Koetko, että sinut kasvatettu eri tavalla kuin eri sukupuolta olevat ikätoverisi?
Koetko että sinut on kasvatettu eri tavalla kuin ikätoverisi, esimerkiksi sisarukset tai luokkatoverit? Miten? Itse koen että minulta on vaadittu paljon edistyneempiä käytöstapoja ja parempaa menestystä kuin ikäisiltäni pojilta... Ja tulos on sen mukainen. Voisiko kasvatus olla osasyy sukupuolten väliseen ristiriitaan ja parinmuodostuksen haasteisiin?
Kommentit (4)
Ei varmaan, mä olen puuhastellut paljon isän auto-,prätkä- ja ilmailuharrastuksen parissa eli ei todellakaan perinteisiä tyttöjuttuja.
Joitakin asioita voidaan tytöiltä vaatia enemmän, kun taas poikien kasvatus on tunnekylmempää. Joissakin alkuasukasheimoissahan huomattava osa miehistä kuolee väkivallan seurauksena ja osin myös kehittyneissä maissa poikia valmistetaan maailmaan, jossa ulkonäöllä ei saa mitään ja pitää olla kova.
Tavallinen mies kasvatuksesta huolimatta ei herätä useimmissa naisissa mitään myönteisiä tunteita, mutta hänen pitää silti työelämässä kilpailla samoista työpaikoista naisia vastaan, joilla on "women are wonderful" efekti ja muu turvana. Monelta myös edelleen lyhennetään vapaasta elämästä ainakin puoli vuotta asepalveluksen kautta.
Jos tyttö on parempi kuin poika jossain urheilussa, se hierotaan ivallisesti poikien naamaan, mutta koskaan en ole nähnyt sellaista artikkelia, missä olisi naureskeltu sille miten joku poika on vaikka parempi tanssimaan kuin tytöt.
Kyllä kasvatus siis vaikuttaa monella tavalla ja minä monesti mieluummin asioin vaikka naispuolisella lääkärillä kuin miehellä, vaikka hirveimmät lääkärit ovatkin olleet naisia, mutta asioidessani oletan, että se nainen on todennäköisesti vähemmän vastaan hankaava ja miellyttävämpi. Tämä kuitenkin johtuu aika paljon siitä, että naisilla on yleensä paljon miehiä suurempi hyvän olon ja kokemusten reservi, joka näkyy huolettomampana käytöksenä eikä naisen identiteetti perustu samalla tavalla taitoihin tai kykyyn kuten miehen, koska nainen saa jo ulkonäöstä niin paljon etua ja arvoa ja siitä, että hänet oletetaan naiseksi, vaikka joku transuilija voisi myös mennä naisesta. Sen sijaan jos menen mieslääkärille, hänet on voitu mukiloida monta kertaa peruskoulussa ja hän tietää, että ilman statusta naiset eivät katsoisi häneen päinkään, joten hänellä lähtee mopo keulimaan jos vahingossa kyseenalaistan jonkun hänen ohjeensa, sillä hänen identiteettinsä on niin kiinni siinä hampaita kirskuttamalla saadussa asemassa.
Huoh mies + 1v luin ekan paran ja oksensin suuhuni. Oot kyllä semmonen uliukko että!
Koen. Edellytettiin sekä hyvää koulumenestystä että osallistumista kotitöihin että hyviä sosiaalisia taitoja että korkeaa sietokykyä kaikenlaisiin sosiaalisiin velvollisuuksiin. Veljiltä ei mitään näitä, riitti kun pysyivät erossa ongelmista lain kanssa. Nykyään pystyn hoitamaan kodin ja sosiaalisen elämän ja uran. Veljet eivät mitään näistä, eivätkä HYVIN MONET muutkaan ikäiseni miehet. Kasvatuksesta se kaikki lähtee. Innolla odotan mitä nykyään kasvattamatta jätetyistä muruista kasvaa sosiaalisen median avulla.