartuttelee.
Kyllä kuntapuolella saavat kaikki vaihtaa lomarahoja vapaaksi, myös duunaripuoli.
Se on kiinni siitä omasta ammattiliitosta, miten se on paikallisesti työnantajan kanssa sopinut.
Tämä koskee kunnissa myös niitä duunariammetteja.
Yksityisellä puolellahan on sitten aivan erilaiset työehtosopimukset.
En jaksanut lukea ketjua, mutta minulla on pekkasia (palkallisia vapaita), joita kiertyy yksi per kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän alalla, suunnittelutyö, talotekniikka. Syksyllä Keväällä on suurin ryysis ja silloin tehdään töitä niska limassa, 10-14-tuntisia päiviä, että pysytään aikataulussa. Kesä ja tämä joulun seutu ovat rauhallisia. Huonoina vuosina olen vaihtanut lomarahat vapaaksi. Meillä ei ole aukioloaikoja eikä suoraa asiakaspalvelua, joten työajoissa voi joustaa aika hyvin. Palkka ei ole meidän alalla kovin hyvä, koska tehdään paljon tuntityönä. Oma nettoni alkaa kakkosella.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ryhtyä opettajaksi jos pitkät lomat kiinnostaa. Työ ja palkka on huonot, mutta lomat hyvät.
Tähän on sanottava, että kesäloma on kyllä pidempi kuin muilla aloilla, mutta riippuen kouluasteesta ei lomaa ole tosiasiassa niin paljon, kuin koulupäivien määrän perusteella voisi kuvitella. Opetussuunnitelman vaatimukset mm. arvioinnin ja opiskeluhuollon suhteen ovat tiukentuneet niin, että syys-, joulu- ja talviloma, samoin helatorstait ja vappupäivät menevät tehdessä niitä töitä, joita ei koulupäivien aikana ehdi.
Vuodessa on myös muutama lauantaityöpäivä, joko koulupäivä tai niin kutsuttu vesopäivä, jolloin opettajat suunnittelevat tulevaa ja arvioivat mennyttä lukuvuotta tai esimerkiksi työstävät opetussuunnitelmaa. Lisäksi ainakin lukioissa jakson vaihtuessa koeviikon jälkeen menee käytännössä aina yksi viikonloppu arviointityötä tehdessä. Omalla kohdallani sanoisin, että vähintään kerran kuussa on yksi lauantaityöpäivä.
Osa opettajista ahkeroi arvioinnit ja muut opetuksen ulkopuoliset työt aina niin, että pystyvät pitämään lomapäivät lomina, mutta tämä edellyttää kyllä merkittävää määrää ilta- ja viikonlopputyötä. Ei ole mitenkään harvinaista, että kokeita korjataan aamuyöllä. Tuttaville tämä ei tietenkään näy mitenkään, jolloin somepostausten perusteella syntyy kuva, että siellä se opekaveri taas hiihtelee Levillä muiden raataessa.
Yksi näkökulma, jota ei usein tulla ajatelleeksi, on myös se, että opettajat eivät voi koskaan päättää lomiensa ajankohtaa. Esimerkiksi jos joutuu matkustamaan kauemmas vaikka perhejuhlia varten, on aina otettava palkatonta vapaata, ja jos ottaa perjantain tai maanantain vapaaksi, menettää myös lauantain tai sunnuntain palkan.
No mä olen just tuollainen. Työaika 7, 25 tuntia päivässä. Teen yhden viikonlopun kuussa töitä ja siitä kaikki tunnit menevät saldoon. Muutenkin usein 8-9 tunnin työpäiviä, joten saldoa tulee helposti. Lomaa virallisesti 6 viikkoa vuodessa. Lisäksi vaihdoin kaikki lomarahat vapaaksi. Esim. nyt olen joululomalla kaksi viikkoa, jotka otan saldovapaista ja lomarahan vaihtovapaista.
Tunnen itseni onnekkaaksi. Lapset ovat koululaisia, joten on kätevää, että voin lomailla samoihin aikoihin.
Valtaosa korkeakoulutusta vaativista työpaikoista on sellaisia, joissa töitä pystyy jaksottamaan ja tekemään liukumia.