talvijuoksukengät
Millaiset lenkkarit ostan talven juoksulenkeille+ Olen päässyt juoksuharrastuksen kanssa nyt hyvään alkuun mutta normi lenkkarit tuntuu liukkailta ja kylmiltä.. Suositelkaa.
Kommentit (11)
Talvella pitää olla ”nastikkaat” jos vähänkään jännemmissä paikoissa juoksee, esim polut, kalliot. Auratulla tiellä ehkä voi pärjätä maastokengillä mutta silloinkin liukkaat kohdat on vaarallisia.
Useat vannoo salomonin nimeen (spikecross-malli) mutta itse olen ns barefootjuoksija ja mulla on matalan dropin nastakengät, sarva-merkiltä. Plussakeleillä saatan juosta välillä fivefingerseilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Nastakengät jos asuinseudullasi on kunnon talvet ja tiet jäätyy. Muuten maastojuoksukengät on ok. Salomonilla on edullisia ja kestäviä malleja mutta aika moni ei tykkää Salomonin maastokenkien nauhasysteemistä.
Mä tykkään nauhasysteemistä mutta salomonilla aina iso drop, 10-15mm ja itse pidän nolladropista. Drop on siis kannan ja päkiän ero eli se ”korko”.
Maastojuoksukengät ovat talvijuoksuun hyvät ja toimivat. Salomonin maastojuoksukengöt ovat minunkin mielestäni hinta- laatusuhteiltaan hyvät.
Itse en yhtään tykkää Salomonin kengistä, vaikka olen yrittänyt niihin totutella kun niitä saa usein tarjouksesta. Nauhasysteemi on huono eikä istuvuus saati ketteryys (tai siis sen puute) ole minun makuuni ollenkaan.
Nastat kannattaa kyllä ehdottomasti olla. Pelkkä maastokenkä ei pidä joka kelillä.
Icebugin kengissä on yleensä tosi vähän vaimennusta mutta erinomainen pito. Jos juokset polulla ja olet päkiäastuja, voivat sopia sinulle.
Sarvan kengät ovat kalliita mutta usein tosi hyviä. Sitten esim. La Sportiva on hyvä maastojuoksumerkki ja talveksi niillä on tosi upea nastakenkä, jossa on korkea varsi ja vedenpitävyyttä. Hinta vain on tosi suolainen ja koot ovat normaalia pienemmät, eli jos et pääse sovittamaan, tilaaminen on haastavaa.
Mun vinkit:
- osta nastallinen kenkä, mikä tahansa malli/merkki joka tuntuu hyvältä jalkaan (itse juoksen suunnistuskengillä koska en pidä vaimennetuista kengistä)
- kun sovitat kenkää, pue jalkaan hyvin istuva villasukka jolla tarkenet juosta talvella
- voit hommata kengän päälle myös sellaiset nilkkaimet (etsi esim. hakusanalla gaiters), jotta lumi ja sohjo eivät mene nilkkoihin (kenkään)
Nastakenkiä ei kannata ostaa, paljon halvempaa nastoittaa itse jotkut vanhat lenkkarit. Irtonastat maksaa 25e muistaakseni 20kpl. Ottaa vaan mallia nastakengästä miten nastat sijoitettu ja ruuvaa itse kiinni. Hyvin pitää, kokeiltu on.
Kerran ostin Icebugit mutta niin epämukavat että palautin. Vanhat mukavat lenkkarit taas toimi loistavasti itse nastoitettuna.
Maastojuoksukengillä pääsee pitkälle. Itselläni on hokat. Pikanauhoja saa ostettua muutamalla eurolla prismasta, niiden perusteella ei kannata valita kenkiä.
Urheiluliikkeet myös nastoittaa kenkiä
Minulla on Icebug nastalenkkarit. Aika vedenpitävät eli ei ole sukat heti märkänä jos ja kun on lätäkköä tai sohjoa. Ilman nastakenkiä moni lenkki menee sipsutteluksi ja liukasteluksi.
Jollekin tuli paha mieli kun alapeukutti kaikki vastaukset :D
Nastakengät jos asuinseudullasi on kunnon talvet ja tiet jäätyy. Muuten maastojuoksukengät on ok. Salomonilla on edullisia ja kestäviä malleja mutta aika moni ei tykkää Salomonin maastokenkien nauhasysteemistä.