minkälainen työhakemus tulee nykyaikana olla?
nuoren pitäisi laittaa hakemus ja ei ole itse saanut siihen mistään opastusta ja me vanhemmat olemme laittaneet omat hakemuksemme parikyt vuotta sitten eli ei varmaan ihan sillä tyylillä enää hakeminen onnistu,vinkkejä?
Kommentit (11)
Googleta.
Tutustu samalla myös haettavaan yritykseen, niin saat jo pohjatietoja mahdollista haastattelua varten.
Tässä vinkkejä sekä cv:hen että haastatteluun.
- haet kyseiseen paikkaan, kerrot miksi juuri sinne haluat. Jos cv:stä näkee et olet lähettänyt sen saman 50 eri paikkaan, menee se silppuriin.
- lain mukaan ei tarvii kertoa mutta esim. lapset voi joskus olla plussaa jos haet pieneen, perhekeskeiseen yritykseen. kerro rehellisesti elämän/perhetilanteesi. Avioliitossa oleminen ei koskaan tiputa pisteitäsi. Enkä usko että lapsetkaan näin tekee.
- älä kerro kaikkia koulutuksia ja työpaikkoja jos niitä on piiiiiiitkä lista, ei kukaan jaksa lukea. On satoja hakemuksia per paikka. Tiivistä!
- huumori hakemuksessa ei ole kiellettyä vaan suotavaa.
- jos palkkatoivetta tiedustellaan, kerro se. Ömmmmh mitä te niiku maksatte ei ole vastaus.
- kuvasi on kiva piriste.
- jos olet jo töissä, sun pitää perustella miksi nykyinen duuni ei enää kelpaa ilman että haukut työnantajaasi. "Mä haluun uusia haasteita" ei ole hyväksyttävä vastaus.
- joo klisee kyllä mutta voisit kertoa persoonastasi muutakin kuin "oon ilonen, ulospäinsuuntautunut, sosiaalinen" tmv. paskaa. Huonot puolesi voisit myös kertoa.
- kättele, katso silmiin, älä vetkuile, istu suorassa. Älä laita hajusteita tai liikaa jos ollenkaan pakkelia haastatteluun. Siistit perusvaatteet, ei rimssuja tai koruja.
- kuvaile harrastuksiasi, ne määrittää sua ihmisenä. Varsinkin jos niitä ei ole. Kerro rehellisesti jos tupakoit tai et voi tehdä esim. iltavuoroa tiistaisin lapsen jalisharkkojen takia.
- persoonasi on AINA tärkeämpi kuin koulutuksesi. Palkkasin juuri merkonomi-tytön joka pieksi persoonallaan 40v. dippainssin (miehen) 6-0.
- jos olet uskossa, älä mainosta asiaa. Paitsi jos olet lesta ja haet lestafirmaan töihin, missään muualla ketään ei kiinnosta.
- jos sulla on ajokortti ja auto, mainosta niitä! Joissakin duuneissa pakko olla. Käyty armeija voi myös nostaa pisteitä yms.
- kerro rehellisesti kysyttäessä mitä meinaat tulevaisuudessa tehdä.
- emmätiiä on pahoin vastaus ikinä! Sano vaikka suoraan että hmm, enpä ole ajatellut, saanko hetken funtsia ja vastata tähän viimeisenä jos lanttu leikkaa tyhjää.
- yritä selvittää firmasta edes jotain ennen haastattelua, ei tarvii liikevaihtoa osata ulkoa mutta jos et tiedä mitä me täällä puuhataan kaikki päivät niin pahalta näyttää.
Tsemppiä työnhakuun!
Hakemuksen pitää herättää mielenkiinto ja erottua muista hyvässä. Hakemuksella ei haeta työpaikkaa, vaan pääsyä työhaastatteluun. CV:n pitää olla helppolukuinen ja siitä täytyy käydä selville osaaminen (mikäli työ vaatii osaamista).
Netti on mallihakemuksia pullollaan - sieltä etsimään muutama hyvältä näyttävä malli. Enää ei olla niin tarkkoja asettelun kanssa (siis oma äitini oli aikoinaan oppinut, että otsikon pitää olla tismalleen rivillä 10), vaan siisti yleisilme riittää.
Tuosta olen eri mieltä, että jos CV:stä näkee että olet lähettänyt saman moneen paikkaan, että se menisi silppuriin. Miksi CV pitäisi olla jokaiseen paikkaan erikseen tehty? Sellainen on ajankäytön haaskausta ja työelämässäkään ajan haaskaus ole hyve. Kun ne suoritetut koulutukset ja tutkinnot on samat, ei ole mitään järkeä tehdä monta kertaa samanlaista CV:tä, missä muuttaa vain jotain, eikä esim. jokaiseen toimistotyöpaikkaan tarvitse tehdä erillistä hakemustakaan. Jos hakee täsmälleen samanlaisia paikkoja, ihan hyvin voi hakea saman sisältöisellä hakemuksella. Itse teen työni yhteydessä jonkun verran dokumentointia ja kyllä minä samoja pohjia käytän aina; muutan vain projektiin liittyvät tiedot ja jotain yksityiskohtia on joskus viilattava. Jos joku hakisi minun tilalleni samaan työhön, olisi taito käyttää samaa pohjaa moneen etu.
