Onko Asperger-lapsillanne kavereita/ystäviä?
Jos on, niin ovatko samanikäisiä, vanhempia vai nuorempia? Ovatko ns. "neurotyypillisiä" vai onko heilläkin Asperger tai jotain muuta neuropsykiatrista poikkeavuutta?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 14:51"]
Hei
Halusin vain kommentoida viimeisimpään että es on hyvin suosittu nuorten seurassa ja tarkoittaa energiajuomaa josta on jopa video youtubessa.
[/quote]
Älä kuule valehtele minulle!! T: Pirkko
Ei ole yhden yhtä. Eikä taida edes kavereita kaivata.
Meidän ekaluokkalaisella as-pojalla on ainakin toistaiseksi kavereita niin että joutuu rajoittamaankin. Paljon ollaan tehty töitä sen eteen, että poika osaa olla kavereiden kanssa. Välillä tulee yhteentörmäyksiä kavereiden kanssa ja niitä selvitetään sitten puhumalla. Kaverit ovat samanikäisiä.
No, muutama ns. pintapuolinen kaveri on, joiden kanssa keskustelee lähinnä yhteisistä kiinnostuksenkohteista, mutta varsinaisia syvempiä ystäviä ei ole eikä niitä suuremmin kaipaakaan.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 14:04"]Minulla ei ole lapsia. Mutta itselläni on aspergerin oireyhtymä. Ala-asteikäisenä minulla oli pari kaveria, joiden kanssa vietin aikaa harvakseltaan. Vanhempieni mielestä minulla ei ollut ollenkaan kavereita, niin harvoin noita kahta kaveriani tapasin.
He olivat samanikäisiä kuin minä. Molemmat kaverini olivat neurotyypillisiä. Toinen heistä joutui yläasteella psykiatriseen hoitoon, mutta ei hänellä mitään neuropsykiatrisia ongelmia ollut.
Ala-asteen jälkeen minulla ei ole ollut ainuttakaan kaveria.
[/quote] kaipaatko kavereita? Minkälaisia sosiaalisia suhteita sinulla on? Minkälaista työtä teet?
[/quote]
Välillä kaipaan kavereita enemmän, välillä vähemmän. Tällä hetkellä en kaipaa kavereita kovin paljoa. En tiedä, olenko lopullisesti sopeutunut kaverittomuuteeni, vai onko tämä vain joku seesteinen vaihe. Joitakin vuosia sitten oli sellainen kausi, että tunsin olevani hyvin yksinäinen.
Sosiaalisiin suhteisiini kuuluvat lapsuudenperheeni ja tukihenkilöni. En tee mitään työtä. Olen eläkkeellä. Sosiaaliset taitoni eivät riitä työelämään.
Tunnen erään as-lapsen, jolla ei ole yhtään ystävää. Välitunnilla saattaa leikkiä yhden lapsen kanssa hippaa, mutta muuta syvempää kontaktia ei ole.
Tyttäreni 15 v tulee hyvin toimeen aikuisten kanssa, joilla samoja harrastuksia (ratsastus, koirat). Aikuiset pitävät häntä poikkeuksellisen ihanana nuorena. Oman ikäisiä ystäviä ei juuri ole, eikä hän tunnu niitä kaipaavan. Hän ei osaa tutustua, eikä häntä kiinnosta ihmiset, jollei heillä samoja intressejä.
Mitä vanhemmaksi tulee sitä vähemmän ystäviä on. Kaverit on olleet samanikäisiä ja molempaa sukupuolta. Ei niillä tietääkseni mitään diagnoosia kenelläkään ole ollut. Yhteinen tekijä kavereissa on, että ne on hyvin koulussa pärjääviä(kympin oppilaita). On itsekin älykäs ja ei oikein voi sietää ns. tyhmiä ihmisiä. Myös levottomat ja äänekkäät ihmiset ärsyttävät häntä. On hyvin valikoiva kavereiden suhteen ja viihtyy hyvin yksinäänkin. Yhtään asbergeria lapsemme ei tunne, olisi kiva jos hänellä olisi joskus mahdollisuus tutustua johonkin asbergeriin.
Onko lapsillanne diagnoosi? Minkä ikäisenä saatu?
Muutama kaveri, ei pidä heihin kylläkään itse aktiivisesti yhteyttä, eikä heitä kaipaa.
Aikuisten kanssa tulee hyvin juttuun, jos on samoja kiinnostuksenkohteita. Itsensä ikäisiä ystäviä ei ole eikä tunnu niitä kaipaavankaan. Ei yhtään ymmärrä, miksi toisten mielestä olisi ehdottoman tärkeää, että on myös omanikäisiä kontakteja.
Kavereita alkoi saamaan 10vuotiaana yhteiset harrastukset eli ylipäätään ryhmäytyi. mutta vain yhden kanssa on ns. Vapaa-ajalla ja käynyt esim. Yökylässä.
Muutama on, juu. Mutta ei pidä heihinkään kovin oma-aloitteisesti yhteyttä ja on myös hirveän valikoiva kavereiden suhteen, ei viihdy isossa ryhmässä, ei siedä äänekkäitä ja riehakkaita ihmisiä.
Koulussa on muutama. Mutta hekin ovat ennemminkin tuttavia kuin kavereita tai ystäviä, ei tutustu heihinkään kovin läheisesti, ei vietä vapaa-aikaaa heidän kanssaan tai puhu heistä omaehtoisesti.
Asperger ja kuusamo asuminen.
En suosittele! ihmiset on ilkeitä täällä!
Pari selkeästi nuorempaa tavisnaapuria. On niin erilaisista asioista kiinnostunut kuin oma ikäluokka, että kaverit pääasiassa ovat nuorempia.