Hammaseroosio ja hampaiden pinnoitus
Yritin googlata, mutta en oikein löytänyt vastausta...
Eli te hammaseroosiosta ja hampaiden kiilteen kulumisesta kärsivät, missä vaiheessa olette pinnoittaneet hampaanne?
Omissa hampaissani ensimmäinen eroosiohavainto on tehty jo 18 vuotta sitten, ja hammaslääkäritarkastuksissa on sittemmin kyselty että vihlooko tai vaivaako muuten. Ei ole vaivannut, ja asia on jätetty sikseen. Viimeisellä hammaslääkärikäynnillä hammaslääkäri sanoi, että nyt pitää ruveta pinnoittamaan hampaita :/ Perusteluna kiilteen kuluminen ja keltaisuus. Hinta on niin huima (4 x 600 €), ja toki hoitokäyntien riesakin, että haluaisinkin kuulla teiltä muilta missä vaiheessa olette hampaanne pinnoittaneet.
Oman eroosion takana on ilmeisesti ajoittainen närästys (ei limut, sitrushedelmät, tms), joten mietityttää sekin, että saako näitä pinnoituksiakin korjata ihan jatkuvasti tulevaisuudessa. Olen myös lukenut epäonnistuneista pinnoituksista, että siksikin hirvittää.
Minulla on takahampaissa isot lapsuusaikana laitetut amalgaamipaikat, joten estetiikka ei tässä ratkaisussa niin paljon parane, että investointi kannattaisi ;)
Kommentit (18)
Mulla laitettiin laminaatit pari vuotta sitten neljään etuhampaaseen, sieltä oli kulunut kiille kokonaan pois. Mutta ne tuli takapintoihin, ei eteen. Limua epäilen syyksi itse, mutta hammaslääkäri ei ollut samaa mieltä vaan veikkasi tota närästystä myös.
Mutta siis joo, 2000 euroa maksoi, pankista laina ja n. 15 vuotta pitäisi kestää. Takahampaissa ja muutamissa muissa hampaissa on myös eroosiota, mutta ei mulla ole rahaa laittaa kaikkia hampaita, se olisi yli 10 000 €:n homma.
Kateellinen olen niille, kellä on vain reikiä, ne on helppo sentään paikata ja hoidetaan kunnallisella puolella.
Minulla on muovilla pinnoitettu ja se on 100 per hammas. Ihan siitit tuli.
Kiitos jo vastanneille ripeistä kommenteista :)
Muovipinnoitteita en halua, koska ne eivät kestä niin kauan, ja jokainen vaihto vie sitä omaakin hammasainesta. Eli ainoa vaihtoehto on tosiaan keraaminen laminaatti, joko labrassa tehtyinä tai Cerecillä suoraan vastaanotolla.
Mietin, että pitäisikö pyytää vielä toinen mielipide, kun tämä kommentti tuli uudelta hammaslääkäriltä, ja olen huomannut että lääkäreiden mielipiteet saattavat erota hurjastikin? Ei sillä, että jossain vaiheessa pinnoitus tulee eteen joka tapauksessa, mutta materiaalit ja tekniikat kehittyvät :/
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 17:52"]Mulla laitettiin laminaatit pari vuotta sitten neljään etuhampaaseen, sieltä oli kulunut kiille kokonaan pois. Mutta ne tuli takapintoihin, ei eteen. Limua epäilen syyksi itse, mutta hammaslääkäri ei ollut samaa mieltä vaan veikkasi tota närästystä myös.
Mutta siis joo, 2000 euroa maksoi, pankista laina ja n. 15 vuotta pitäisi kestää. Takahampaissa ja muutamissa muissa hampaissa on myös eroosiota, mutta ei mulla ole rahaa laittaa kaikkia hampaita, se olisi yli 10 000 €:n homma.
Kateellinen olen niille, kellä on vain reikiä, ne on helppo sentään paikata ja hoidetaan kunnallisella puolella.