Olen käynyt kahdessa eri haastattelussa, joihin molempiin oli täsmälleen sama sisältö hakemuksessa, vain otsikkotiedoissa ja firman tiedoissa oli muutokset. Kummassakin tosin jäin ensimmäiselle varalle, mutta hakemuksen tavoitehan onkin päästä haastatteluun. Kyllä minulla aika samantyyppiset hakemukset on senkin jälkeen olleet, sekä mukana on ollut sama CV aina, mitä olen vain päivittänyt sitä mukaa kun jotain uutta tulee tai joku vanha juttu alkaa menettää merkitystään. Olen saanut töitä. Mistä työnantaja edes näkee, että olen käyttänyt samaa hakemusta, jos haen samantyyppisiä paikkoja? Tuskinpa mistään.
Tää ei nyt varsinaisesti liity hakemukseen, vaan työelämään yleensä. Osaako kukaan sanoa, onko työelämässä sijaa ihmiselle, joka EI ole sosiaalinen eikä ulospäinsuuntautunut? Älyä kyllä löytyy (ylppäritodistus pelkkiä laudatureja) ja ihmisten kanssa kyllä tulen toimeen, vaikka en heistä yleensä niin pidäkään. Tuntuu, että sitä on pelkkää ihmisjätettä tässä ah niin ihkussa ja yltiösosiaalisessa nykymaailmassa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 11:31"]
Tää ei nyt varsinaisesti liity hakemukseen, vaan työelämään yleensä. Osaako kukaan sanoa, onko työelämässä sijaa ihmiselle, joka EI ole sosiaalinen eikä ulospäinsuuntautunut? Älyä kyllä löytyy (ylppäritodistus pelkkiä laudatureja) ja ihmisten kanssa kyllä tulen toimeen, vaikka en heistä yleensä niin pidäkään. Tuntuu, että sitä on pelkkää ihmisjätettä tässä ah niin ihkussa ja yltiösosiaalisessa nykymaailmassa.
[/quote]
Älä huoli, kyllä sulle paikka on olemassa. Jos kerran tulet normaalisti ihmisten kanssa toimeen, pärjäät missä tahansa. Luulen, että olen sun kanssa aika paljon samanlainen. En ikinä voisi hakeutua esim. hoitoalalle tai muuhun, jossa ihmisistä olisi oikeasti hyvä välittää, mutta kaikkialla muualla olen pärjännyt loistavasti. Älä kuitenkaan missään tapauksessa työhakemuksessa mainitse, että olet epäsosiaalinen introvertti. Ei tarvitse valehdellakaan, vaan kierrät asian jotenkin, kyllä sä osaat!
Etukäteen ei aina voi tietää mitä firma tahtoo. Toiset arvostavat konservatiivista, vakiomuotoista hakemusta ja CV:tä, sillä ne on säännönmukaisina helppo käydä läpi. Toiset taas tahtovat vaikka videohakemuksen tai muuta amerikkalaista pelleilyä.
Katso malleja työkkärin tms sivulta. Laita hakusanaksi työhakemus ja cv. Niillä löytyy.
"Minkälainen työhakemus tulee nykyaikana olla?"
Ei aavistustakaan.
Olen laittanut monella eri tyylillä moneen paikkaan, hieronut, hionut ja parantanut itse tutkien ja muiden avulla. Töitä ei löydy, eikä haastatteluita.
Löytyy yksi vanhempi opistotasoinen tutkinto, sekä uudempi dippainsiin sekä KTM:n tutkinto. Pitkä kokemus teollisuuden johtotehtävistä ja ikää 50.
Seuraavaksi voi lukea itsensä vaikka tohtoriksi ja hieroskella siinä CV:tä ja hakemusta samalla seuraavan 4-5 vuotta. Joskin hiukan epäilen, ettei ole silloin eikä sen puolen enää nytkään kiinni niistä.
Joo, en myöskään ala yritttäjäksi, joten turha ehdotella. Tällaista työtä myydään vain pitkin suhteiden kehityymisen kautta, kuten jokainen konsultti ja asiantuntija tietää, eikä niitä ole.
Ainoa mahdollisuus taloudelliseen pärjäämiseen, mikä on työnteon tarkoitus, olisi säännöllinen palkkatyö.
Toisille todella konservatiivinen, se millainen oli silloin 20 vuotta sittenkin. Toisille räväkkä, toisille lyhyt ja ytimekäs - eli riippuu todella työnantajasta. Viimeksi sain työn hakemuksella, jossa selvitin vain pääpiirtettäin työhön sopivan taustani ja miksi olisin hyvä tähän työhön. Hakemus sopi reilusti yhdelle sivulle. Isoihin firmoihin hakiessa pitää muistaa, että ensimmäisessä vaiheessa kutakin hakemusta kohti käytetään alle minuutti, eli sellainen hakemus, mistä oleelliset asiat selviää lähes yhdellä vilkaisulla. Pitkät Päätalo-jaarittelut menee yleensä ensimmäisenä sivuun. Hakipa mihin tahansa, ulkoasun pitää olla selkeä ja paperin siisti, jos paperilla hakee. Mutta nykyään halutaan nettihakemuksia ja kyllä, niitä luetaan. Olen saanut töitä nettihakemuksella.