Paljon teillä menee ruokaan rahaa kuussa?
Mua ahdistaa kun aloin itse miettimään. Meidän talous koostuu siis kahdesta työssäkäyvästä aikuisesta ja 4-vuotiaasta päiväkotilaisesta. Pelkkiin lounaisiin menee molemmilla se about 10e/pv eli järkyttävät 400e kuussa. Sitten ruokakauppaan valuu kuussa varmaan toiset 400 euroa. 800 euroa ruokaan 2,5 hlön taloudessa tuntuu aivan sairaalta.. Nyt lähtee kyllä tottumukset syyniin, omat eväät ainakin osana päivistä mukaan töihin ja suunnitelmallisuutta kauppareissuihin.. Onko muilla yhtä järkyttäviä lukuja?
Kommentit (54)
Ruokakauppaan tonni. Plus aikuisten työpaikkaruokailut.
3 teinipoikaa.
Menee n. 1500€/kk sisältäen hygienia ja taloustuotteet. Perhe 6-henkinen ja 2 lapsista jo teini-ikäisiä eli syömässä tavallaan 4 aikuista ja 2 lasta.
Muutama ihmetteli, miten pärjää pienellä ruokabudjetilla. Kai se on tottumuskysymys - itse totuin opiskeluaikoina tekemään halpaa perusruokaa ja tapa säilyi. Tänään olen syönyt tähän mennessä: puuroa margariinisilmällä ja teetä, chili sin carne (papuja, soijarouhetta, tomaattimurskaa, chiliä ym) riisillä ja paistettuja herkkusieniä soijakastikkeella (herkkusienet olivat tarjouksessa), kahvia ja muutaman suolatikun. Iltaa varten jäi vielä tähteeksi noita herkkusieniä ja lisäksi ajattelin tehdä munakkaan pakastevihanneksilla ja keittää perunat. Perunoita voisi keittää sen verran, että saan huomenna niistä pyttipannua (esim. nakkien ja sipulin kera, lisukkeeksi kurkkusalaattia). Huomiseksi evääksi töihin ajattelin keittää mannapuuroa ja kiisseliä (itse poimituista marjoista). Kahvit on työnantajan puolesta. Kahvitauolla voisin syödä 2,5 € pullan. Aamupalaksi vaikka ruisleipää margariinilla ja kurkkuviipaleilla (olen huono syömään aamupalaa). Välillä tulee ostettua esim. proteiinirahkaa, pari ahvenfilettä ym. keskiverto-ostoksiani kalliimpaa, mutta ne eivät onneksi talouttani enää kaada. Mitään pihvejä en arkena syö :)
Semmoisen 50-70egeä pitäisi riittää yhden ihmisen ruokamenoihin kuukaudessa, jos itse valmistaa, ellei sitten tee erittäin kuluttavaa duunia tai ole esim. huipputason urheilija. En ymmärrä miten ihmisillä ei ole rahankäytön tajua tai silmää. Ostetaan paskaa ja sitten ihmetellään mihin rahat ovat menneet.
Vierailija kirjoitti:
Semmoisen 50-70egeä pitäisi riittää yhden ihmisen ruokamenoihin kuukaudessa, jos itse valmistaa, ellei sitten tee erittäin kuluttavaa duunia tai ole esim. huipputason urheilija. En ymmärrä miten ihmisillä ei ole rahankäytön tajua tai silmää. Ostetaan paskaa ja sitten ihmetellään mihin rahat ovat menneet.
Millä vuosisadalla eläät jos 70€ riittää kuukaudeksi? Mulla menee se 70€/ vko, ylikin. Syön 3 krtaa päivässä, ei karkkia ei leipää ei viljoja ei viinaa. Aamupala on joghurttia ja marjoja ( itse poimitut ) + jotain siemeniä. Lounas juureksia, vihanneksiä ja kalaa tai kanaa. Tai kasvissosekeitto. Päivällinen sama tai salaatti tai munakas. Syön pieniä annoksia, leipälautasen kokoista, kahvia juon mustana, ei välipaloja eikä pullaa yms, silti menee kevyesti se 70-100€/vko.
Marikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosisadalla eläät jos 70€ riittää kuukaudeksi? Mulla menee se 70€/ vko, ylikin. Syön 3 krtaa päivässä, ei karkkia ei leipää ei viljoja ei viinaa. Aamupala on joghurttia ja marjoja ( itse poimitut ) + jotain siemeniä. Lounas juureksia, vihanneksiä ja kalaa tai kanaa. Tai kasvissosekeitto. Päivällinen sama tai salaatti tai munakas. Syön pieniä annoksia, leipälautasen kokoista, kahvia juon mustana, ei välipaloja eikä pullaa yms, silti menee kevyesti se 70-100€/vko.
Olen eri vastaaja kuin viittaamasi viestin henkilö, mutta syön siis samoin kuin sinä ja mulla menee reilu satanen kuussa. Aamiaiseksi kahvia, ruisleipä ja kinkkua, näihin menee ehkä 50 senttiä. Lounaaksi yleensä kasvissosekeitto (itsetehty) ja Skyr, näihin menee ehkä 1,5 euroa. Iltaisin kanaa ja pakastevihanneksia, tähän 2 e. Lisäksi ehkä banaani. Välipaloja en syö (en kaipaa niitä), en ostele limsoja tai karkkia (en edes tykkää). Yksi missä säästän, on Prisman ilta-ale. Ostan yleensä kanapihvit 60 % alella joten niille ei paljoa jää hintaa. Pakastin on ahkerassa käytössä. Prismassa on muutenkin hyviä tarjouksia, nytkin oli viilit 10 senttiä kpl. Päälle itsepoimittuja mustikoita, tosi hyvää!
2 aikuista ja teini 650€ /kk ei tahdo mitenkään riittää (sis pesuaineet, sukkahousut yms markettikamat). Toki meillä käy 1-2x kuukaudessa ruokavieraita mutta silti. Kaikki tehdään alusta saakka itse, työpaikkalounaita on vain työmatkoilla koska olemme kotitoimistolla muuten. Päivällä syödään ehkä joku munakas tai kasvissosekeittoa.
Itse ruokaan ei mene paljoa mutta aina pitää olla jotain aamupalaa, iltapalaa yms muille. Mulle riittää arkisin tölkki piimää ja vadelmakeittoa, sillä saan 5-7x smoothien. Pakastin on täynnä marjoja siihen tarkoitukseen.
Lihaa syömme paljon mutta käyn hakemassa Stokkalta tarjouslihaa - paljon parempaa ja halvempaa kuin muualla. Nyt sai esim hullareilta vasikan picanchaa 11.90 /kilo, hakkaa "takuumureat" fileet 6/0, sitä hain pakkasen täyteen.
947eur viime kuussa. syön ravintoloissa aina. en omista edes jääkaappia.
Kuukaudessa 200 euroa. Tuon verran nostan käteistä joka palkkapäivä ja sen on riitettävä kuukaudeksi. Aina on riittänyt ja usein ylikin jäänyt. Yksin asuva sinkku siis olen.
Budjettini on keskimäärin 100 €/kk. Ostan kaapit täyteen isoja eriä silloin kun halvalla saa, joten satanen ylittyy välillä reilusti, mutta sen jälkeen rahaa kuluukin selvästi vähemmän.
Tänä vuonna ruokaostoksiini on mennyt 1 033,73 €.
Älkää laskeko pesuaineita ja vessapaperia ruoaksi.
Ette kai syö niitä.
Ruokamenot n. 80e + lähes päivittäinen kouluruokailu 40e. Riittää mielestäni ihan hyvin pienikokoiselle henkilölle terveelliseen ja lihattomaan ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
50e/kk on käytettävänä ruokaan rahaa kuussa :) Opiskelijan elämä on sit ihanaa. En polta, enkä juo, mut tuet on vähän syvältä.
Joka ikiseen rahaan liittyvään ketjuun tulee aina opiskelijan kommentti. Myös minä, kuten suurin osa muistakin palstalaisista, olen elänyt tuon vaiheen. Toisin kuin sinä, olin onnellinen että sain tuet elämiseen ja halvan lainan lukukausimaksuihin ja vuokraan.
Nyt tienaan 100k vuodessa ja tilaan menee kahden hengen taloudessa noin 400 kuussa.
Neljän hengen perhe:
Kauppabudjetti on 500e/ kk, lisäksi mies syö työpaikkalounaan n. 100e/ kk ja minä n. 15e/kk