[/quote]
No on saatana kyllä ryöstöhinta. 10 000
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 18:11"]Kiitos jo vastanneille ripeistä kommenteista :)
Muovipinnoitteita en halua, koska ne eivät kestä niin kauan, ja jokainen vaihto vie sitä omaakin hammasainesta. Eli ainoa vaihtoehto on tosiaan keraaminen laminaatti, joko labrassa tehtyinä tai Cerecillä suoraan vastaanotolla.
Mietin, että pitäisikö pyytää vielä toinen mielipide, kun tämä kommentti tuli uudelta hammaslääkäriltä, ja olen huomannut että lääkäreiden mielipiteet saattavat erota hurjastikin? Ei sillä, että jossain vaiheessa pinnoitus tulee eteen joka tapauksessa, mutta materiaalit ja tekniikat kehittyvät :/
[/quote]
Kysy 2-4 lääkärin arvio. Vaihtelevat hirveesti niiden mielipiteet.
Johan noilla hinnoilla pitää jo vakuuttaa hampaat.
Eikö tekohampaatkin tulis jo halvemmaksi?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 18:26"]
Johan noilla hinnoilla pitää jo vakuuttaa hampaat.
[/quote]
No piru vie pitäisi... Onneksi olen työpaikan sairauskassan jäsen, joka kustantanee tästä osan. Ja siksi juuri mietin, että ehdottikohan tämä uusi hammaslääkäri pinnoitusta, kun vahvisti työnantajan nimen... Helppoa tienestiä?
ap
Minullakin on yläetuhampaiden kiille kärsinyt ja pintaa lohjennut hieman poiskin ja vielä etupuolelta. Jos siis vielä paljon lohkeilee, on niille tehtävä jotain. Ei vihlo eikä muutakaan, eikä minua edes närästä.
Hintaa ja tapoja olen netistä tutkinut, mutten ole vielä päätynyt mihinkään. Mielelläni siis seuraan tätä keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 18:29"]
Eikö tekohampaatkin tulis jo halvemmaksi?
[/quote]
heh, on käynyt mielessä ;) Tuskinpa sentään, olen nyt 40-vuotias, joten todennäköisesti vielä toinen puolikas elämää edessä eli tekaritkin ehtisi maksaa sievoisen summan.
Miten hampaanne ovat menneet tuohon kuntoon? Kun itse aina pelkään eroosiota ja mielestäni hampaat ovat huonon näköiset. Silti parikin lääkäriä sanonut että eroosiota ei ole (paitsi hitusen yhdessä poskihampaassa). Ikää on 43v. Purskutan nykyään fluoriliuoksella hampaani joka päivä.
Dentiplus on apteekkituote, jolla olen saanut eroosioa kuriin. Limut myös minimiin sekä appelsiinimehut ja itsetehdyt smoothiet.
Kuulostaa ennen kaikkea siltä tyypilliseltä skenaariolta että hamppilekuri ajattelee lähinnä omaa lompsaansa. Välillä sitä oikein ihmettelee kuinka ne saavat leivottua niitä kustannuksia niin pirusti niihin leegoihin. Kyse on pelkästä bisneksestä, ei muusta.
Vierailija kirjoitti:
Miten hampaanne ovat menneet tuohon kuntoon? Kun itse aina pelkään eroosiota ja mielestäni hampaat ovat huonon näköiset. Silti parikin lääkäriä sanonut että eroosiota ei ole (paitsi hitusen yhdessä poskihampaassa). Ikää on 43v. Purskutan nykyään fluoriliuoksella hampaani joka päivä.
ihme alapeukutusta. Joku puhui närästyksestä jonka ymmärränkin. Kyselin ylipäänsä mielenkiinnosta syitä jos tietää. Dentiplusia käytän myös fluorin lisäksi..
Vierailija kirjoitti:
Närästys.
mulla on eroosio pilannut ylaetuhampaiden yläreunat. niihin laitettiin paikat jo ajat sitten. on jo uusittukin pari kertaa. ei kait ole pinnoitetta, vaan paikka-ainetta.